Anonym bruker Skrevet 21. desember 2010 #1 Del Skrevet 21. desember 2010 Jeg har en datter som er 5 år gammel. Hun var tunghørt som liten (nyfødt til 3 år), men er blitt operert 3 ganger og har nå nesten normal hørsel. Hun henger selvsagt igjen språklig, hun er ca 3 år språkmessig. Hun har veldig dårlig uttale, selv jeg som er moren har problemer med å forstå en del av det hun sier. Hun snakker nå i 5-6 ords setninger. I tillegg til hørsel, så henger hun igjen på andre områder. Hun har liten konsentrasjon for annet enn det hun selv vil (feks, samlinger i bhg, hun går sin veï når hun ikke gidder mer), men kan sitte lenge å pusle, eller andre ting som hun virkelig liker. Hun liker ikke å tegne, male eller andre kreative sysler. Hun liker å leke med andre barn, tar selv kontakt for lek. Men klarer ikke tilpasse seg at andre vil bestemme leken. Kan skrike/gråte for å få viljen sin. Oppfører seg stort sett som et yngre barn, som en 3 åring synes jeg. Ellers er hun veldig snill og omsorgsfull. Hun ser og respekterer andres følelser. Om man har slått seg, så gir hun både blås og suss på auen. Trøster andre barn som gråter. Hun er glad i dyr. Hun kan selv kle på og av seg selv, men blir veldig hjelpesløs om det er noen voksne der. Litt lat, kanskje? Hun ble tørr både dag og natt, ved 4.5 års alder. Men hun viser liten interesse for å stelle seg. Hun kan kle på seg selv, men hun doller seg ikke opp slik som andre småjenter. Om man gir henne beskjeder som å gå på rommet og hente den blå bamsen på kommoden, så husker hun ikke mer enn at hun skal gå på rommet. Eller kanskje hun ikke forstår mer? Hun er under utredning gjennom BUP og PPT. En test fra BUP viste at det ikke er noe galt med hennes generelle læringsevne. Hun er henvist til utredning for autisme, MR av hjernen (lite oksygentilførsel siste ukene av svangerskapet) og til utredning for generelle atferdsvansker. I 3 år har vi holdt på med utredninger og henvisninger alle steder. Jeg vet at det er noe med henne, men hva? Er det noe her som noen av dere vil si noe om? Hun utviklet seg normalt til hun var ca 18 måneder. Etter 18 måneder var det som om hun "stoppet" opp litt, mens de jevnaldrende raste forbi. Etter siste operasjonen som ga henne normal hørsel, så fikk hun en rivende utvikling i språk og generell utvikling. Jeg avslutter nå, før det blir for langt. Kunne skrevet mye mer! Er det noen som har innspill til en mamma? Har skjønt at jeg selv må foreslå og komme med meninger når det er møter med BUP og PPT. Skal straks i nytt møte med dem, enda et møte hvor de forteller meg alt som er galt, men ikke hvorfor det er galt! Hilsen frustrert mamma PS; hun har 6 timer spes.ped i uka og bhg søker om 50% assisstent til henne. Jeg må legge til at hun eier ikke tålmodighet, og hvis hun blir bedt om å vente skjer en av to ting; 1) hun skriker til hun får viljen sin 2) hun tar saken i egne hender, selv om det kan være farlig for henne Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142701680-frustrert-mamma-s%C3%B8ker-innspill/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
May-juli07+mai09 Skrevet 22. desember 2010 #2 Del Skrevet 22. desember 2010 Har ingen innspill, men vil bare gi deg en varm juleklem <3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142701680-frustrert-mamma-s%C3%B8ker-innspill/#findComment-142702642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #3 Del Skrevet 22. desember 2010 Takker og gir deg en tilbake HI Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142701680-frustrert-mamma-s%C3%B8ker-innspill/#findComment-142702791 Del på andre sider Flere delingsvalg…
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 13. januar 2011 #4 Del Skrevet 13. januar 2011 Jeg har selv en jente på 4 år som er forsinket motorisk og språkelig. Er i gang med ny medisinsk utredning, hvorav det blir tatt endel tester. Tatt MR; EEG og de var normale Skal ta fler regner jeg med. Kan godt maile meg [email protected] Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142701680-frustrert-mamma-s%C3%B8ker-innspill/#findComment-142781073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #5 Del Skrevet 1. februar 2011 Hei. Er absolutt ungen ekspert, men rimelig sikker på at det ikke er autisme hvertfall. (Har jobbet med barn og unge med autisme i flere år). Mye henger nok sammen med hørselen vil jeg tro. Er sterk tilhenger av "mamma-følelsen", altså det at du har visst "det har vært noe lenge" tyder på at det er "noe". Dette trenger likevel ikke være så stort. Skjønner det er frustrernde når fagfolk sier alt som er galt, men ikke hvorfor. Håper dere snart finner ut av det så dere kan konkretisere vanskelighetene og se og jobbe dere fremover. Så fint dere har fått spesialpedagog så tidlig. Jo mer ressursser som blir brukt på jenta deres jo større sjanse er det jo å få kartlagt alle vanskeligheter og dermed kansje også stille en diagnose om det er nødvendig.. "Jatter" egentlig bare her nå... Vet jo ingenting, men håper du/dere finner ut av det. Ønsker dere lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142701680-frustrert-mamma-s%C3%B8ker-innspill/#findComment-142860002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2011 #6 Del Skrevet 4. februar 2011 Forstår godt din frustrasjon! Har selv holdt på som deg. Viste det var noe med datteren min, men ingen kunne si noe om hva det dreide seg om, eller om det bare var noe hun kom til å vokse seg ut av. Kjenner meg mye igjen i det du skriver. Midt i leken kunne hun bare gå sin vei. Datteren min er nå blitt seks. For et år siden fikk hun, etter en lang utredning på bupa diagnosen add (adha uten hyperaktivitet med vekt på uoppmerksomhet). Hun har alltid hatt normal hørsel, men sliter med å få med seg hele innholdet i setningene. Dette fører til at hun ikke alltid klarer å utføre det hun blir bedt om. Jeg har mange ganger tenkt at hun kanskje ikke forstår, men fagfolkene på bupa mener det er det at hun rett og slett ikke får med seg hele innholdet som er problemet hennes. Oppmerksomheten hennes er for dårlig. Testene på bupa viste dette helt tydelig.( hun slet f.eks veldig med oppgaver der hun ble bedt om å sette den svarte hesten bak den lille hvite grisen). Dermed er det også vanskelig med rollelek. Rollelek krever mye av barna. Man må hele tiden forholde seg til det de andre barna sier og gjør og innordne seg etter det. Dette var og er fortsatt vanskelig for datteren min. Hun snakker også litt oppstykket, og det kan være vanskelig for tilhørerene å få med seg hva hun egentlig vil si. Utalen hennes begynner å bli bedre nå etter hun begynte på skolen. Hun blir også litt fort lei dersom det ikke er noe hun har valgt selv å holde på med eller som er veldig spennende for henne.Hun har derimot mange styrker også akkurat som du beskriver. Liker å tegne og er flink til det, og er en jente med mye omsorg for alle rundt seg. Jeg vil vel tro at datteren din har blitt vurdert i forhld til denne diagnosen, men jeg ønsket å skrive et innlegg til deg fordi jeg kjenner meg så godt igjen i så mye av det du beskriver. Ikke bare utfordringene datteren din har, men utfordringene og ønsket du har om å bli hørt og samtidig finne noe ut om hvorfor tingene er som de er. Bekymret for barna våre vil vi alltid være, men kanskje litt ekstra når man har et barn som ikke helt utvikler seg slik som det forventes av det. Ønsker dere lykke til! Hvis du leser dette innlegget,- skriv gjerne å fortell litt om hvordan det går med dere! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142701680-frustrert-mamma-s%C3%B8ker-innspill/#findComment-142870795 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Con Skrevet 5. februar 2011 #7 Del Skrevet 5. februar 2011 Hei! Det er akkurat som om jeg skulle skrevet dette selv om sønnen min for 4 år siden. Han var forsinket hele veien i barnehagen, hørte dårlig og snakket dårlig, oppførte seg som yngre enn han var. Fikk dren da han var 5 år. Vi har hatt testing i alle retninger, og for min sønn så har i allefall ting utjevnet seg mer og mer med tiden. Han er nå nesten 9 år og følges fortsatt opp av både logoped og øre-nese-hals-lege. Men faglig på skolen går det storartet. Sosialt har vi en del utfordringer, han har blitt klassens klovn og uro-kråke, og det har nok noe med at han er umoden. Men de siste månedene har det blitt bedre og han er normal, bortsett fra at han har noen timer assistent i uka siden han jobber saktere og glemmer seg lett bort. Lykke til, husk at selv om man ikke er gjennomsnittlig så kan man være "normal". Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142701680-frustrert-mamma-s%C3%B8ker-innspill/#findComment-142874259 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå