Bellbaby Skrevet 25. desember 2010 #1 Skrevet 25. desember 2010 Gutten vår på 3 år har lenge snakket mye, men utydelig. Sjekket han hos lege, og viste seg at han hadde dårlig hørsel, forstørret falsk mandel og mandler. Han ble operert i oktober, fjernet både den falske mandelen, begge mandlene og fikk dren i ørene. Merker at "nye ord" kommer nokså tydelig nå, mens de ordene han hadde fra før operasjonen fortsatt er utydelige. Mannen min og jeg forstår alt han sier, men i barnehagen er det ofte problemer med å forstå han. Noen som vet hvor tidlig etter en sånn operasjon man kan vente at språket/uttalen blir vesentlig bedre, eller noen med barn som er sent ute med tydelig tale? Kanskje jeg er litt forhastet med å bekymre meg.. Synes bare så synd på han når jeg ser han blir frustrert over at andre ikke forstår hva han sier. Han blir av og til fysisk pga dette. I sammenheng med den forstørrede falske mandelen, siklet han myyyye før operasjonen, En siklesmekke ble gjennomvåt i løpet av kort tid. Etter operasjonen kunne vi kutte ut smekke, men allikevel hender det en del ganger i løpet av dagen at det renner litt på haka. Tenker at det kanskje er gammel uvane at han lar det renne ut, så minner han på å svelge det. Men han blir så sår på haka stakkars. Er det noen som vet om det tar litt tid før siklingen opphører helt også?
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #2 Skrevet 5. januar 2011 Hei! Sønnen vår fikk satt inn dren i begge ørene i oktober og legen sa at vi kunne merke forskjell bare etter noen dager. Jeg synes ikke at det vært merkbar forskjell. Han snakker masse, men veldig utydelig, mye ach-lyder, så han høres nederlandsk eller tyrkisk ut. Siklingen kan være tenner på gang?
Ranveig R Skrevet 6. januar 2011 #3 Skrevet 6. januar 2011 Eg trur nok det kan ta tid med språket i alle fall. No skal eg ikkje seie at eg veit kva som er normalt eller vanleg, men eg har litt erfaring frå ein bekjent. Barnet blir 3 til våren og er betydeleg språkleg forsinka. Fekk dren i september. Før det sa h*n stort sett "pappa", "bil", "ja" og eit par ord til. Og det var ikkje lett å skjøne kva h*n sa utan å først ha blitt fortalt det. No høyrer h*n heilt klart bedre (det endra seg fort), men det tar framleis tid med språket. Men h*n har begynt å herme etter ord og navn, så det går framover. Yndlingsordet (bil) blei tidlegare uttalt "gi", no er det "gil", så her begynner dei orda h*n hadde frå før å bli bedre. Blir guten din fulgt opp gjennom bhg pga språket? Kanskje det hadde vore lurt? Ang sikling har eg ikkje mykje å bidra med, anna enn at jenta vår som fylte 3 i november siklar innimellom når ho er konsentrert eller veldig ivrig. Har ofte hendene/fingrane i munnen (korleis i all verda klarar vi å få ho til å slutte med det??) og blir dermed raud og av og til sår på haka, spesielt ute. Ein feit krem kan kanskje ligge som ei beskyttande hinne på haka så ikkje siklet "får feste"? Lykke til vidare uansett, språket tar seg nok opp etter kvart.
Bellbaby Skrevet 11. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 11. januar 2011 Tusen takk for tilbakemeldingene! Han blir ikke fulgt opp av barnehagen ennå, nettopp pga at han ble operert i oktober og legene sa at språket var forsinket pga den falske mandelen og sårlig hørsel (han fikk også dren). Altså fjernet de den falske mandelen, de ekte mandlene og satt inn dren. Nå snakker han masse, men noen ord er fremdeles utydelige og bare vi som kjenner han godt vet hva han mener. Samtidig har han mange tydelige ord også, det virker som det er visse bokstaver han ikke klarer å si. F.eks. vann blir bann - han bytter ut v med b. Og r er vanskelig å si. Men jeg kan jo ta det opp med barnehagen og høre hva de mener. Det var godt å høre at andre 3-åringer også kan sikle. Det var beroligende! For før operasjonen siklet han enormt mye hele tiden, og nå er det kun når han konsentrerer seg eller er ivrig. Akkurat som om han bare glemmer å svelge spyttet. Han er ikke konstant våt på genseren sånn som før. Men han er også sår på haka pga dette.
Puddingmama Skrevet 12. januar 2011 #5 Skrevet 12. januar 2011 Har ikke erfaring med dren og operasjon, men har en gutt som strever med en del konsonanter og det ser ut som utviklinga skjer trinnvis på en måte. Først kom f.eks k i midten av nye ord, altså han sa ekkel, men fremdeles itte, så bytta han gradvis ut t med k i ord han kunne fra før. Etterpå har det samme skjedd i starten av ord. Veit ikke om det er universelt akkurat, men det har tatt tid selv om vi har funnet ut at han hører forskjellen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå