Gå til innhold

Flere som plages med nattesøvn rundt uke 34?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i ca 14 dager nå våknet mellom 4 og 6 på mårrån pga bekkensmerter og den siste tiden pga forskjølelse i tillegg. Rusler da ned på stua og forsøker å sove i godstolen. Funker noen ganger men andre ganger ikke. Er 100% sykmeldt nå frem til permisjon starter 14 januar.

Er det flere som har det sånn? Noen gode råd/ tips? Halsbrann, rastløse ben, bekkenløsning og strekkmerker +andre plager takler jeg. Men kjenner jeg blir litt fortvilet når jeg ikke får sove mer enn 3-6 timer pr.natt og det ennå er 1,5 mnd igjen til termin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke alene:)

Er i uke 35 og har det samme søvnproblemet... Veldige

bekkensmerter, "maur" i kroppen/ beina, halsbrann, hyppige dobesøk og forkjølelse. Har en haug med puter og dyner ute på sofaen, der kan jeg lese eller titte på tv til jeg sovner, uten å forstyrre samboeren.

Flott at du er 100% sykemeldt, da har du mulighet til å ta deg en powernap eller to gjennom dagen, hvis du får det til. Tenker at søvnproblemet kanskje er en måte å "trene" oss til våkenetter fremover!?

Tips til bekkensmertene: Ligge på siden med puter mellom beina, bak i ryggen og foran. Og under rumpa/ hofta har du en plastikkpose, så du kan GLI deg over på ryggen, til sittende stilling eller hvordan du vil ha det. Da slipper du å løfte og vri samtidig:) Den har hjulpet meg! Plastikkposen passer når du ligger og sitter, til og med i bilen....gli ut med samlede bein. Elegant;)

Eller så kan jeg anbefale strømbehandling hos fysioterapeut! Nyyydelig!

Håper dette kan hjelpe deg også:)

Ps. Tips til "maur i kroppen"??

Skrevet

Har hatt det slik i vel 2 mnd nå og er temmelig sliten. Har heldigvis fått noen netter med skikkelig søvn i det siste, så det ser ut til at det kanskje snur seg nå mot slutten for min del. Er også i uke 34 og har vært sykemeldt bra lenge nå grunnet mengel på søvn, er videre sykemeldt frem til permisjon slik at jeg forhåpentligvis får hentet inn litt krefter igjen før termin.

Mitt råd er å legge deg nedpå (hvor som helst egentlig) så fort du kjenner søvnen inntar kroppen. Du får kanskje bare sove en time nå og en time da, men alt er bedre enn ingenting :) For bekkenplagene vil jeg råde det til å sove på silkelaken om du har og med en pute mellom bena (pass på at den er stor nok til å ligge mellom knærne og anklene slik at du minsker all belastning), jeg har sydd meg en lang pølse av et gammelt dynetrekk og har en sammenrullet sommerdyne inni denne. Da kan jeg ha den mellom bena og støtte opp rundt magen i samme sleng, god som gull :) Fordelen er også at jeg videre etterpå kan bruke den til ammepute hihi.

Håper du snart får deg en skikkelig natts søvn og at bekkenet ditt snart gir seg å verke :)

Skrevet

En til her som ikke sover så mye! 34 uker nå,begynner på uke 35. Er 40% sykemeldt så jeg kan ta kortere dager og ta igjen litt søvn (Og har heldigvis helt fri mellom jul og nyttår). Har det ikke så ille med bekkenløsningen, men våkner jo hver gang jeg må snu meg. Har også vært forkjølet og hoster om nettene så var sykemeldt en uke på grunn av det - da var det varm melk med honning og godstolen i stua som ble løsningen for ikke å vekke mannen.

Har lest et sted at det var lurt å ikke legge seg på tom mage. I natt var jeg faktisk sulten da jeg våknet kl 3.30, tok meg en yoghurt og sovnet veldig godt etterpå -helt til kl 8! Kanskje det er litt mat på kvelden som skal til?

Skrevet

Ååå, dette er som å høre beskrivelsen av meg selv.. Bortsett fra "maurene"! :P Er nå 33+4 og førstegangs, og begynner å bli temmelig engstelig for hvordan dette skal gå etterhvert.. Jeg har den siste mnd måttet ligge for meg selv på barne/gjesterommet, da samboeren snorker og gjør natten ulidelig lang.. Jeg våkner HVER gang jeg snur meg (føles det iallefall som), og bruker lang tid på å klare å sovne igjen. Så på en "god" natt sover jeg kanskje 2 timer i strekk, før jeg våkner. Jeg jobber fortsatt 50%, noe som gjør ting enda mer vanskelig. Har liksom ikke muligheten til å ligge lenge eller legge meg når jeg føler for det.

Når det gjelder tips for å ligge godt med bekkenløsning sier jeg som de over her: Bygg opp med puter i alle retninger- det funker for meg! Litt kronglete når man må snu seg, men man ligger iallefall godt en stund =)

Skrevet

Godt å høre at legen tar det alvorlig og sykemelder. jeg fikk det ikke og var helt utslitt da perm beg. for en uke siden. Om det er en trøst så er bekkensmertene mye bedre nå som hode har festet seg:)

Et annet tips er å stå opp når man ikke få sove. Ta en kopp te eller noe lite å spise. lese bok og se tv. sov når man kan.

Hold ut jenter!

Skrevet

Jeg har råd/ tips til rastløse bein ( maur i beina)... Ta på deg ullsokker når du legger deg om kvelden... Det sies at å binde en ulltråd skal også være nok, men jeg tok bare på tjukke ullsokker og nattesøvnen kom tilbake til meg.... Prøv det... Lykke til...

Skrevet

Tydelig mange som plages med søvnen ja! Jobbet 60% frem til forrige uke og er nå veldig glad for å at jeg bare har meg selv å tenke på. Heldig med legen ja:) Tar noen powernapper på dagen og kvelden ja.

Ift råd og tips så ligger jeg som prinsessen på erten med alle putene og har silkelaken. Bråker litt men er verdt det ift snuingen ja:) Ellers er jeg avhengig av vann på natten. Er supertørst for tiden. Men det gjør ingenting siden jeg uansett våkner hver gang jeg skal snu meg og da ofte tar en dotur. Skal prøve ullsokker mot urolige ben;)

Tips for de som plages med halsbrann er å drikke melk like før leggetid og spise et måltid ca 1t-30 min før leggetid:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...