tromsøjenta Skrevet 21. desember 2010 #1 Skrevet 21. desember 2010 Hvilke typer grønnsaker bruker dere? Jeg har forløpig bare prøvd potet gulrot, kålrot og brokkoli. Mini fikk en del luft i magen av kålrot og brokkoli... Har vurdert å prøve sellerirot, squash og tomat snart. Kanskje hvitløk? Hvilke typer kjøtt bruker dere? Jeg synes det virker enklest med kylling, men det blir jo litt ensformig (i tillegg til fisk). Begynte med middag som eget måltid i går, så han har jo ikke blitt lei noe enda;-) Og hvor gamle er barna?
Helann og lillebror Skrevet 22. desember 2010 #2 Skrevet 22. desember 2010 Mini er 7 mndr. Jeg har brukt mye av de samme ingrediensene som deg. I tillegg mais, selleri og paprika. Har ikke turt meg på løk/hvitløk enda, da han får mageknip når jeg spiser det. Av kjøtt/fisk har jeg foreløpig bare brukt kylling og laks. Men til førstemann brukte jeg både karbonadedeig og biff/oksekjøtt også. Ris og spaghetti kan man også bruke. Og tomat/tomatpure. Eple og ananas gjør seg i noen retter. Og man kan krydre med oregano/persille/kanel etter hvert - har ikke hatt behov for det enda, da alt glir ned:-) Tror likevel den storslagne favoritten her akkurat nå er potet, mais og kylling. Da rekker han knapt å svelge før han gaper på nytt... Gøy å lage mat når de liker det:-)
2tal Skrevet 22. desember 2010 #3 Skrevet 22. desember 2010 Her går det stort sett i potet, gulrot, brokkoli og kylling evt melkefri leverpostei. Av og til bruker jeg ris som et alternativ til potet. Tandorikrydder sammen med kylling er en favoritt.
EgG Skrevet 22. desember 2010 #4 Skrevet 22. desember 2010 Jeg begynte med å lage middagen til snuppa mi da hun var ca 5,5mnd. Men det var først etter 1mnd med prøving frem og tilbake at hun begynte å like det. Jeg bruker potet, gulrot, brokkoli og blomkål. Kålrot synes jeg er for sterkt til magen, selv jeg reagerer på det. (tander mage...) Når det gjelder selve maten brukte jeg kylling, biff, fisk, fiskeboller, fiskekake, kalkunskinke, soddboller, kjøttdeig, svinekjøtt. Egentlig alt mulig. Da snuppa passerte 9mnd slapp jeg opp tøylene litt. Nå er hun 10mnd og spiser alt mulig. Bali gryte, spaghetti, pølse osv. Men hun liker ikke risengrynsgrøt. :-) Forstå det den som kan, men jeg er heller ikke så glad i det så det er ok. :-) Jeg har dessuten brukt mye krydder i maten. Ikke salt, men hvitløk, løk, pepper, urter av ulike slag osv. Snuppa elsker det!
tromsøjenta Skrevet 23. desember 2010 Forfatter #5 Skrevet 23. desember 2010 Takk for svar og gode tips! Skal prøve å få lagd litt forskjellig å putte i fryseren i romjula;-) God jul til dere!!!
kirsty*2barnsmamma Skrevet 23. desember 2010 #6 Skrevet 23. desember 2010 Jeg begynte med banan og avokadomos da hun var nesten 4 mnd, og utvidet med mos av potet og brokkoli, potet og gulrot. Prøvde kålrot da hun var 5 mnd men det fikk hun vomdt i magen av, så utsatte det et par mnd til. Etterhvert laget jeg deilige moser av potet, squash, paprika, ananas, brokkoli, gulrot, søtpotet, hvitløk og pepper og urter. Hadde fra dag 1 meierismør i maten. Jeg delte smaker inn i kategori, f eks litt bittert er squash og brokkoli, og det søte er gulrot, paprika og ananas. Prøvde å blandet det så det ikke var f eks bare bitre i en mos, eller bare søte i en mos. Så om jeg brukte squash, brukte jeg og gulrot eller paprika f eks... Jeg innførte fisk og kylling, først, og like eter innførte jeg biff. Lagde masse deilige lapskauser og gryter. Her er favorittene: Spansk kyllinggryte: potet, paprika, squash, kylling, hvitløk, olivenolje, oregano og pepper Biffgryte: Potet, brokkoli, paprika, biff, hvitløk, timian og pepper, meierismør Lapskaus: Potet, gulrot, brokkoli, purre, løk, biff, pepper, timian, meierismør Fiskemiddag: Laks, potet, gulrot, brokkoli, meierismør, pepper Brukte ca 30% kjøtt
kirsty*2barnsmamma Skrevet 23. desember 2010 #7 Skrevet 23. desember 2010 Jeg glemte blomkål! Det er en mild og sunn grønnsak som er mild mot magen, og som kan blandes i all mat, herlig. Full av c-vitaminer er den og
Magia Skrevet 25. desember 2010 #8 Skrevet 25. desember 2010 Bruker litt forskjellig. Av kjøtt/fisk har jeg brukt kylling, kjøttdeig (usaltet), laks, og nå i det siste har han fått litt kjøttkaker, fiskekaker og medisterkaker. Ellers mikser og trikser jeg litt med poteter, ris, pasta, bønner (bruker fra boks, men skyller de godt og lar de ligge i rent vann en liten stund for å få vekk saltet), tomater, sellerirot, gulrøtter, broccoli, erter, brekkbønner, sukkererter, kålrot, løk, hvitløk og sikkert mer. Bruker også en del forskjellig krydder: bittelitt chili, pepper, karrikrydder, rosmarin, kruspersille, dill, paprika osv osv. Styrer selvfølgelig unna krydderblandinger med salt i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå