Gå til innhold

Spennende tilbehør til kalkun??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med tips? Jeg synes det blir litt kjedelig med kokte poteter, gulerøtter og rosenkål.. Liker ikke rosenkål engang.:-/ Leste en oppskrift, der potetene skulle stekes hele sammen med kalkunen og masse løk. Noen som har prøvd dette? Hvis en har en kalkun på 5 kg, så skal vel den stekes ca 2,5 t. Men trenger potetene så lenge på å bli gjennomstekt? Huff, jeg er så lite huslig, angrer nesten litt på at jeg inviterte svigers til middag:-/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så spennende trenger du ikke å gjøre det, for kalkun er jo godt i seg selv:. Jeg liker å ha fløtegratinerte poteter og waldorfsalat til. Trenger ikke å gjøres mer avansert enn det. :) Ikke så huslig jeg heller, men kalkun får selv jeg til å bli bra:D

Skrevet

Vi bruker ris, waldorf, grønnsalat og fløteasus til.

Skrevet

Jeg har oppskrift på verdens beste fyll...Waldorfsalat er et must, mammas hjemmelagede UTEN selleri:o)

Poteter, fløtesaus, som spes med stekesjy fra kalkun...ALtså, koker kråsen i en times tid i buljongvann, som ejg bruker til å "dynke" kalkunen med under steking 1-2 g pr time i ovnen...Den "safta" som samler seg opp under kalkunen brukes det litt av i sasuen, og selvsagt steker jeg levera i meierismør, vanner ut stekesjyen og bruker lever og sjy i sausen OGSÅ :o) LEverbitene kan evt siles ut før servering :o) ELlers, gulerøtter og brokkolig. Ikke mer på oss i år, blir bare oss to voksen og barna.:Som neppe greier spise noe......

Fyllet?

Kyllingkjøttdeig (eller svin eller storfe,- alt ettersom...)

Melk, loff (loffen bløtes opp i melk, så det blir en "grøt"...)Blandes i kjøttdeieg, har oppi paprikapulver(vær raus) salt og pepper om kjøttdeigen er ukrydret og fersk persille finklippes og haes oppi.:Stapp iinn i kalkunen..Dette fyllet er NYDELIG....Høres ikke spennende ut, men som mannen sa, når han skal forsyne seg med mat, er det ofte lite/null fyll igjen :o) Både voksne og barn kaster seg over det..Og om vi har besøk som aldri har spist det før.....De bli virkelig lamslåtte.....:o)

Skrevet

Jeg bruker å servere poteter,blomkål,brokkoli,gullerot,asparges,valdorfsalat,surkål,rødkål og fløtesaus til kalkunen:)

Skrevet

En god saus og waldorffsalat er et must;-)

Skrevet

Gubbens familie serverer kalkun med ris og potetgull :)

Overraskene godt, faktisk....

Skrevet

Jeg lager soppstuing til.

Steker sopp, baconbiter og løk. Har oppi matfløte og lar det putre litt, og vips ferdig. Veldig godt :)

Også gulerøtter, rødkål, rosenkål og waldorfsalat.

Skrevet

Hvis du ikke liker rosenkål så bør du allikevel prøve denn oppskriften :o)

Kjøp fersk rosen kål. Stek først en pakke med bacon kuttet i små biter. Rist pinjekjerner. Del rosen kålen i to evt 4 hvis de er store. Stekes i en god klatt med smør. Da de er ferdige blander du med bacon og pinjekjerner. Kjempegodt! Venninnen min er ikke noe glad i rosenkål men likte allikevel dette veldig godt :o)

Skrevet

Det viktigste er en god Waldorfsalat og hjemmelagd fløtesaus, synes jeg.

Jeg lager Waldorfsalat som ikke er så søt, mer frisk, og den er som regel veldig populær (finstrimlet hodekål, stangselleri, finkuttet eple, druer og valnøtter. Dressingen lages av ca like mengder majones og lettrømme som smakes til med sitronsaft, bittelitt sukker og sennep)

Ellers blir rosenkålen bedre med bacon i, Oppskriften med bacon og pinjekjerner høres spennende ut!

Jeg har også hørt om flere som bruker potetgull til kalkun :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...