sund Skrevet 23. desember 2010 #1 Skrevet 23. desember 2010 Jeg var på legevakta pga frykt for blodpropp. Betalte ikke egenandel, da jeg regna med det var en del av oppfølginga rundt det å være gravid, men nå har jeg fått regning. Vet dere om det er riktig å betale eller ikke? Det ene beinet var mye større enn det andre, og blodpropp er lettere å få når man er gravid, men gidder ikke klage om jeg har misforstått helt.
Jenta med gullklump i magen Skrevet 23. desember 2010 #2 Skrevet 23. desember 2010 Man skal ikke betale for legebehandling når man er der pga graviditeten.
nr2erpåveg Skrevet 23. desember 2010 #3 Skrevet 23. desember 2010 Jeg diskuterte dette med en lege en gang. Selv var jeg der pga mange dager med oppkastsjau mens jeg var gravid, og dette slapp jeg å betale for. Oppkastsjauet kom jo helt uavhengig om jeg var gravid, men jeg skulle ikke betale fordi det var jo bekymring rundt barnets helse, som var grunnen til at jeg var der. Hadde jeg derimot brukket en tå, måtte jeg betalt, sa legen. Men jeg tror det er en STOOOOOR gråsone for hva som er svangerskapsomsorg og hva som ikke er det.
uhhuhher Skrevet 23. desember 2010 #4 Skrevet 23. desember 2010 Hei Tror det er riktig som den andre sier her, nemlig at gråsonen er stor. Jeg synes det er ok å betale for ting som ikke direkte er knyttet til svangerskapskontroll eller som ikke er et direkte resultat av graviditeten. Jeg var nettopp på legevakten pga sterke smerter i magen (som senere viste seg å være blindtarmbetennelse), og jeg betalte. Det var ingenting som tilsa at smertene kom av graviditeten, selv om de selvfølgelig ble veldig på vakt siden jeg faktisk var gravid. Men du kan jo alltids ta kontakt og spørre på en hyggelig måte - kanskje de har gjort en feil.
mor til en stor og liten Skrevet 23. desember 2010 #5 Skrevet 23. desember 2010 Hehe! Opplevde det samme jeg også. Jeg har hatt alvorlig blodpropp før graviditeten og går på sprøyter i graviditeten. Dette var ikke noe jeg valgte selv, men må betale for sprøyter og ny resept når jeg trenger som alle andre. Synes det var drygt å betale 54 kr i egenandel på resepten som jeg hentet hos min fastlege. Er overhodet ikke gnien, men damen sa at hvis jeg skulle ha den sendt i posten kostet det 130 kr. Trodde derav den var gratis å hente. Sprøytene får jeg på blåresept, som koster meg 520 kr pr. 3 mnd. Må gå tilsammen i ca 6 mnd på de. Jeg har spurt hver gang jeg må betale noe " - jeg er gravid, da skal man vel ikke betale noe?" Joda, er svaret!
Mama88 Skrevet 23. desember 2010 #6 Skrevet 23. desember 2010 Jeg fikk beskjed om at hos legevakt betaler man alltid, men hos lege/jordmor er vi fritatte. Medisiner/ andre medisinske utgifter som kommer utenfor det som er "normalt" må vi visst også betale for..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå