Gå til innhold

Da var jeg nesten ved veis ende!

Anbefalte innlegg

Skrevet

På fredag har jeg termin!

For første gang skal jeg få min egen lille baby.

Er nervøs og usikker, som sikkert de aller fleste førstegangsfødende.

Jeg setter stor pris på tips og råd fra dere som har gått igjennom dette før, Om det gjelder de siste dagene, overtid, fødsel og barseltid!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden jeg ikke har gått overtid før får du ingen råd om dette av meg, men skal gi noen råd om fødsel og tid på barsel:

Fødsel:

Prøv å slappe av så godt det lar seg gjøre. La kroppen din gjøre jobben. Beveg deg om dette føles komfortabelt, og klarer du det er det bare å sove litt mellom riene:) (Ikke alle som kan få til dette.)

Barsel:

Ligg på magen så mye som mulig når ungen sover. Da virker etterriene bedre, og livmora di trekker seg fortere sammen. Og så kan det være det blir lenge til neste gang du kan ligge på magen. (Ikke så greit for alle å ligge på magen etter at melka har kommet for fullt. Jeg fikkOg ihvertfall lett brystbetennelse ved det minste press på puppene...)

Forbered deg på hormoner som løper løpsk:) Nesten som overgangsalder. Kroppstemperaturen og humøret kan svinge veldig! (Jeg våknet på barsel kliss våt av svette og lurte på om noen hadde hellt en bøtte med vann i senga mi...)

Spør MASSE om hjelp på barselavdelinga. Ingenting er for dumt å spørre om!

Ikke dra hjem før du føler deg trygg nok. Noen synes to dager er nok, mens andre trenger lengre tid.

Lykke til! Det vil nok gå veldig bra!

Skrevet

ang overtid : det beste er å belage seg på å gå over tiden, gjør du det så takler du det bedre.. jeg trodde jeg skulle føde før og det ble en skikkelig psykisk påkjenning å gå 11 dager over som jeg gjorde. jeg fikk masse meldinger og tlf. hver dag... "føder du", "skjer det noe" - det er skikkelig slitsomt. ungen kommer når den føler for det og ikke før selv om du prøver alle kjærringråd som finnes.

ta med egne smertestillende til etterriene.... det var så godt å ha sine egne som jeg kunne ta når jeg hadde vondt... de andre på rommet ringte i snora for å få det, også glemte de veldig travle sykesøstrene det ut, også ble de liggende med masse vondt og vente....

jeg lå på 4 manns rom etter fødsel, og hadde aldrio trodd at det gikk ann å bli mere sliten. der lå vi og snorket høyt, noen hostet, vi prompa hver gang vi skulle i eller ut av senga og ungene skrek etter mat... skrek ikke den ene så skrek den andre. mi jente sov for det meste av tiden og var veldig snill, men det var fordi hun fikk tillegg fordi hun var født så liten så de måtte fete henne opp.... så belag deg på lite søvn om du skal dele rom, og om amming går bra så anbefaler jeg deg å bo på barselhotell :-)

også gråter du og gråter du og gråter du barseltårer (mest sannsynlig jaffal)

fødsel: ikke så mange råd å komme med, annet enn at du IKKE kan se for deg hvordan fødselen blir på forhånd....

jeg så for meg badekar, flink jordmor som hjalp meg gjennom rier, at jeg skulle gå masse pga tyngdekraft etc....

men ingenting av det skjedde... Badekaret var opptatt så det fikk jeg ikke, det bar 8 fødsler på tre jordmødre så jeg og mannen tilbrakte mesteparten av tiden alene, og da gikk det til H... med pusteteknikker og jeg fikk ikke åpning,. det endte med epidural der barnet til slutt ble dratt ut med tang..... (dette er jo min historie og du kommer jo til å oppleve noe helt annet) MEN poenget er at det ikke går ann å forberede en fødsel... ta ting som det kommer der og da... Det gjør vondt, men det går like fort over :-)

LYKKE TIL :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...