Gå til innhold

deres beste tips til den første tiden????

Anbefalte innlegg

Skrevet

tar imot alle prakiske tips m stor glede! har en på 8 dager og er rimelig frustrert innimellom.. nå har han vært våken siden 13 tiden og jeg er kjempesliten. endelig har han sovnet på armen - ville ikke i vuggen....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det med ro og nyt tiden! Husk du er hjemme for å hjelpe gutten til å finne seg til rette i denne verden. Om han bare er 8 dager så kan du ikke regne med rutiner og at han finner roen selv! Han har levd i magen din og kjent og hørt på dine bevegelser, stemmen din, hjertet ditt ol. Hvis du er sliten og han ikke vil sove så legg dere godt tilrette på sofaen evt i sengen og legg han på magen/brystet ditt så kan dere sove sammen. Det er kjempe herlig! Nyt det så lenge han vil kose! :)

Vi fikk tips fra helsesøster om at jeg skulle pumpe meg og fryse ned litt og at vi skulle gi flaske 1-2 ganger i uken slik at jeg hadde mulighet til å gå ut en liten tur eller sove lengre en dag og at far da kunne ta seg av den lille. Vi var ikke helt flinke med å holde det vedlike, det angrer jeg på. Det hadde vært deilig å sove litt lengre en dag eller gått på kino med min kjære. -Men for all del; jeg koser meg med min lille om hun ikke tar flaske! :)

Lykke til og kos dere!

Skrevet

uffa, ikke kjekt og like forventende med baby.

Jeg har et tips som jeg skal prøve meg på om min baby blir urolig. Venter baby om 2 mnd, nr 2.

Første baby sov mye første tiden, sove problemene kom når baby var 3 mnd ca.

Alle barn er forskjellig.

Men tipset mitt, svøp baby inn med et teppe. Inkl armene.

http://www.digoo.info/gro/2010/10/Hva-bor-jeg-vite-om-Svoping.html

Svøping er en gammel praksis med å pakke unge babyer i tepper eller lintøy. Det hjelper å trøste et spedbarn, og vanligvis tillater dem å sove lenger. Å være innpakket sikkert gjør en baby føles tryggere.

Svøping har alltid vært vanlig i europeiske og asiatiske kulturer. Det har nylig funnet en fornyelse i popularitet i USA. Vedlegg foreldre bevegelser, sammen med bekymringer om Sudden Infant Death Syndrome (SIDS), har ført til økt bevissthet om fordelene ved svøping. Det er flere merker av svøping tepper tilgjengelig, samt spesialdesignet "pocket" tepper med borrelås kategorier på sidene for å gjøre svøping enklere.

Før barnet er født, er det holdt i sin mors liv. Rommet er trangt, koselig og varm. Babyen blir så født inn i en kald verden hvor det er i stand til å Flail sine lemmer om vilt. Dette kan være en svært skremmende opplevelse for en ny spedbarn. Svøping kan gjenskape opplevelsen av livmor ved å sikre et spedbarn i armene og beina tett inntil kroppen sin. Svøping tepper også bidra til å holde et spedbarn varm, låsing i kroppsvarme.

Svøping har mange fordeler. Det kan hjelpe et barn å holde en jevn kroppstemperatur. Unge babyer ennå ikke har en måte å moderere dette selv. En svøpt babyen sover lenger, som de er forhindret fra oppsiktsvekkende og våkne seg opp. Svøping kan være en fin måte å berolige en masete baby, fordi svøping gjør babyer føler seg trygge og sikre. Den holder også en baby fra et uhell klø seg med sine negler.

Svøping kan også redusere risikoen for krybbedød. Spedbarn bør ikke settes til sengs med noen myke senger. Dette er fordi barnet kunne slå inn i sengetøy eller uhell trekke et teppe over sitt ansikt og kveles. Svøping bidrar til å forhindre dette. En svøpt spedbarn er fortsatt holdes varme, men kan ikke dra svøping over ansiktet sitt.

Det er noen risiko forbundet med svøping. Den første er hofteleddsdysplasi, på grunn av stramheten i svøping rundt barnets ben. Ved ikke å holde et spedbarn svøpt for lang, bare gjør det for en time eller så om gangen, kan denne risikoen være nesten helt eliminert. Et annet alternativ er å swaddle armene koselige, men å la beina løs. Risikoen overoppheting, kan være litt høyere for en svøpt spedbarn. Hvis svøping en baby, må du huske på temperaturen i omgivelsene, og velger en svøping teppe tilsvarende. Det er mange lette tøy alternativer.

Noen babyer trenger å justere til ideen om svøping. Det kan også ta et par prøver for nye foreldre, eller nye omsorgspersoner, for å finne ut hvordan du korrekt swaddle et spedbarn. De fleste spedbarn vokse svøping av fire måneder gammel, noen mye raskere. Innen et barn begynner å lære å rulle, selv ved et uhell, svøping bør være opphørt. Noen barn finne ut raskt hvordan jobbe armene ut av selv de mest sikre swaddle. For disse barna, kan mulige svøping tidsrammen være utrolig kort.

risiko forbundet med svøping en baby er minimale, hvis omsorgspersoner er nøye med å sjekke for overoppheting og løst vikle bena. Det kan fungere godt for lindrende spedbarn lider av kolikk, eller bare å ha en masete periode. Det viktigste er kanskje svøping spedbarn gjør det mulig å oppnå, som lengtet etter drømmen om nye foreldre-søvn.

Gi meg en tbm om du husker på :-)

Lykke til og håper det hjelper!

Varm klem til deg

Skrevet

Tro meg når jeg sier det er en liten trøst å få når du er midt oppi en slitsom tid med poden, men tro meg når jeg sier at det vil bli bedre...

Dessverre så kan det ta tid, men det som ga meg litt trøst når vi var midt oppi det (veldig liten trøst, men ihvertfall noe...) "hun vet ikke bedre..." Bebisen vil jo bare ha kos. Husker helsesøsteren vår sa at vi ikke kunne skjemme bort et så lite barn, og det er jo helt sant, men man kan fint klare å gi det dårlige vaner. Det har skjedd med vår datter. Nå er hun snart 3 mnd og på dagtid er det så og si umulig å få henne til å sove i vuggen sin uten en eeeeeeeeevig lang kamp. Dette fordi hun er blitt vant til å sovne i armene våre. Men men... i det minste fikk hun litt søvn...

Så vil jeg bare si en liten ting. Vanlig råd vi opplevde å få av alle var at vi måte nyyyyyyte tiden selvom den var slitsom og vi var trøtte. Jeg må innrømme at jeg ikke gjorde det. Det går ikke an å nyte noe som helst når man er trøtt og sliten. Og det er lov! Ikke få dårlig samvittighet hvis du syns den første tiden bare er slit. Det er MANGE av oss nybakte mødre som har vært gjennom det og sitter igjen med samme tanke... Dessverre så kommer dette sjeldent frem i rådene som folk har tendens til å gi. Men vent til du prater med venniner seinere, da kommer sannheten frem.

Lykke til! Vit du ikke er aleine om det ;)

Skrevet

Jeg greide heller ikke å nyte tiden de første seks ukene. Mye skriking, lite søvn og man gir og gir, men vet liksom fortsatt ikke om babyen har det bra, for man får jo ikke et smil tilbake engang. Hehe, høres så negativt ut, men jeg følte det litt slik. Men det blir bedre! Når smilene kommer, de sover lengre perioder, ammingen/flaskematingen går seg til! Prøv likevel å stress minst mulig. Og gjør det du føler er riktig. Jeg fikk så dårlig samvittighet for alt det jeg gjorde i desperasjon som liksom er galt. Som å gi smokk, gi tillegg når brystene var tomme og babyen likevel ikke var mett og sånne ting. Men de tingene hjalp oss jo! Så det var jo ingenting å ha dårlig samvittighet for! :) Nå i ettertid synes jeg jeg var så teit som satt og grein fordi jeg følte vi gjorde så mye "galt". Men midt i ammetåka greide jeg ikke se fornuftig på noe, ville bare gjøre alt etter boka.

Så mitt råd er altså å følge magefølelsen! Hehe, ikke akkurat et praktisk råd, men likevel.. Uansett, det blir bedre! Det er slitsomt i begynnelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...