Gå til innhold

Skal man virkelig betale for avbestilt time når man

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har time på en mandag og ikke kan møte opp, vet reglene er slik at man skal ringe dagen før, men det er umulig da det ikke er åpnet på en søndag. Jeg fikk spysjuka og ringte de klokken 08.00, da de åpnet for å å avbestille. Fikk ny time to dager etterpå som jeg var på.

Dessuten var dette en samtaletime siden jeg er gravid på nytt og ønsker keisersnitt. Betalte for den timen.

Nå har jeg altså fått regning på 186 kr for at jeg avbestilte en time samme dag og ikke 24 timer før som er regelen?

Syns det er helt feil og kjenner jeg er irritert.

Så hva mener dere, skal jeg klage på regningen eller betale den uten å nevne det for legekontoret?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har aldri betalt dersom jeg har måttet avbestilt time samme dag uansett hvilken dag det er i uka. Har ringt om morgenen og forklart situasjon og fått ny time -ikke noe problem.

Hadde ringt til legekontoret og forhørt meg, men jeg hadde ikke laget noen sak av det.

Skrevet

En ting er nå i allefall sikkert. Jeg skal ikke komme dit på svangerskapskontrollene mine. Kommer til å kun gå til jordmor heretter.

Jeg syns jo dette var veldig rart. Og at jeg enda måtte betale den dagen jeg var der når det var i forbindelse med svangerskapet.

HI

Skrevet

Måtte du betale for timen du var der i forbindelse med sv.skapet? Det skal du jo ikke gjøre, eller var det privatlege?

Men betale for timer der du ikke møter, må man selv med frikort (som bl.anna i sv.skap)

Skrevet

Nei min fastlege. Men jeg kunne jo ikke møte opp på den timen grunnet sykdom og de har en regel om at hvis man avbestiller dagen før så trenger man ikke betale. Men hva når det er mandag? Man kan jo ikke ringe på søndagen.

Og ja jeg betalte for timen når jeg var der i forbindelse med svangerskapet. 135 kr.

Skrevet

Alle gravide har krav på gratis legehjelp. Uansett om det er svangerskapsrelatert eller om du har brekkt en fot!:)

Det har værtfall jeg her hos min fastlege og sykehus ol.

Annonse

Skrevet

Da er det bare sære.

Jobber selv på legekontor, og om noen ringer og sier de må avbestille pga en såpass "hard" sykdom (som gjør at man ikke orker å røre seg) så får de selvsagt ikke regning!

Skrevet

Hvis du fikk spysjuka i helga kan du jo ikke ringe på fredag og avbestille! synes ikke du skal betale nei, ta det opp du.. er jo urettferdig det da, er jo ikke din feil at de har stengt på søndager lissom

Skrevet

Jeg har også måttet betale en gang når jeg hadde time hos fysio på en mandag. 500 kr!! Så etter det bestiller jeg aldri timer til noen ting på mandager. Har lært at det ikke er en lønnsom dag og bestille noe på ;)

Skrevet

Jeg fikk spysyken klokken 7 på morgenen den dagen :) Så ringte med en gang legekontoret åpnet å sa i fra. Men regning på 185 fikk jeg pluss at jeg betalte 135 etter den nye timen to dager etterpå.

Jeg var hos legen siden vi sendte henvisning til sykehuset om keisersnitt. Eneste grunnen, vil jo tro det går under svangerskapet.

Men orket ikke lage styr når jeg var der, så smilte og betalte. Men kjenner jeg er sur nå siden de attpåtil sender en regning for den timen jeg egentlig skulle ha!

HI

Skrevet

Burde det ikke vært gratis hvis det var en henvisning til keisersnitt? Det syns nå jeg.

Skrevet

Klag på regningen, og si at neste gang du får spysjuka så møter du opp på legekontoret uavhengig om du har time eller ei om du ikke får refundert pengene. Dessuten har du jo rett på gratis time uansett in svangerskapet, så ikke la de ta betalt en annen gang.

Skrevet

Vil anta at det er gjort en feil ved at du har betalt egenandel. Har flere ganger måtte spurt om jeg virkelig skulle betale når jeg har vært for å ta blodprøver og resepsjonisten har krevd meg for penger i forkant. Men skulle ikke det, bare en forglemmelse. Ikke alltid alle har tilgang til alt til journalen.

Jeg er selv tannlege og tror ikke jeg ville tatt betalt for ikke møtt mandag pga spyskyke. Det blir litt sjønnsmessig. Noen har spysyke veldig ofte, for å si det sånn, når de avbestiller samme dag, og da blir man etterhvert litt lei....

Annonse

Skrevet

Skjønner den, men dette er første gangen jeg avbestilte en time på legekontoret. Dessuten kastet jeg opp i telefonen så tror ikke hun mistenkte meg for løgn. Hun ble sikkert litt småkvalm der hun satt, hehehe.

Jeg får ringe de på mandag. :)

Takker for alle svar, HI

Skrevet

Vi pålegges egentlig å sende giro for manglende oppmøte ved avbestillinger senere enn 24 timer før timen, også ved sykdom. Dette gjelder også for barn under 16, militære og gravide, som ellers ville vært uten egenandel.

Skrevet

Til og med når det har vært søndag dagen før? Hvordan kan man ringe da å avbestille?

Jeg hadde faktisk ringt dagen før hvis det hadde gått, siden begge mine barn og mannen spydde den søndagen, så ventet bare på at det skulle skje meg også.

HI

Skrevet

Det har blitt presisert fra økonomiavdelingen at alle avbud, inkludert sykdom, meldt senere enn 24 timer før timen skal faktureres. (i en parantes kan jeg jo fortelle deg at vi ikke praktiserer det slik når noen ringer samme dagen og forteller at de er syke og ikke kan komme, det er rett ut ubarmhjertig. Dog er det slik vi _skal_ gjøre det.)

Skrevet

Bare så det er klart; det er KUN svangerskapsrelaterte legetimer man slipper egenandel. Brekker du en fot, som brukt i eks. over, må du desverre betale.

Du skal vel, etter retningslinjene betale den regningen. Men i praksis gjøres ikke dette på mitt legesenter iallefall. Sender ikke regning når noen ringer rett etter åpningstid og sier de er syke. Ser det faktisk litt an hvem jeg fakturerer og ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...