Gå til innhold

vannkopper og vaksine....

Anbefalte innlegg

Har inntrykk av at mange vaksineforkjempere her inne mener at man bør vaksinere mot vannkopper også. Hvorfor det? Det vil vel kun være pga samfunnsøkonomiske fordeler?

Det er jo en mild sykdom uten de store komplikasjonene dersom man får det som barn. Som voksen kan man velge å vaksinere seg.

Så i et annet innlegg her inne at vannkopper blir sammenlignet med meslinger og utbrudd.

fra www.vannkopper.no

Vannkopper.org er et nytt nettsted som kun skal dreie seg om vannkopper og relevant info i forhold til denne sykdommen.

Vannkopper skyldes et virus og er en forholdsvis uskyldig barnesykdom som man i sjeldne tilfeller kan få i voksen alder dersom man ikke har hatt sykdommen som barn. Dersom du har hatt vannkopper og viruset reaktiveres på et senere tidspunkt kan du risikere å få et annet sykdomsforløp som kalles helvetesild. Dette kan være meget langvarig og kan være særdeles smertefult. For de aller fleste betoner vannkopper seg til en middels plagsom barnesykdom hvor det sterkt kløende utslettet er det som kjennetegner sykdommen.

Vannkopper regnes ikke som noen farlig sykdom men dersom sykdomsforløpet blir kraftig bør du uansett oppsøke lege. Dersom den syke har nedsatt imunforsvar bør man alltid oppsøke lege. Selv om vannkopper er forholdsvis lett i diagnotisere selv er det greit å få utelukket andre sykdommer.

Det finnes i dag vaksine mot vannkopper men denne gis normalt ikke i Norge da det regnes som en forholdsvis mild sykdom sett i sammenheng med at det er uavklarte sider i forhold til senskader. Personer med nedsatt imunforsvar kan derimot være aktuelle for vaksinering. Snakk med legen din om dette.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142700841-vannkopper-og-vaksine/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fniste litt av den ene fanen der inne:

Ansvarsfraskrivelse

Vi bak vannkopper.org streber etter at all informasjon som kommer frem på denne siden skal være så korrekt som mulig. Innholdet er imidlertid ikke gjennomgått av lege eller helsepersonell. Du må derfor ta høyde for at informasjon som kommer frem på denne siden kan være feil eller ufullstendig og alltid oppsøke lege slik du ellers ville gjort uavengig av den informasjon som kommer frem her.

----

Det stod ikke stort der. Copyrighten er datert 2009, så jeg håper ikke innholdet der nå er alt som er produsert siste året. Da er det nok bedre infosider å benytte seg av.

HI her

http://www.lommelegen.no/321368/vannkopper

er jo en relativt mild sykdom, selvsagt med enkelt tilfeller hvor det kan gå gale veien, men er man stort sett frisk og rask fra før så er ikke dette noen farlig sykdom.

Så hvorfor sammenligne vannkopper og meslinger, som gjort i et annet innlegg her? Er kun samfunnsøkonomiske fordeler ved å vaksinere mot vannkopper, så da snakker man ikke lenger om hva som er til det beste for barnet.

HI: dette er kanskje den største stråmannen jeg har sett. Du "har inntrykk av at mange vaksineforkjempere her inne mener at man bør vaksinere mot vannkopper også"?

Hvor har du dette inntrykket fra? Kan du vise til et eneste innlegg hvor noen mener det også bør vaksineres mot vannkopper?

Jeg har sett noen sammenligne UTBREDELSEN av meslinger og vannkopper fordi man vaksinerer mot det ene og ikke det andre - men såvidt meg bekjent er ikke en sammenligning av utbredelse det samme som en stemme FOR vannkoppevaksine. Om du mener det, bør du gå til homeopaten din og få sjekket opp den logiske sansen din.

Annonse

Skal si du kjenner meg! Not!

Har aldri vært hos en homeopat engang. Og at du kan trekke konklusjoner om min logiske sans også, jøsses, det får man si!

Men du: om vaksine mot vannkopper kommer inn i vaksineprogrammet, vil du da ukritisk la barna dine bli vaksinert? Evt. ukritisk anbefale alle å la barna sine bli vaksinert mot vannkopper?

Er veldig mye stygt jeg kunne ønske å si til deg, men jeg lar det bli med tankene jeg. Er nemlig ikke spesielt ute etter å tråkke ned på folk, og om du ønsker å dømme meg på bakgrunn av et innlegg med spørsmål rettet til dere, ja så får du virkelig bare gjøre det. Jeg skal heve meg over det, og iallefall ikke synke like lavt som deg.

Da var da voldsomst til temperament nå i førjulsstria :)

Så lenge det er ti-talls som figurerer under "anonym"-nicket her, så er det først og fremst vanskelig å skille dere fra hverandre, så du får ha oss unnskyldt hvis vi skulle svare feil person. Ingen grunn til å ta det så inderlig personlig heller, litt motstand får man tåle når man kjører stråmannsargumentasjon.

Hvis vannkopper kommer inn i vaksinasjonsprogrammet, hvilket det forøvrig er lite som tyder på for øyeblikket, så skjer det fordi det er en reell grunn til det. Den kritiske gjennomgangen er gjort på forhånd av fagpersoner og det er en omfattende prosess å få noe inn i programmet. Begrepet 'ukritisk' passer således dårlig inn i denne sammenhengen. En anbefaling fra oss får du uansett ikke, ingen av oss fremmer konkrete anbefalinger til enkeltpersoner her på forumet. Det er nemlig fastlegen sin jobb å ta den vurderingen. Vi snakker på generelt nivå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...