Gå til innhold

Herpes genitialis,hepatitt c og naturlig fødsel?

Anbefalte innlegg

Hei,jeg lurer på om overskriften taler for ett keisersnitt eller ikke? Har ikke spurt legen enda,da jeg frykter dette temaet og finner det ubehagelig å snakke om,er bare 3mnd på vei enda da. Har hepatitt c som ikke er aktivt og herpes genitialis som jeg har vært MYE plaget med. Ved ei lita rift ved barbering får jeg sår som svir og klør i opptil flere måneder etterpå,medisiner er prøvd,men virker overhode ikke. Det jeg lurer på er mtp barnet,hvor stor risiko er det for smitte under fødsel? De sier de tar keisersnitt kun ved utbrudd,men hallo,det trenger ikke å vises eller kjennes ett lite utbrudd/starten av ett utbrudd,leste at baby kan bli blind av denne smitte og er livredd! Dessuten frykter jeg for å revne,da de syr meg,når ei lita rift av en barberhøvel kan gjøre så stor skade,hva om jeg revner,det vil jo ta flere måneder før jeg kan gå igjen og enn om jeg også må syes:( Smertelindring ved førstegangsutbrudd var rævva,fikk flere doser morfin som ikke virka,men som ga stor aggressivitet og jeg ble suicidal da jeg ikke tåler morfin og preparater i den kategorien,blir en umenneskelig fæl person av disse stoffer jeg,husker jeg tenkte å kvele legene,jeg ba de stygge ting jeg ikke klarer å gjenta for det var så stygt og det var bivirkninga,det var fælt. Tenker igjen på fødselslindring med epidural og petidin osv,jeg vil ha det tror jeg,men er nesten sikker på at jeg vil oppleve disse fæle bivirkningene og ødelegge den fine opplevelsen for far og andre som deltar under min fødsel siden dette er morfin lignende stoffer,men det er kun disse som gir god nok smertelindring. Så må jeg bare nevne min sykehusangst pga altfor dårlig og sein smertelindring på sykehus ved tidligere annledninger som har skapt sånn usikkerhet,samt alle mine bekjentskaper sine skrekkopplevelser med alt for lang venting på epidural under fødsel og ingen virkning osv. Er i utgangspunktet ikke så redd fødsel,men det er min første gang og så lurer jeg på alt det ovenfor,har gått på sobril 2x25mg i 6 år nå,slutta på dagen jeg fant ut jeg var gravid tross det egentlig skal trappes ned,men klarte det på dagen. Skriver med dette bare for å poengtere at jeg sliter med angst fra før som jeg fryker kommer hardt tilbake den store dagen mtp min misstillit til leger,smertehjelp og komplikasjoner for barnet og alt. Selv om jeg er veldig selvsikker og trygg nå,graviditeten har gjort meg så sterk at jeg ikke har hatt noen som helst plager av noe slag verken fysisk eller psykisk:) Men er det ikke bedre med keisersnitt,jeg synes det hørest dumt ut med naturlig fødsel mtp alle disse "problemene" nevnt ovenfor,er dette medisinsk grunn nok i seg selv for å spørre om ks? Håper noen kan svare meg på hva som er riktigst og best for meg og mitt ufødte barn, noen med erfaringer der ute??

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Hei.

Sykehuset er veldig flinke og tar hensyn til dine utfordringer, du må ikkje stigmatisere deg sjølv, du er flink og omtenksom som tenker på barnet ditt.

Hep c smitter sjeldent og nesten aldri ved vaginal fødsel, så vist du har lyst å føde vaginalt skulle det ikkje være hinder for det, er gjerne like risiko ved keisersnitt.

Herp gen, er heller ikkje noe du trenger å engste deg for i forhold til vaginal fødsel, men har du stort og kraftig utbrudd kan det være en viss fare for smitte. Du kan noen veker før termin begynne på tbl kur for å hindre utbrudd før fødsel. Ellers så er det å ikkje barbere seg eller bruke trange truser som kan føre til utbrudd.

Skjønner at du er redd for rift og den slags i og med at du har erfart at barberhøvel gir deg problemer.

Alle disse engstelsene dine i tilegg til fødselsangst kan gi deg en trasig graviditet, mulig du skulle snakka med en lege og gjort avtale med sykehuset at du får keisersnitt. Eg hadde villet født vaginalt vist du ser bort fra din fødselangst og at du får uheldige bivirkninger, hadde ikkje tenkt så masse på det med hep c.

Alle vi som ikkje har hep c er redd for sykdommen, men den er jo helt ufarlig for omgivelsene, så pass på at de ikkje henger gulelapper på din dør og barnets seng det skal stå i din journal, veldig stigmatiserende med slike varsellapper.

Lykke til med fødsel og baby

Hei, går du til jordmor også?

Jeg synes i hvertfall det er mye lettere å samtale med jormor om ting som oppleves som vanskelig. Hun virker å ha bedre tid, og er veldig inne på det aller meste, om ikke alt, som omhandler graviditet, fødsel og barsel på alle måter.

Jeg forstår godt at du kvier det for vaginal fødsel med tanke på din hepatitt og at sårene gror svært sakte etc. Det kan jo bli en demper på barselperioden der du egentlig skal være lykkelig og ha overskudd til å gi barnet omsorg og pleie. Jeg har ikke selv herpes, men opplevde ved min første fødsel som var tangforløsning, å få infeksjon i det lange kuttet de lagde, og som faktisk revnet pga infkesjonen, stingene oppløste seg pga infeksjonen som om såret var grodd. Det var grusomt og svært pinefult. Måtte fjerne alle stingene, vente til infeksjonen var over og syes på nytt. Unner ingen å ha slike problemer i barseltiden.

Jeg tenker at jordmor har erfaring med temaet og kan gi deg profesjonelle råd om hva de ulike valgene vil gi av risiko og fordeler for deg. Videre er hun den rette til å trykke på de rette knappene for at du skal få en fin fødselsopplevelse - hun har kontakter i de fleste miljøene som har med graviditet og fødsel å gjøre.

Ønsker deg lykke til videre i graviditeten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...