Anonym bruker Skrevet 26. desember 2010 #1 Del Skrevet 26. desember 2010 Noen her som har erfaring med Dr Urdal og/eller KS på Sykehuset i Vestfold? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142709109-sykehuset-i-vestfold/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
LinnisR83 Skrevet 26. desember 2010 #2 Del Skrevet 26. desember 2010 Ja, jeg har Både og Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142709109-sykehuset-i-vestfold/#findComment-142710166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2010 #3 Del Skrevet 26. desember 2010 Vil du fortelle meg litt om det? :-) God erfaring? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142709109-sykehuset-i-vestfold/#findComment-142710344 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LinnisR83 Skrevet 26. desember 2010 #4 Del Skrevet 26. desember 2010 Javisst. Jeg har veldig mixet følelser for SIV og jordmødre på SIV. Jeg fikk satt opp KS dato der pga stor baby ift min størrelse (er 1.55 høy og babyen var estimert til 4.6kg) 11 dager før ULtermin. Altså 6. september 2008. Jeg var inne på samtale på sykehuset 2 mnd før ks`et for å få en innføring om hva som skulle skje, og var veldig fornøyd med hun som forklarte og forsikret oss om at vi ble tatt hand om. Må jo innrømme at jeg tenkte veldig negativt på ks`et jeg skulle ta, og fryktet det værste. Men etter denne samtalen, følte jeg meg mye bedre, og fikk spurt ut om det jeg lurte på (hadde skrevet ned på en lapp, alle spm jeg kom på før jeg skulle til denne samtalen) Men da jeg skulle på 36ukers kontrollen hos legen min, fant de ut at jeg hadde en moderat/alvorlig svangerskapsforgiftning, og sendte meg avgårde til sykehuset med en gang. Der ble det plutselig kaotisk og jeg ble lagt inn umiddelbart med veneflon og hele pakka. Ingen fortalte meg hva som skjedde og jeg fikk hverken ikke ringe mannen min som var på kurs i Oslo, eller mammaen min, fordi jeg måtte ligge helt i ro og ta alle disse testene. Følte meg litt overkjørt, og utrygg. Men det er sikkert rutine, og dette slipper jo helt sikkert/forhåpentligvis du. Det som var greia, var at jeg ikke fikk noen opplysninger underveis, og det var ca 4 forskjellige mennesker inne hos meg hele tiden, som ikke kunne svare meg på hva som foregikk. Så dette gjorde meg bare nervøs og angstfylt. Etter en stund, ringte de mannen min, mammaen min og svigermor, og forklarte situasjonen. Ingen fikk komme, bortsett fra mannen min, som kastet seg i første taxi han fant. De var usikre om å sette igang med ks`et, og planla å holde meg der over natta fordi jeg hadde spist en stor lunsj, og de ville helst ikke operere når jeg ikke hadde fastet. Når mannen min endelig kom, følte jeg at jeg var trygg og blåste litt i at det var så kaotiskt der. Det jeg spør meg om i ettertid er at de ville at jeg skulle være rolig og ha ro rundt meg for å ikke trigge blodtrykket mitt mer (den var alvorlig høy 210/130) men det de gjorde virket jo motsatt på meg. De stresset meg mer enn noe annet. Men uansett.... Dagen etter, 28.08.2008 ble ks`et satt opp, og jeg fikk igjen god oppfølging. JM kom inn og forklarte meg hvordan ting kom til å skje, og mente at jeg kunne ta et våkent ks siden svangerskapsforgiftningen var stabil. Så da ble jeg stelt. De satte kateter. Og jeg ble trillet inn på operasjonsbenken. De så nok at nervene hadde satt sine spor i meg, og at jeg var redd, så jeg fikk masse gode ord og mye stell. Jordmoren som var der og tok vare på meg var utrolig koselig og veldig flink til å fortelle meg hva de gjorde og hva som kom til å skje. Jeg følte meg tatt vare på, og mannen fikk være med og ta bilder og stelle babyen når babyen kom ut. Det var en kjempe opplevelse, og selv om jeg var kjempe redd og veldig nervøs, ble jeg roet ned av denne søte jordmoren. MEN...i ks`et, mistet jeg over 1.5liter blod og ble veldig slapp og dårlig. Og ingen fortalte meg det??!! Jeg måtte ta jerntabeletter og noen andre piller 3 ganger daglig, men dette trodde jeg var endel av prosessen, men jeg fikk vite at jeg manglet endel blod etter dag 2! Og enda så mange ganger jeg sa til de forskjellige sykepleierne at jeg følte meg svimmel og dårlig?!!? Mannen min og mammaen min sa ifra til legen hva de syntes om denne saken og han virket ikke som han brydde seg i det hele tatt. Men greit nok. Jeg kom fort igang med ammingen, men siden jeg var så svak og dårlig, kastet jeg mye opp og orket ikke ha sønnen min for mye hos meg, noe legen og jordmor ikke skjønte. De presset ungen på meg, dag og natt, og jeg er ikke den som sier ifra, iallefall ikke med førstemann, for da vet man jo ikke hva som er normalt eller ikke, så man gjør jo det man får beskjed om. Jeg ble rett og slett sliten og utmattet av å ligge på sykehuset. Jeg gråt meg igjennom dag 3 og 4, og fikk heldigvis dra hjem på dag 5 og ting lysnet med en gang jeg kom hjem. Alt i alt, er det mye som skurrer på SIV, men samtidig har jeg venner som har hatt flotte ks og en mamma med 3 fine ks. Så hvem vet...kanskje det var jeg som var uheldig? Mitt helhetsinntrykk er at det finnes gode jordmødre der, men det finnes endel dårlige også. Og har du flaks, holder de dårlige seg unna deg og du får en god opplevelse, noe jeg håper. Det er ganske kaotisk der og man får lite info om hva som skjer. Man må liksom spørre selv. Nå skal jeg ha ks i februar igjen på SIV, og håper på et bedre utgangspunkt og en bedre recovery. Denne gangen vet jeg at jeg kan si ifra mer og hva jeg kan kreve. Men husk. Selve ks`et var veldig flott og alright. Kun barseltiden jeg ikke likte. Når har du ks dato? Håper dette kom godt med iallefall....Og om det er annet du lurer på, kan du jo bare spørre Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142709109-sykehuset-i-vestfold/#findComment-142710578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2010 #5 Del Skrevet 27. desember 2010 Tusen takk for langt fint svar :-) Jeg var inne til samtale den 20. desember og fikk innvilget KS 21. februar, dette er 4 dager før termin, noe jeg syns virket litt sent, men legen sa at de prøver å få det så tett opp til termin som mulig nå. Han sa og at han anbefalte VF men at jeg skulle få KS om jeg ville det, for det er det jeg selv som bestemte i mitt tilfelle. Han sa og at han ville jeg skulle ha en samtale med disse jordmødrene som jobber med Annemoneklinikken, som jeg vet jobber aktivt med å overtale jenter til vaginal fødsel, noe jeg ble satt opp på time første uken i januar, bare fordi han mente jeg kunne trenge det ikke fordi jeg hadde lyst. MEN i alle tilfelle er datoen 21. foreløbig og han sa at jeg ville motta et brev iløpet av de neste dagene om eksakt dato, for det var mulig den ville bli noe justert. Jeg sjekket naturlighvis posten hver eneste dag opptil juleaften og fant ikke noe brev, 1. juledag ringte jeg føden og spurte om de kunne sjekke journalen min, der fant de ingenting! Ikke et ord om KS, ikke noe brev som skulle ut, kun at jeg hadde vært inne til samtale grunnet leie til babyen, noe som er totalt feil, han kjente ikke på magen min engeng iløpet av den tiden jeg var der. Hun sa at det var sykepleier som skrev brev og hørte på diktatet til legen som ordnet med dette, men jeg så at han satt å skrev inn dato etc rett på pcen når jeg var der. Må innrømme at nå føler jeg meg veldig usikker på det her. Vet jo det er mye debatt rundt KS for tiden og orker ikke være noe offer for dette, jeg vil ha mitt KS og ingen skal få snakke meg inn i noe annet. Er kanskje litt hysterisk men det viktigeste for meg nå er forutsigbarhet, jeg vil vite, orker ikke lenger gå rundt å vente og være usikker. Når er din dato i februar? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142709109-sykehuset-i-vestfold/#findComment-142711289 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LinnisR83 Skrevet 27. desember 2010 #6 Del Skrevet 27. desember 2010 Så rart. Det er akkurat slik jeg hadde det både sist og nå. Ble sendt til Annemone klinikken for fødselsamtale selv om legen og jm mente jeg skulle rett på ks samtale hos gyn.pol. Denne gangen var det jo nesten bestemt av legen min at jeg skulle ha ks, siden jeg jeg har vært gravid 5 ganger og mistet 3 ganger og hatt et ks. Da blir det regnet som høyrisikosvangerskap og siden jeg hadde svangerskapsforgiftning sist, ville de ta ks litt i forkant for å forhindre en begynnende forgiftning igjen. Det er bare rør på SIV og jeg har fått noen hint om at man burde søke seg til Skien Sykehus for ks isteden. Det som er ekkelt med sånt rør, er at man blir så usikker på om man blir tatt vare på i selve ks-prossessen og at det skal gå ryddig for seg. Syntes det var veeeeldig sent å få ks dato. Syntes du burde ringe å få en ordentlig samtale med en gynekolog der for å avklare hva som skjer fremover. Jeg var på samtale i november. Bare rør egentlig, for jeg trodde jeg kom inn til en vekstestimeringtime, noe det stod i brevet jeg hadde mottatt at jeg skulle (sf målet mitt var veeeldig høyt og jm var spent på om det var en kjempebaby ) men det var avklaring om jeg fikk ks eller ikke. Jeg skjønte INGENTING når han kom inn å satte seg å sa, "det er vel ikke vits i å dra dette til en lang samtale, men du får innvilget ks, for det var jo det du fikk sist? Da sier vi det, så setter jeg opp en time til deg 14 dager før termindato" Da spurte jeg om de ikke skulle ta vekstestimering på babyen mens jeg var der, men han mente at det ikke var vits i. Da jeg kom hjem rett etter jeg hadde vært på sykehuset, lå det et brev i postkassa fra SIV, der det var en time til ks-samtale hos samme gyn. som jeg hadde vært hos. Måtte ringe inn å høre hva som foregikk, og da fikk jeg høre at de hadde tatt feil av timene. Men at jeg slapp å komme på den neste timen. "JA, det håper jeg virkelig" sa jeg i det jeg slang på røret. Jeg har ikke hørt noe fra sykehuset, ingen dato eller ingen brev, så jeg har ikke anelse om når datoen er. Men ifølge gyn. så blir jo ks datoen min 7. februar, i og med at han sa 14 dager før ul-termin som var 21 februar. Veldig rart at det er så mye tull på det sykehuset, men trøst deg med at når du kommer forbi papirarbeid og samtaler, så er ks-prossessen helt alright. Det er flinke leger der og flinke sykepleiere. Lykke til, og håper du står på for å få kset ditt dokumentert, tilfelle det skulle skje noe før 21. februar.... Ikke gi deg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142709109-sykehuset-i-vestfold/#findComment-142712237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2010 #7 Del Skrevet 28. desember 2010 Hei! Jeg skal ha KS på SiV i begynnelsen av februar. Sist fødte jeg vaginalt, men det holdt på å gå riktig galt da barnet ble sittende fast to sidig skulderdystoci. Det hele var veldig traumatisk.Jeg har nå fått innvilget KS, er veldig spent på dette. Ringte Kvinneklinikken, der fikk jeg til info at jeg nok fikk KS i slutten av januar, det var visst vanlig prosedyre å innvilge et KS 10-12 dager før UL termin. Men jeg at jeg ikke kunne vente å få dette skriftelig ennå, da operasjonsprogrammet for hele januar ikke er klart ennå. Jeg lurer derfor på hvordan de kan si med sikkerhet at noen får KS i slutten av februar? Uansett ønsker jeg dere lykke til, håper det hele går greit siden det er planlagt KS det er snakk om. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142709109-sykehuset-i-vestfold/#findComment-142715788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå