Gå til innhold

Spekemat - hvor avholds er dere??

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄ƷKajaƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ2imagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kvalm stort sett hele dagen, og det eneste jeg har lyst på er spekemat. Har ikke turt å spise det foreløpig, for jeg frykter listeria. Men jeg visste ikke om dette i forrige svangerskap, og spiste spekemat med god samvittighet. Hvor stor er egentlig sjansen for å bli smittet av denne bakterien? Har sååååååå lyst på spekemat!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Norge så er den sjansen usannsynlig liten! Husker fra forrige gang så sa de at hvis man tok norsk spekemat og i tillegg frøs det ned i 3 døgn, da var det enda mindre sjanse for at det var noe der... :)

man har de her inne som er helt fanatiske og som ikke spiser salami engang og hudfletter andre om de så mye som snakker om å ta seg ei skive, mens andre kjører på med alt! :)

Hadde jeg fryst ned spekemat så hadde jeg ihvertfall ikke hatt betenkeligheter med å spise litt! :)

Skrevet

Dessverre dør ikke listeria bakterian av frysing så det ER en risiko selv om spekematen/salamien er fryst.. Risikoen er ikke veldig stor men den ER der.. Myndighetene opplyser om dette på www.matportalen.no og anbefaler gravide å holde seg unna spekemat (som jo også salami er).. Så da får man velge selv om man vil ta sjansen eller ei.... Det er faktisk en del barn som har dødt i mors liv pga listeria infeksjon de senere årene (riktignok ikke av spekemat som jeg har kunnet finne ut) så selv om sjansen er liten så ER den der...

Skrevet

Jeg holder meg helt fullstendig unna det iallfall :)

Jeg vet ikke hvor stor sjanse det er for å få det,men så lenge det er en sjanse for det så tenker jeg at det er like greit å la være å spise det :) Heller kose meg ekstra mye med det etter jeg får ut de to små <3

Jeg har forferdelig lyst på det selv!

Spesielt når mine foreldre sitter og knasker på det og min kjære også går å spiser på mør/morr ganske ofte.

Bah..

Jeg tenker derimot at det ikke er verdt det om det ender opp med at en eller begge av mine små mister livet av det.

Jeg dømmer ikke de som spiser det,på ingen måte.

Jeg vil bare ikke ta sjansen på det selv :))

Skrevet

Jeg har ikke klart å holde meg unna... Men har holdt meg til norske produkter da dette skal være litt bedre, bortsett fra en sprekk med en pakke parmaskinke som forsvant ned på høykant en dag jeg syntes synd på meg selv. Jeg hadde blitt gal om jeg skulle følge alt til punkt og prikke. Bodde lenge i Afrika og de fikk barn der også, og hva skulle jeg gjort om jeg fortsatt bodde der??

Skrevet

Kan du ikke lage deg pizza /ostesmørbrød med noe slikt oppå da? Det skal visst være trygt så lenge det er stekt..:) Etter fødsel sist, så spiste jeg spekemat ei uke.. heheh

Skrevet

Jeg spiser det i omeletter/pizza/pastasauser:) Smaker godt da også. Da vi var på grøt hos noen venner da jeg var 5 uker på vei, spiste jeg masse spekemat. Jeg tenkte rett og slett ikke over det, men føler ikke det eneste lille snev av bekymring for det heller.

Skrevet

Jeg spiser både spekemat & salami hvis jeg har lyst på det... Ikke "fråtser" så klart, men en skive i ny & ne tror jeg ikke fosteret tar skade av. Gjorde det med førstemann også, ingen problem.

Det samme gjelder jo røyking og alkohol ( tar så klart inegn av delene nå..), men tok et par glass vin, og en røyk eller tre , før jeg fant det ut... ( samme med første mann)...Og jeg er sikkert ikke den eneste ;o)

MEN ALT MED MÅTE ... :o) mener nå jeg, da...

Skrevet

Jeg spiste spekemat på familiejulebord forige helg og fikk helt angst når jeg var mett, for det var da jeg kom på at det kunne være farlg! Jeg hadde spist salami hele uka uten å tenke over det.. Jeg dro til legen, jeg. Fikk tatt blodprøve og ble beroliget av legen at sjansen var liten. Uansett, hadde jeg husket på det, hadde jeg aldri spist det..Om tre uker er det ny blodprøve for å sjekke om jeg har fått infeksjon, og hvis jeg har det, kan det behandles..

Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville ha brukt spekemat for å stilne kvalme. Da ville jeg heller funnet på noe annet.

Men å spise litt spekemat akkurat nå i jula, fordi det er jul, tror jeg ikke skader. Gjorde selv det i helga, et par ganger. Men har ikke tenkt å spise det noe mer, samme hvor mye jeg fyser på det. Men jula er jula, liksom! :-)

Skrevet

Har hatt hyperemisis i de 2 første svangerskapene og er gravid for tredje gang, og å følge de offisielle rådene matrådene for gravide er en selvfølge for meg.

Ser mange her unner seg ei skive med noe og tenker at 1 ikke gjør noe. Men sannheten er at det kan like gjerne være den ene skiva med salami som gjør fosteret sykt, selv om sjangsen er liten.

Og selv om det i Norge er relativt trygt, er ikke verden større enn at jeg kjenner noen som ble smittet med toksoplasmose tidlig i svangerskapet og levde i usikkerhet i mange uker før hun fikk en endelig beskjed om at fosteret var friskt og at de slapp senabort. Den tidsperioden de gikk igjennom der, unner jeg ingen!!

Uansett hva dere velger å gjøre; Lykke til videre med graviditeten!

Skrevet

Hei,

Jeg spiser litt spekemat.

Det farligste med spekemat er jo toxoplasmose, men sjansen er forsvinnende liten. Legen min sa det var helt greit å spise ferdigpakket, norsk spekemat. Man skulle imidlertid passe seg for "fersk" spekemat feks i søreuropa.

Det stemmer forresten at det ikke er mengden det kommer an på - men sjansen for å bli smittet er jo mindre hvis man spiser det sjeldent.

Dette er uansett et valg man må ta selv, det er ingen som kan si deg hva som er riktig for deg. Men det offisielle rådet er jo å unngå spekemat.

Skrevet

Jeg spiser det jeg vil spise. Det eneste jeg holder meg helt unna er gravet fisk og alkohol. Syn det er blitt så mye hysteri rundt hva man kan og ikke kan gjøre når man er gravid.

Skrevet

Takker for mange svar:) Jeg tok fram stekepanna og freste spekeskinke og spekepølse i panna på sterk varme, og spiste dette med rømme, flatbrød og kald potet! Det var ikke helt det samme som the real thing, men ganske close. Det går stort sett greit å holde seg unna det man bør, men det er vanskelig når man ellers ikke har lyst på noen ting hele dagen. Og plutselig sitter du der og har veldig lyst på noe konkret. Føler meg trygg i og med at jeg stekte det først. Så har ingen bekymringer, men er fremdeles kvalm. Takk for gode råd, og god JUL!

Skrevet

Haha, så bra! :D

Ps. Ingefær skal vist hjelpe mot kvalme..

Skrevet

Ingefær ja! hjelper meg :-))) er tredjemann jeg venter og har aldri trodd på ingefær nok til å prøve det, men prøvde det i går, og kvalmen forsvant HELT! har ikke vært kvalm i dag heller... så er verdt å prøve :-)

Skrevet

Da jeg var hos legen fikk jeg beskjed om at nyåpnet, norsk spekemat kunne jeg spise. har enda ikke tenkt noe på om jeg kommer til å spise det.

Skrevet

Har spist spekemat i jula jeg. Fristelsen blei for stor når jeg var på julelunsj.

Jeg har heller aldri hørt om noen som har fått denne bakterien av spekemat.

Det er litt sånn som mamma sa, at den gangen hun gikk gravid med meg (over 30 år siden) så var det "ingenting" som var farlig når man var gravid. Hun spiste både det ene og det andre, og vi er tre superfriske søstre i dag :o)

Så jeg er nok enig med henne der, i dag er jo nesten "alt" farlig når man er gravid......

Skrevet

Sjansen for å få den bakterien er minimal, men jeg er i utgangspunktet ikke så glad i spekemat, så jeg holder meg unna ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...