Mamma`n til <3<3<3 Skrevet 27. desember 2010 #1 Skrevet 27. desember 2010 Lille gull er om ei uke 5 mnd. Hun har siden hun var 4 mnd spist grøt. Vi startet med velling, gikk over til vanlig grøt og nå har hun fått grøt to ganger om dagen. Noen dager får hun glass med grønnsakspure i stedte for grøt. Måltidene ser som regel slik ut: Sover hele natta uten mat....stort sett. kl 7-7.30 160-200ml MME ca 11-11.30 Grøt, fra halv til hel posjon. Litt frukt til dessert. 14-14.30 100-160ml MME 17-17.30 Hel posjon grøt eller litt middagsmat og frukt til dessert Lager også grøten av MME da, selv om det står vann på pakka.....Vet fler venninner som gjør dette. Hvis middagen gis tidligere, vil hun ofte ha flaske rett før legging kl 18.30-19.00 ....... Etter en jul med besøk i huset og da med kommentarer om at "skal ungen spise nå igjen?" blir jeg jo litt usikker. Hun viser ikke alltid tegn til sult, men spiser når hun da får. Er dette mye? Hun veier ca 7,3kg og er 68cm lang. Legger ikke ekstremt fort på seg, men jevnt og trutt.....
EgG Skrevet 27. desember 2010 #2 Skrevet 27. desember 2010 Det synes ikke jeg. Ser helt ok ut. La babyen spise når babyen er sulten.
2010 Mammaen Skrevet 27. desember 2010 #3 Skrevet 27. desember 2010 Synes ikke det høres mye ut i det hele tatt. Vi gir 5 måltider per dag, og har gjort det siden før 5 mnd. Spiser nok mer enn 50% mer enn din.. Spesielt slutten på dagen synes jeg det var lite mat. Min gutt spiser veldig godt på ettermiddag/kveld. Vil bare tipse deg om at det ikke er så lurt å bruke mme til å blande grøten med... Grøtmåltidene inneholder alt babyen trenger (inklusiv mme) og er ment å erstatte melkemåltider. Hvis du vil kan du gjerne gi mme å drikke til grøten, men det blir feil sammensetning av mineraler og vitaminer i måltidet dersom du blander med mme. Da tenker jeg på Nestle og de andre grøtene som inneholder mme (ikke de fra helsekosten).
Hanna30 Skrevet 27. desember 2010 #4 Skrevet 27. desember 2010 Min spiser mye mer! To porsjoner grøt for dagen, middagsmat, melk til hvert måltid og tre flasker melk utenom på 170-200ml hver. Han er mye større da, nesten ti kilo og 70cm:) God og frisk og rund! Som hun over her sier, gi så mye mat hun vil ha, de styrer det selv. Kan være mer i noen perioder og mindre i andre. Så lenge de legger jevnt på seg og ikke er under- eller overvektige er alt bra:) Men en ting, helsesøstra mente at han burde drikke minst 700ml mme for dagen når han er 5-6 måneder. Så kanskje di drikker litt lite melk? Sikkert ikke noe å stresse med om hun ikke vil ha mer, men ville ha tilbudt henne litt mer jeg. Du kan jo spørre din helsesøster om det stemmer, de sier jo så mye forskjellig..
Hanna30 Skrevet 27. desember 2010 #5 Skrevet 27. desember 2010 Oi, ser at du blander med mme ja. Da får hun jo i seg mer melk. Men grøten inneholder allerede melk, så du burde nok blande med vann der, og heller gi melk utenom, så hun får i seg mer væske?
Mamma`n til <3<3<3 Skrevet 27. desember 2010 Forfatter #6 Skrevet 27. desember 2010 Tusen takk for svar! Da skal jeg ikke blande grøt m melk, men hun er lite interessert i melk etter grøt. Burde jeg da tilby melk først også gi grøt? Hun drikker bittelitt vann pr grøtmåltid, da hun syns Tupperwarekoppen vår er veldig morsom å bite i, og da kommer det jo litt vann;)) Kan man sidestille grøt og middagsmat i næring? Syns det er vanskelig dette her, siden dette er førstemann og mor/svigermor sin kunnskap er rimelig utdatert.....hihi
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 28. desember 2010 #7 Skrevet 28. desember 2010 da min eldste var på den alderen fikk hun grøt så mme, for grøt er jo ment til å erstatte mme. fikk vann å drikke vedsiden av grøten, ca 07 fikk hun 250 ml mme ca 10fikk hun grøt så mme ca 13 fikk hun 250 ml mme ca 15-16 fikk hun grønnsakspurre så mme og ca 18.30 fikk hun grøt ca 19 fikk hun mme så hun spiste mye mer enn det din gjør
2010 Mammaen Skrevet 28. desember 2010 #8 Skrevet 28. desember 2010 Du kan jo gjerne prøve litt mme før/til grøt hvis du vil at hun skal drikke mer melk... Som Hanna30 sier sier HS litt forskjellig... Min HS sa at 400 ml melk i tillegg til to grøtmåltider var veldig fint (på 6 mnds kontrollen) så jeg vil tro at det ikke er helt krise at du ikke får i henne så mye mer... Hvis du vil legge inn mer mat ville jeg lagt inn litt middag i tillegg til grøt og ikke istedetfor grøt. Da dekker du kalsiumbehovet gjennom grøt og melk (det gjør du ikke av middag). Til middagen kan du servere vann slik at hun venner seg til å drikke det (anbefales ikke melk til middag pga det hindrer jernopptak). Lykke til maed maten. Hilsen en som er litt mer enn gjennomsnittlig opptatt av hva gutten sin får i seg ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå