Gå til innhold

lengde på livmorhals

Anbefalte innlegg

Jeg var på ekstra UL på fredeg. min livmorhals var 3 cm ,sa jordmoren. hun sa at det er for kort men fint .????????? jeg er i uke 22 nå.

jeg har lest at normalt lengde er mellom 3-4 cm. fikk ny UL time om 6 uker.

har dere noen erfaring? vet dere om deres limorhals lengde?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142698848-lengde-p%C3%A5-livmorhals/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

har litt samme erfaring som deg. Jeg har ekstra oppfølging (målinger) på min livmorhals da jeg for ca 10 år siden hadde to operasjoner pga celleforandringer. De tok da tilsammen 1.4cm av lengden. Livmorhalsen min ved siste måling for to uker siden (i svangerskapets 19. uke) var litt over 3cm. Det var legen fornøyd med, og jeg skal ikke på neste måling før i 23. uke. De følger opp tom 25. uke.

Jeg bor i England og vet ikke hvordan ting er i Norge, men vet at her gjør de ikke noe konkret ift livmorhalsen med mindre den er 2.5cm eller kortere. I det tilfellet setter de inn en cerclage for å hjelpe til med å stenge igjen.

Har forøvrig blitt fortalt at siden livmorhalsen er mykt vev er det normalt at lengden forandrer seg gjennom svangerskapet, altså at den kan bli både lengre og kortere med tiden. Min var 2.7cm i uke 12, og 2.9cm i uke 15, så her ser den ut til å 'strekke' på seg!

Lykke til med svangerskapet! x

Med førstemann hadde jeg 12 mm. i uke 26. Det sa legene var aaaaaaaalt for kort, og jeg ble beordret til å holde sengen mest mulig frem til uke 34 (var innlagt på sykehus til uke 28 fordi de var redde det plutselig skulle skje noe). Men storebror ble født i uke 37, så det gikk veldig fint...:)

Med nr. 2 var livmorhalsen rundt 3 cm. i uke 25. Det var de veldig fornøyde med. Lillebroren kom i uke 39:)

Denne gangen var jeg også på måling i uke 25, og da målte den hele 4 cm. Det var visst helt normalt...:)

Til meg sa de att det kunne variere fra 3-6 cm(som var normalen)., men att om det ble under 3 cm tidlig i svangerskapet ,så ville de følge litt med for å prøve å unngå prematur fødsel..:)

Annonse

min var akkurat 3 cm da jeg var 19 + 5.. og legen sa at han var fornøyd med alt som var over 3 cm.. så han var fornøyd.. :)

men jeg skal på ny ul i uke 24 ( pga at jeg mistet i uke 21/22 i forrige svangerskap). så da skulle de måle igjen da jeg først var der..

men livmorhalsen hadde ikke noe med at jeg mistet sist. det var pga GBS infeksjon..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...