Gå til innhold

svineinfluensa vaksinen..

Anbefalte innlegg

Gjest LilleDina +spire  + 2englebarn
Skrevet

Noen her som har tatt den nå?

Har sagt jeg ikke vil vurdere å ta den en gang, men nå tviler jeg litt på eget valg. Er fortsatt skremt, da jeg hadde for tidelig fødsel, kort tid etter at jeg tok vaksina i fjord, enda det er avbekreftet at vaksinen hadde spillt noen rolle for meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg torde ikke ta vaksinen, enda jeg ikke var gravid da engang. Hadde aldri i verden tatt den. Hvordan var det de kunne avkrefte at den ikke hadde noe med prematur fødsel å gjøre? Er mye snusk rundt den vaksinen....

Skrevet

De spurte om de skulle teste etter stoffer fra vaksinen, tok blodprøver mens ungene fortsatt levde, prøver av morkaka, fosterhinna og navlestreng. Fikk svar nesten 5 månder senere, ingen tegn til stoffene i vaksina. Var infeksjon på fosterhinna til tvilling jenta som startet fødsel, dette skjer svært skjeldent, men kommer av problemer ved de fysiske utviklingene.

Skrevet

Mener du at du allerede har tatt den vaksina? Isåfall - Hvorfor skal du ta den på nytt? Da er du Immun :-)

Skrevet

Tok den i fjord, men både legen og JM mener man må ta den hvert år.. Ikke vet jeg, kan ikke om vaksinering.

Skrevet

Jeg tar ikke vaksinen av den enkle grunn at jeg ikke er redd for influensa...;) Nå venter jeg barn nr 6, så satser på at det går bra denne gangen også..

Gjest Mentha♥ er fødeklar!♥
Skrevet

Ikke ti ville hester kan få meg til å ta den vaksina. Men det er meg..

Skrevet

Jeg har tatt vaksinen etter råd fra JM og fastlege. Tok den for snart 6 uker siden. Er mediene som har laget så mye hyseri rundt denne spröyten. Ingen stiller spm med alle de andre srpöytene vi får når vi f.eks skal på reise.

"The doctors" på kanalen FEM, hadde ett program som kun var om akkurat dette, det å väre gravid og ta vaksinen... da ble jeg enda mer sikker. alt det vi lurer på ble besvart.. prövde å finne linken til deg. Gjorde ihvertfall meg veldig rolig:) Men kanskje du finner den?

Vi bor i Norge, alt er sjekket godt ut för de begynner med dette. Grunnen til at du må ta spröyen i år også ( jeg tok den også i fjor) er fordi influensaen "utvikler" seg og da trenger de "nye" stoffer som kan ta knekken på dette. At man tar spröyten gir du også din nyfödte ett bedre immunforsvar mot influensaen.

Jeg fatter ikke at man IKKE tör å ta den. Tenker sånn at da har ihvertfall jeg gjort det jeg kan for å sikre både meg og lille gullet.

Skrevet

signerer deg malin!

jeg har også tatt den.

mamma jobber i helsevesenet så jeg VET hvor viktig den kan være!

Skrevet

Nå viste det seg jo en periode at det alikevel, ikke var trygt å ta den.

Det var nesten bedre å få den.

Jeg fikk svineinfluensa som den første så langt nord, og det var ikke så veldig mye verre enn vanlig influensa, og det viste det seg jo i ettertid at det ikke var heller.

Da fikk iallefall jeg beskjed fra min lege, og jordmor at så lenge jeg har hatt det (eller tatt vaksinen) har allerede kroppen min laget antistoffer mot det, ergo kan jeg ikke få det igjen.

Men så kan jeg heller ikke så ekstremt mye om den....

Skrevet

Jeg for min del opplever at hysteriet er mer rundt influensa enn vaksine. Skjønner ikke at influensa plutselig har blitt så farlig,jeg...hehe. Når det gjelder legeniddelindustrien, kan jeg ikke akkurat si at jeg har full tillit til de på alle plan,nei...-Og siden vi drar inn slekt og bekjente, har jeg en bror som har jobbet i et av de største farmasøytiske firmaene i mange år(-nei , ikke som vaskehjelp), og der står det mye penger på spill,ja... Og når det gjelder det å ha tillit til myndighetenes vurderingsevne,-har jo den vist seg i flere tilfeller og være så som så ja...det finnes det nok av grelle eksempler på. Er vel derfor du faktisk får helt motstridende meninger om du spør leger og jordmødre også. Så da er det sånn at noen synes det er utrygt å ta vaksina og noen synes det er utrygt å ikke ta den, og det er jo helt greit i et fritt land hvor vi i stor grad heldigvis får lov å bestemme over egen helse. Jeg for min del er mer bekymra for kulda og strømregninga..hehe

Skrevet

det stemmer! har du hatt influensaen eller tatt vaksinen så er du imun :) og normalt er man imun i ca 10 år. men kun mot den samme mutasjonen av viruset. det har ikke mutert seg så du skulle trenge å ta vaksinen i år da ;)

man får ofte litt bedre imunitet av å ha sykdommen enn av vaksinen ;)

jeg er heller ikke redd for hvor "farlig" viruset er... men jeg vet at blir man syk så blir ALT slitsomt og smertefullt. og jeg har ikke lyst til å føde med influensa.. :S og jeg ønsker heller ikke å bli liggende rett etter jeg har fått barn..

Skrevet

Som jeg skrev, jeg opplevde det akkurat som en vanlig influensa. Akkurat like "jævlig" om du vil. Så kan ikke helt skjønne hysteriet om at gravide MÅ ta den. Det må isåfall være for at man ikke skal ha null energi deler av svangerskapet, eller tett opp under fødsel.

Men alikevel så tar vi ikke vaksiner mot vanlig forkjølelse. Da er det hvile og alle mulige kjerringråd :P

Gjest Mentha♥ er fødeklar!♥
Skrevet

Signerer den, magica fra tryll :)

Skrevet

Jeg var veldig usikker, men hadde egentlig bestemt meg for å ikke ta den.

Men så snakket jeg med legen som absolutt anbefalte den (det må de jo gjøre da..). Og så tenkte jeg som så: dersom jeg velger å ikke ta den så er det på en måte mitt ansvar dersom det skulle skje noe med babyen dersom jeg får influensa. Dersom jeg velger å ta vaksinen og det skulle påvirke babyen er det helsevesenet sin feil. Kanskje litt rar måte å tenke på, men jeg har jo ikke kunnskaper til å vite at det er feil å ta vaksinen. Dersom helsemyndighetene anbefaler den, så er det jo på en måte den eneste sikre kilden jeg har....

Men det er ikke et lett valg, tror du skal høre på magefølelsen din jeg. Jeg føler meg egentlig lettet nå etter at jeg tok vaksinen.

Skrevet

lege og andre helsepersonell kan ikke anbefale noe annet enn det folkehelseinstituttet anbefaler, derfor anbefaler de vaksinen til pasientene :) men det må være lov å tenke litt selv. på "privaten" har jeg snakket med flere leger som sier det nok en gang er hysteri rundt dette, og at de som privatperson absolutt sier nei til vaksinen for gravide.

men så finnes det jo 1000 andre meninger da....

Skrevet

Jeg tar det som et tegn når hverken lege eller jordmor har sagt et ord om influensavaksine på 3 kontroller, de har pliktskyldigst satt opp et plakat i venterommet, men det er det.

Prøver å holde meg helt medikamentfri under svangerskapet, det gjelder også vaksine.

Skrevet

Tok den i fjor jeg.Den beskytter mot et par andre typer influensaer også.Glad jeg er vaksinert , men selv om man får influensa så rammer den ikke alle like sterkt da.Så man må føle på hva man vil selv.

Skrevet

Nei, og jeg kommer heller ikke til å ta den. Jeg konfererte meg JM og hun sa at så lenge jeg ikke ønsket å ta den selv, så ville heller ikke hun anbefale det. Hun påpekte at hun var klar over at myndighetene anbefaler gravide å ta den, men hun ville ikke anbefale det så lenge jeg var frisk og rask og ikke var i noen av de andre risikogruppene. Jeg ønsker ikke å ta denne vaksinen fordi det er altfor lite forskning på bivirkninger! Det har kommet frem i ettertid at det er mange som har fått ulike bivirkninger og jeg er ikke villig til å ta den risken.

Skrevet

Signerer deg Magica fra Tryll! :-)

Er 6 gangs og har aldri før hørt at vi gravide burde ta noen influensavaksine eller andre unødvendige vaksiner nettopp på grunnlag for mangel på kunnskap om bivirkniger!

Her der det myye penger og makt inne i bildet angående dette vaksinasjonshysteriet og "svineinfluensavaksinasjonsprosjektet" i fjor.... mange med eier-interesser som var med å bestemte, og sikkert er med og bestemmer...

OG det er vel en grunn til at alle som fikk vaksinen i "mors liv" i fjor har fått tilbud om å få oppfølging for å kartlegge nettopp om mulige ettervirkninger av denne vaksinen...så her velger vi å IKKE være noen forsøkskaniner!

Ingen av oss tok svineinfluensavaksinen i fjor heller, vi har faktisk ALDRI hatt influensa hverken vi foreldrene eller barna selv om vi er en familie på 7 og folk rundt oss har hatt det!

Velger å bruke sunn fornuft og at vi ikke er i noen risikogruppe tilsier at vi klarer godt en runde med influensa!

Men hver og en velger jo selv, men mye er hysteri for en så og si ufarlig sykdom for alle som ikke er i noen spesiell risikogruppe....

Skrevet

Jeg synes jordmora mi var veldig god, hun sa at det er skummelt med alle sykdommer for gravide og nyfødte, men det viktigste vi kan gjøre er å passe på at immunforsvaret vårt er på topp, man kan ikke garantere utfallet av verken vaksinen eller sykdommene.

Det eneste man er sikker på hjelper, er godt immunforsvar, dvs spise sunt, mye frukt og grønnsaker, få mosjon og frisk luft. Så det er ekstra viktig nå i denne sesongen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...