Gå til innhold

Ang å gjøre forskjell på mine, dine å våre barn i jula... Jeg syns dette er feil.. men er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et barn hver fra før, de er like gamle. Og en felles som er noen år yngre.. Jeg som mor og stemor gjør ingen forskjell på disse 2 gutta. Begge bor her like mye å får like mye leker, som mat og morroting.. ;)

Nå i jula, har min familie kjøpt til alle barna.. Masse masse gaver og jeg og mannen har kjøpt til alle barna..

Mannens familie derimot har kjøpt til vesla, som er felles barn og til dems barnebarn. Ikke min. Og de som har kjøpt til alle har kjøpt masse å store pakker til dems barnebarn og en liten ting til min...

syns dette er feil jeg... de er barn... gjør likt eller ikke kjøp?? fler som er enig?

Skrevet

Uff, synes det er trist. Det er jo ikke noen plikt at de skal kjøpe men som du sier, de er jo barn! Og dere en EN familie!

Skrevet

Jeg syns alltid det er trist når foreldre ikke respekterer barnas valg, og ALT det disse valgene innebærer. Møter man noen, (og evt flytter sammen med/gifter seg/får barn med..), som har barn fra før, så godtar man HELE den pakka. Og det syns jeg dermed også ens familie bør gjøre. Men dessverre er det svææært mange i vår foreldregenerasjon som ikke aksepterer disse barna som en fullverdig del av familien, og som derfor ikke følger opp, kjøper gaver etc. Trist - rett og slett!!

(For jeg vil jo anta at din svigerfamilie kjøper gaver til deg?)

Spør din mann hva han tenker om dette, så kan han evt ta det opp med familien sin?

Skrevet

Vår familie har også alltid gitt til alle barn, ekte som bonusbarn, og jeg mener det er slik det skal være.

Men! Jeg har full forståelse for at bonusbarna gjerne ikke får for samme verdien som de andre. Og gjør de det slik begge veier, så blir det jo uansett tilnærmet likt for barna.

Gjerne noe å ta opp med mannens side av familien.

Ett annet alternativ er at din side av familien slutter å kjøpe til ditt stebarn, slik at de eldste barna da alltid får likt. Men det kan jo fort føles urettferdig for dem igjen siden fellesbarnet uansett vil få fra alle kanter.

Skrevet

Det er sært å gjøre forskjell selv om ditt barn ikke er av deres kjøtt og blod. Man gjør ikke forskjell på søsken!

Min bror var i mange år sammen med en dame som hadde et barn fra før og selvsagt kjøpte vi gaver til hennes barn også. Og nå som det er slutt kjøper jeg fortsatt gaver til barnet, drar i bursdag osv. og hun kjøper til mitt barn. Vi er fortsatt familie, på en måte, om du skjønner?

For barna er det bare trist når mennesker de kjenner og er glade i gjør forskjell. Og det er ikke lett å skulle forklare barn om mine, dine og våre...

Skrevet

Jeg er samboer med en fyr, sammen har vi tre barn, men ingen felles. Det ed gaver har vært litt styr å få til, men i år har det endelig løst seg. Min far og den ene søstra mi "glemte" å kjøpe gave til bonusbarna mine. Dette løste jeg i år ved å sende ønskelistene til alle barna. Hintet ble tatt og i år blir det gaver på alle tre fra samtlige besteforeldre, tanter og onkler.

Jeg tror ikke det er vondt ment, jeg tror ikke alle tenker så langt. Det kan være greit med en påminnelse.

Skrevet

Vi fikser alltid dette til slik at ingen skal sitte med en vond følelse på julaften. Her har alltid svigermor fvoritisert mine stebarn før våre fellesbarn, de har tidligere vært for unge til å forstå. Det har ikke vært en problemstilling de siste årene, da de har mistet sin farmor.

Mine foreldre har ikke lyst å bruke like mye på hans barn som de ønsker å bruke på sine biologiske barnebarn, de er mest opptatt av at våre barn skal få like mye som mine tantebarn. Vi gav beskjed om at de heller kan bruke tilsvarende beløp på våre som de har brukt på sine øvrige biologiske barnebarn over nyttår, da det ikke er koselig for de andre barna som er større og føler på forskjeller. Det har de ikke hattt problemer med å forstå så snart de ble minnet på.

De gir ikke bare en julegave, men de bruker tusenvis på hvert av barnebarna. Så det er flotte gaver stebarnebarna får også. De har vanligvis lagt seg på en 500,- til hvert barn på julaften, og så har de holdt tilbake det øvrige til før jul.

Skrevet

Jeg synes det er feil. Jeg har et barn fra før og vi har ett felles. De har tre sett besteforeldre, ingen som gjør noen forskjell. I tillegg har vi et raust syn på tante & onkel-begrepene, alle de tre familiene bruker dem til begge barna og omvendt. Ingen gjør forskjell på gaver helelr.

Heldig er vi!

Skrevet

I fare for og bli halshugget nå: Men får ikke ditt barn pakker av sine besteforeldre, tanter og onkler???

Det vil jo faktisk si at ditt barn og stebarn får dobbelt opp? Er jo heller ikke sikkert at alle " steonkler, tanter og besteforeldre" har råd til og kjøpe dyr flott gave til din gutt herller. Besteforeldre pleier jo som regel og kjøpe dyre gaver til barnebarn og da blir det jo knalldyrt og kjøpe samme greia til et barn som de er stefarmor til. Dessuten så får vel gutten din dyre gaver av sine besteforeldre?

Syns at dette gavegreien er gått langt over styr. Mine stebarn får masse gaver fra SINE besteforeldre, søsken, onkler og tanter. Mine barn (som jeg og mannen ikke har felles) får fra sine onkler, tanter, søsken og besteforeldre..

De ungene vi har sammen får selvsagt fra oss, og resten av famillien. Alle her syns at det er greit og det blir mindre styr og stebarn får ikke dobbelt opp.

Skrevet

Du er ikke alene, men det er visst ikke stuerent å si og føle slik. Skjønner ikke at damer forventer at deres barn fra tidligere skal være del av familien, men det er de da ikke. De har da for pokker en farsside, at noen seriøs mener at et barn har 3 sett med besteforeldre er utrolig teit. Når også dette forhold går i dass slik dere greide før, får barna da besteforeldresett 4 eller 5?

Skrevet

jeg opplevde det selv i kveld. IKKE EN ENSTE LITEN JULEGAVE FRA HANS FAMILIE TIL MIN SØNN. Enda alle fikk en gave bare fra han.

En liten bamse fra Nille eller Europris da, til maks 30 kr .... neeida...

DET skal jeg HUSKE på!

Skrevet

"Skjønner ikke at damer forventer at deres barn fra tidligere skal være del av familien, men det er de da ikke"

Du er fullstendig på joedet. Selvsagt er alle en del av familien. Familiebegrepet har endret seg ganske mye siden 1800-tallet, har du ikke fått med deg det? Blir jo akkurat som å mene at adoptivbarn ikke skal være en del av familien...

Skrevet

"Skjønner ikke at damer forventer at deres barn fra tidligere skal være del av familien, men det er de da ikke"

Du er fullstendig på joedet. Selvsagt er alle en del av familien. Familiebegrepet har endret seg ganske mye siden 1800-tallet, har du ikke fått med deg det?

Blir jo akkurat som å mene at adoptivbarn ikke skal være en del av familien...

Det er IKKE teit å si at barn har 3 sett besteforeldre. Mine har det.

Venter spent på å høre fra deg når du vet hva du snakker om, dvs når mannen din forlater deg og du må etablere deg på nytt.

Skrevet

Mine stebarns besteforeldre på mor sida er døde, så da er det mer naturlig at mine foreldre gir større gaver også til dem. Hadde de derimot kommet til oss med større gaver fra sin mormor og morfar, hadde det vært mer naturlig for mine foreldre nøyde seg med en mindre gave til dem, og kanskje gav litt større gaver til sine biologiske barnebarn.

Dette må tilpasses den enkelte familie, og situasjonen der. Det er ikke gitt at det er fellesbarna som sitter med et svær gave haug, og stebarna med en liten, det kan også gå andre veien.

Hos oss er det stebarna som hadde fått klart minst gaver om ikke min familie hadde behandlet dem likt, dette pga svært liten familie både på fars siden og mors siden.

Om det var omvendt, jeg som hadde avdøde foreldre og liten søskenflokk, og stebarna kom for å feire jul med oss, med flere kofferter full av gaver, da hadde vi måtte justere litt for fellesbarna.

Skrevet

Her gjør ingen foskjell, alle får gaver men de får ikke for like mye og det er helt greit. Virker nesten som alle besteforeldre på alle sier har snakket med hverandre.

Jeg får enda gaver fra mine ex-svigerforeldre, eller i år fikk meg og gubben sammen.

Skrevet

Opplevde faktisk dette i går.

Syntes synd i stedatteren min. Trodde ikke dette kom til å skje av en eller annen grunn. Jeg har tre sösken som alle er glade i min datter. Söstra og min ene bror har mött stedatteren min.

Det som skjedde under gaveåpningen var at bare min datter fikk gaver av mine to brödre. Stedattra mi fikk ingenting. Var til og med en ekstragave fra ene broren min til bare meg og min datter.

På toppen av alt fikk min datter mye större gaver. Akkurat det er jo lettere å forklare, selv om det kan oppleves sårt og uforståelig for en 6 åring. De får jo gaver tilpasset alderen, og duplo tar större plass enn et spill, sånn er det jo.

Neste år får vi heller si ifra i god tid på en ordentlig måte at enten får de gi til begge (eller neste år blir det jo alle tre... :)) eller ingen.

Behöver jo ikke kjöpe så store og dyre ting.

Skrevet

Jeg synes det er greit å gjøre forskjell, i fra besteforeldre og tanter og onkler i forhold til biologiske og andre barn. Det er jo fryktelig vanskelig, men det blir jo langt fra likt uansett! Om min stedatter får gave fra hele min side, fra hele mors side og fra oss, er det jo de barna med en mamma og en pappa som blir "taperne" om man skal regne sånn på det?

Jeg mener selvfølgelig ikke at barn skal forskjellsbehandles, og jeg ville aldri vært min stedatter foruten, bare så det er sagt. Hun er og har alltid vært inkludert av mine foreldre, besteforeldre og søsken, men hun har faktisk ikke samme mormor og morfar som mine biologiske barn! Hun har jo sine egen!

Ingen forlanger av hennes familie at de skal kjøpe gaver til mine barn(som er hennes søsken) , litt satt på spissen, javel.

At foreldre samarbeider og passer på det blir likt er nå en ting(kan være vanskelig nok, det!). I vårt tilfelle, hvor barnets mor er gift for 3.gang, og har nye barn både her og der, i tillegg nå er gift med mann med barn med to forskjellige mødre, hvordan inni h skal man løse det? Hvis alle ungene under ett tak skal ha fra alle?

Skrevet

Og jeg mente ikke å være anonym;) 12:56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...