Ella_Bella_Snupperella Skrevet 25. desember 2010 #1 Skrevet 25. desember 2010 Hei! Jeg håper inderlig at det er noe kloke hoder der ute som kan gi oss noen råd... Vi blir snart sprø!!! Sønnen vår begynte for nesten 3 mnd siden å våkne midt på natten og da etter å ha fått noe vann, ligge og prate, synge, dunke i veggen og i periode komme med et skrik - og det i opptil 1.5 timer. I begynnelsen var det ikke hver natt - kanskje 2-3 ganger i uken. Han sover på eget rom og vi reagerte med å gå inn og si at nå var det natt og han burde sove når det ble for høylytt. Mannen min klarer selvsagt å sove selvom han holder på sånn og våkner bare av høye skrik. Jeg derimot våkner med en gang han begynner og får ikke sove igjen før han er stille! Nå 3 mnd etterpå er det blitt slik at han ved leggetid (19.00-19.30) holder seg våken i opptil en time med babling og sang, mens han før sovnet med en gang. Så våkner han en gang mellom 03 og 05 og begynner med nattversjonen som kan vare opp i 2 timer nå. Dette skjer hver natt! Når han endelig sovner, sover han til 08.00 - 08.30, og noen ganger 09.00, hvis jeg ikke vekker han. Han sover fortsatt en liten dupp midt på dagen (ca.2timer) og klarer seg ikke uten den. Vi (spesielt meg) begynner å bli mektig sliten! Vi ser at den tiden han nå bruker å være våken og snakke, kommer i en periode med enorm språkutvikling. Han begynt å si noen ord rundt når dette begynte og har nå kanskje et nytt ord for dagen. Det er tydelig at pratingen om natten er gjentagelse av ordene han er mest glad i - som om han øver eller liker å høre seg selv snakke!?! Vi har prøvd i 3 netter nå å ta han inn til oss - mest for å skjermer våre julegjester for støyen - men han er ikke vant til å sove inne hos oss, bare leke og han roer seg ikke av å være nær oss! Vi vet heller ikke om vi gjør vondt verre med å aktivisere han når han skal forbinde natten med å sove! Lager vi ris til egen bak??? Egentlig så håper jeg litt på at det er noen med lignende erfaring som kan fortelle hvordan det ble løst hos dem, eller at dette er en fase som vil gå over snart og at vi må bare holde ut... Jeg trenger sårt å høre at vi ikke er alene om dette og at det finnes lys i enden av tunnelen! Håper ellers at dere har en fin jul! Mange juleklemmer fra en trøtt men juleglad mamma!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine♥ Skrevet 25. desember 2010 #2 Skrevet 25. desember 2010 2 timers dagsøvn høres mye ut, og spesielt siden han har begynt å tulle så fælt ved legging så ville jeg prøvd å korte ned blunden til kanskje 1 time istedet? Her var det ihvertfall kutt av dagblund som måtte til da vesla plutselig ble en liten umulius ved legging, og hun begynte da å sovne på 5 min igjen. Herlig:)
Rødhette <309+<312 Skrevet 26. desember 2010 #3 Skrevet 26. desember 2010 Jeg vil også si at 2 timer høres mye ut for din unge når han tuller sånn med leggingen og våkner om natten. Her har vi nettopp justert dagsøvnen til mini på 18mnd, fra 2 til 1 time, han begynte og bruke opptill en time før han sovnet om kvelden og våknet midt på natten og hylte og tullet. Du kan prøve og kutte ut fra 2 til 1,5 først også til 1 time etterpå, så ser du hva som fungerer for dere. :-)
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 26. desember 2010 Forfatter #4 Skrevet 26. desember 2010 Vi har faktisk prøvd å både korte ned dagsluren fra 2t til 1t og å kutte det ut totalt. Begge deler gjorde situasjonen verre med en grinete gutt fra han sto opp etter luren til sengetid og enda lengre leggetid. Vi har prøvd tidligere og senere leggetid også med samme resultat. Vi har hatt luren tidligere på dagen og prøvd å vekke tidligere om morgen - ble ikke verre, men ble ikke verre heller. Nå havner han som oftest i seng mellom 11.30-12.00 og sover 1.5-2 timer og er våken og blid utover ettermiddagen og tydelig trøtt når klokken blir 19. Og å legge han er unnagjort pá noen minutter - ikke noe pes. Det er bare at når vi går ut sitter han og prater for seg selv! Ofte bare en halvtime, men noen ganger mye lenger. Men han gråter ikke og er ikke masete på oss... Det som plager oss mest er perioden midt på natten som frarøver både oss og han for søvn. Det hjalp ikke å ta han inn til oss... Han var roligere, men likevel våken like lenge med prateutbrudd. I natt prøvde vi med varm melk i en liten kopp istedet for vann (virker alltid søvndyssende på meg, så tenkte det var verdt et forsøk). Han var i sengen sin og sovnet igjen alene innen 15 min etter han våknet! Og vi fikk nesten en hel natts søvn! Første pá leeeeenge! Vet at dette ikke er løsning i lengen, men det var sårt tiltrengt og kanskje det gir oss en periode med mer søvn slik at han blir vant til det igjen? Er det flere med noen gode forslag? Eller synspunkter på om dette kan være en fase som han vil vokse seg ut av?
Rødhette <309+<312 Skrevet 27. desember 2010 #5 Skrevet 27. desember 2010 Har dere prøvd å kutte dagsøvnen til 1 time over en periode? Det hjelper ikke å prøve det en dag for å se. Siden han sovnet etter litt melk på natten, kan det være han trenger mer mat på dagtid? Kan også være tenner som plager han. Ikke godt å vite med disse små, men håper det ordner seg for dere, ikke kjekt å ikke sove godt om natten :-)
kirsty*2barnsmamma Skrevet 27. desember 2010 #6 Skrevet 27. desember 2010 Hei! Vi hadde samme problemet. Hun våknet om natten, kunne holde det gående i 1-2 timer. Vi kuttet dagluren til 1 time, og holdt på det ganske lenge før det endelig gikk seg til. Tok vel en 3-4 uker med en trøtt unge på dagtid. Nå sover hun fra 19-7 i strekk, uten problem, og har gjort det de siste 2 mnd. Men om vi glemmer oss, og luren blir lengre enn en time, da våkner hun om natten igjen, og er våken i 1-2 timer. Så vi er nå veldig konsekvente på den timen.
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 28. desember 2010 Forfatter #7 Skrevet 28. desember 2010 Tydelig at det er dagsluren de fleste mener bør kortes ned på hvis natten blir avbrutt. Vi kan sikkert gjøre et forsøk til på en-timers-hvil, men har ikke de store forhåpninger. Sist prøvde vi det i 18 dager og gutten ble bare vrang og grinete av det og nattoppvåkningen ble like lang. Så det vi ikke akkurat bare en natt vi prøvde det og ga opp... Men kanskje vi skulle holdt ut enda lenger??? Tålmodigheten til alle var hvertfall tynnslitt etter 18 dager sutring og for lite søvn. Nå får det hvertfall vente litt... Julekos og en forkjølelse må unna først! Men takk for rådene alle sammen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå