Gå til innhold

Trenger man engste seg for svineinfluensaen?

Anbefalte innlegg

Hørte på nyhetene nå at svineinfluensaen var på vei igjen. Er det da slik at vi som tok vaksine mot svineinfluensa i fjor, er bedre beskyttet og kanskje immune mot denne som kommer nå? Jeg er 21+2 og har ikke tatt den vanlige influensa vaksinen som ble anbefalt gravide å ta. Men slik jeg har skjønt det, så skulle ikke den beskytte mot svineinfluensa, men kun mot vanlig sesong influensa? Eller har vi ikke lenger beskyttelse av den vi tok i fjor? Blir forvirret av dette..

Fortsetter under...

Hvis jeg har forstått dette riktig så beskytter fjorårets svineinfluensavaksine også mot den svineinfluensaen som evt kommer i år. Den beskytter ikke mot vanlig sesonginfluensa.

Vaksinen som tilbys/anbefales i år inneholder beskyttelse mot både svineinfluensa og sesonginfluensa.

Jeg tok svineinfluensavaksine i fjor, og kommer ikke til å ta vaksine i år. Pratet med fastlegen min om vaksinering, og hun var generelt skeptisk til alle typer vaksiner mens man er gravid.

Det er anbefalt å ta årets sesonginfluensavaksine selv om man har tatt svineinfluensavaksinen i fjor. Sesonginfluensavaksinen inneholder beskyttelse mot 3 ulike influensatyper inkl svineinfluensa, og man anbefaler gravide en påfyllinsdose siden 1 dose ikke nødvendigvis gir god nok beskyttelse 1 år etter.

Jeg tok svineinfluensavaksninen i fjor (var da ikke gravid) og tok årets vaksine da jeg var i uke 19 siden det er anbefalt.

Siden det er mange vaksineskeptikere her inne, tenkte jeg jeg kunne legge ut denne linken fra sidene til Folkehelseinstitutten vedr situasjonen i England. Der ligger nå flere på intensivavdeling med svineinfluensa. Disse personene er unge og en del av dem er gravide..

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,1214:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:87172::1:5569:2:::0:0

Det siste jeg leste var at det var 4 smittede i Norge hittil men pga tilstandene i England anbefaler Folkehelseinstituttet at alle i risikogruppene som ikke har vaksinert seg gjør det nå. Bestemte meg i høst for å ikke ta den, verken jordmor eller fastlege har spurt meg om det så tenker det da ikke er så farlig. Vil så klart ikke bli syk, men er veldig skeptisk til å få sprøyte med giftstoffer i meg mens jeg er gravid. Er klar over at det går bra for de fleste men har ikke lyst til å utsette meg for risikoen ved å bli en av dem som får bivirkninger osv... De holder jo nå på å forske på virkningene fjorårets vaksine hadde på gravide. Grunnen til de gjør det er jo fordi vaksinen ikke er ferdig utforsket? Var den helt ufarlig ville de jo ikke trengt videre forskning... Det er i hvertfall min teori.

Man trenger ikke engste seg.

Det er iallefall mitt standpunkt, jeg har aldri tatt og skal nok heller aldri ta en slik vaksine.

Greit nok at det er enkelte som blir smittet og som i tillegg blir veldig syke.

Men det er jammen ganske få, med tanke på mediehysteriet vi hadde i fjort og kanskje skal gjenta i år....

Egentlig skulle man heller ha laget en vaksine mot overdreven angst og frykt.

Den skulle jeg vurdert å ta! :)

Annonse

Hadde ikke tenkt å vaksinere meg helt til jeg var på ul, og han som tok den er å regne som en legende i byen med masse peiling på fosterskader osv. Tar alt veldig seriøs, og uansett hva jeg spør om kan han forklare grundig, og tar aldri lett på et problem (i motsetning til legen min..). Kan desverre ikke gjengi godt, men han forklarte innholdet i årets vaksine, og hva konsekvensene av influensaen kunne ha på meg. Da ble jeg fryktelig i tvil, og heller mot å ta vaksinen. Denne mannen har jeg tillit til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...