Gå til innhold

hva er for høy puls på foster?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er 36+3 og kontroll i dag. JM ville ta pulsen på foster en ekstra gang før jeg dro da den var litt høy. rundt 160.. Den var det samme begge gangene..Hun gjorde ikke noe mer med det, men så at hun reagerte litt.. Bør jeg bli bekymret eller ringe føden å høre der, noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ikke bekymret meg så mye pga den målingen..

Gutten vår har ligge med puls på rundt 160-165 nesten hele tiden og jeg har blitt sjekket mye på kontroller. CTG reg mange ganger og alt tyder på at han har det fint!:) Men begynner pulsen til baby å tippe 170+, så er det greit å følge med litt. Kan tyde på at h*n er stresset/begynner å bli stresset.

Men hey, er du veldig bekymret så ringer du jo bare :)

Skrevet

Hei normal puls ligger mellom 110 og 160 dersom pulsen har ligget lavere enn 160 dvs på under 150 tidligere ville jeg ringt føden siden det er en merkbar endring. Forklaringen er mest sannsynlig at h*n har vært aktiv og da stiger pulsen som den gjør hos oss. Kjenner du mye liv?

Skrevet

Gutten vår lå på 160 hele veien, og jordmor spekulerte aldri noe spesielt på det. Jeg selv ble litt redd, men skjønte jo fort at det er fullt vanlig det også! :-)

Ikke noe å bekymre deg over :-)

Skrevet

Det vanlige er vel at pulsen varierer en del etter hvor aktiv babyen er. Min har vært oppe i 160 og 170 rett som det er, og så ned i 140 eller 150 igjen. En sprek baby kan gjerne ha 170 i puls når den er aktiv, og det kan den ofte være akkurat når jordmor måler...

Hvis jordmor ikke reagerer noe på det så er det vel neppe grunn til å ringe føden.

Skrevet

Takk for svar:) Den har ligget på rundt 145 før, jeg mener baby sov når hun tok målingene:-S Hun reagerte jo på en måte da hun ville måle det igjen om noen minutter, men gjorde ikke noe mer etter det. Har en jordmor jeg i utgangspunktet synes tar lett på ting. Hun sier f.eks at det ikke er nødvendig å legge seg ned hvis vannet har gått og hodet ikke har festet seg.. Jeg kjenner liv, men en god del mindre enn før.. men det er vel kanskje vanlig? Kjenner han snur seg o.l., men mindre spark.. :-S Føstegangs og redd for alt som kan skje eller gå galt.. Stress..

Skrevet

Mine hadde høy puls rett før og da vi var i fødsel, det vil si fra 170 og oppover. Da ble jeg nøye overvåket. Men ellers kommer det vel an på hva den sånn ca har ligget rundt ellers. Men hvis det bekymrer deg kan du ringe inn å høre!

Skrevet

I forrige svangerskap hadde gutten min også ofte hjertelyd på rundt 160, og det er visst normalt. Det er viktig at fosterlyden ikke er den samme hele tiden, den skal svinge, det er derfor de lytter i minst ett minutt (ca). Er fosterlyden rundt 160, er fosteret sannsynligvis våkent og aktivt akkurat under målingen.

Under fødselen ble fosterlyden høy pga han var stresset (hadde kontinuerlig CTG på). Da lå han på jevnt 180 (= ikke bra når fosterlyden ikke går opp/ned), bortsett fra et par runder opp til 200. Da peip det i CTGen...

Men det skader jo ikke å ringe føden for å spørre hvis du er veldig bekymret. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...