Gå til innhold

Debatten her er virkelig preget avlavmål her inne nå!!!

Anbefalte innlegg

Skal vi ikke alle sammen ta en pust i bakken og ta ett skritt tilbake. Og hvis alle bare har en nick å "gjemme" seg bak vil jeg påstå at det er den mest redelige måten å debattere på. Det som skjer her inne nå er bare tragisk for alle parter!

Skal vi gå tilbake til å diskutere rundt vaksiner, og ikke rundt personer!?

Fortsetter under...

Vi har et par nykommerer her som tydeligvis har som sport i å trekke opp stemningen, hvilket er ganske lett her inne ;)

Honnør til deg som så langt er eneste fra "anti-gjengen" som tar avstand fra personangrep. Det er forskjell på høy temperatur og direkte angrep. Min påståtte infiltrasjon og IP-innsamling topper vel lista over forumets mest atale innlegg så langt.

Debatten her inne er inne er ganske meningsløs. Og jeg skal prøve å forklare deg hvorfor.

På den ene siden har du vaksinemotstanderne - stort sett "mødre som bryr seg" og liknende skapninger som av en eller annen grunn ikke liker vaksiner og som ønsker å advare andre. Forsåvidt greit nok.

Ting begynner virkelig å skjære seg når disse mødrene, homeopatene og andre begynner å kaste rundt seg med studier og begreper de ikke forstår.

Forskningsmetode og statistikk er vanskelig. Det er faktisk en grunn til at dette utgjør en betydelig andel studiepoeng på universitetsnivå før man kan regne seg som kvalifisert. Kohortstudier, kasus-kontrollstudier, tverrsnittsstudier, randomserte-kontrollerte studier, prevalens, insidens, signifikans, metaanalyser og så videre.

Utallige ganger har jeg sett en av de bekymrede mødrene kontre en metaanalyse publisert i et anerkjent tidsskrift med en nyhetssak fra en tilfeldig nettavis. Det blir som å kaste en kinaputt tilbake når du har fått en atombombe i hodet, for å gi deg en billedlig sammenlikning du kanskje forstår.

Fordi dere ikke kjenner til hvordan forskning fungerer så er dere helt usannsynlig paranoide, på grensen til det patologiske. "DEN STORE LEGEMIDDELINDUSTRIEN STYRER ALT OG ALLE I VERDEN" er det siste argumentet dere alltid vender tilbake til når alle andre argument er blitt knust.

For noe vissvass.

Skulle bare en brøkdel av det pølsevevet dere tror på ha vært sant så måtte man ha hatt en verdensomspennende, ond sammensvergelse med store deler av legene og de medisinske forskerne i verden som konspiratører.

Det er tydelig at de som er for vaksiner her inne har større forståelse for disse begrepene og kjenner til forskningsmiljøet og når man da begynner å debattere - med en ene parten på mars og den andre på jupiter - så ender debatten nesten alltid i personangrep og frustrerte kommentarer. Selvfølgelig gjør den det!

Om det tilfeldigvis skulle ramle inn en uskyldig foreldre inn i dette salige kaoset så er det bare en anbefaling som gjelder: Hør på de som kan dette, ikke anonyme, bekymrede mødre på internett.

Ovenstående innlegg er meget imponerende! Jeg er målløs av beundring over hvor treffsikker DerArzt er i karakteristikken av vaksinemotstandere (som båsen heter), og er selvfølgelig helt enig i at ingen vaksinemotstandere har intelligens nok til å studere statistikk og forskning.

Det er nok best å overlate det til de som virkelig kan trikse med tall, og har lang opplæring i det, enten fra høyskole eller fra farmasøytisk industri :)

Det må da være godt å vite at man er eneste tilløp til intelligent liv på dette forumet, og kunne sole seg i egen fortreffelighet.

Videre er det meget betryggende for meg å vite at bekymrede mødre til vaksineskadde barn har alt for livlig fantasi, og bør behandles for det. Barna er ikke vaksineskadd, og det finnes ingen vaksine som forårsaker noe annet enn immunrespons i mottaker.

Siden alt er så åpenbart, foreslår jeg at alle vaksinemotstandere bare legger ned lokket på laptopen og slår seg til ro med dette.

Alt blir tatt hånd om av anonyme, arrogante nick på dette forumet, og husmødrene kan bare slappe av. Ikke bry de små hodene deres med statistikker, eller enda verre, forskning. Dere forstår likevel ikke det som står der, sier DerArtz.

Jadda.... er det rart folk blir provosert?

Ha en riktig God Jul!

Annonse

Jeg traff nok en innertier ja.

Om dere har intelligens nok til å studere statistikk eller forskning aner jeg ikke, poenget er at dere ikke har studert disse fagene.

Man kan ha mange gode debatter omkring vaksiner, problemet er at den gode debatten ikke eksisterer her.

Debattnivået ligger der at vi diskuterer hvorvidt vaksiner faktisk fungerer og om det er rester av barnelik i dem.

Vaksiner fungerer. Man hadde ikke brukt dem over hele verden hadde de ikke fungert. Insidensen av sykdommene falt som en stein etter at vaksinene ble innført. Punktum finale.

Fungerer de godt nok ? Er bedre å vaksinere bort disse sykdommene enn å ha dem i befolkningen? Er bivirkingene kartlagt godt nok ?

Dette er fornuftige spørsmål, som de fleste fagfolkene er enige om at er besvart godt nok, men som likevel hadde passet godt inn på et slikt forum. Og spørsmålene dukker av og til opp, men nesten alltid i ei smørje av konspirasjonsparanoia, skremselspropaganda og misforståelser fra folk som rett og slett ikke har peiling på hva de prater om.

Det er synd.

Definer vekstmediet humane diploide føtale celler og forklar meg prosessen hvor dette separeres fra viruset før det tilsettes vaksinen.

Deretter gjør du rede for hvorvidt det finnes vekstmedie i vaksiner eller ei?

Så finner du ut hva du skal kalle disse restene av vekstmedie i vaksinene.

Du vet svært godt hva en vaksine inneholder.

Barnelikene er litt satt på spissen av enkelte. Det er snakk om dyrking. På samme måte lever salig Henrietta Lacks i beste velgående den dag i dag.

At ting blir satt på spissen, betyr ikke at den som har skrevet det er fullstendig kunnskapsløs.

Jeg vet heller ikke hvem av de som ytrer seg for eller mot vaksiner her, som har utdannelse innen medisin, forskning eller annet som i dine øyne gjør dem kompetente til å uttale seg. Din holdning til medmennesker har jeg derimot fått ganske god kunnskap om i løpet av de tre dagene jeg har vært med her.

Ellers er jeg faktisk enig med deg i din oppramsing av fornuftige spørsmål. Jeg vil også føye til noen: Er pasientens rettigheter tilstrekkelig ivaretatt når uhellet er ute og en vaksineskade faktisk oppstår?

Kan det være at NPE motarbeider pasienten i stedet for å gjøre jobben sin?

Er det en mulighet for at vaksineprodusenter også "produserer" forskning? Vi har jo alle hørt om "ghost-studies", og at det er en viss frekvens på det. Har du ingen betenkeligheter med at vaksiner kan godkjennes etter slike "grundige studier"? Kanskje det er ditt barn som får en slik vaksine?

Når deg gjelder skremselspropaganda, så viste FHI i fjor at de mestrer kunsten til fulle. Altså er det ikke riktig at vaksinemotstandere står for dette i noe stort monn. FHI får også lettere mediadekning :)

Kreftforeningen har også, med støtte fra Merck, vært ganske gode på dette. Vaksiner deg med Gardasil, eller få HPV og kreft!

Jeg har ikke påstått at vaksiner ikke har effekt i forhold til den sykdom det vaksineres mot. Det er godt mulig de har. Jeg er mer opptatt av alt som følger med. Hadde jeg tømt innholdet av en vaksinedose i en spiseskje og lest opp innholdsfortegnelsen for deg, hadde du garantert nektet å spise det. Likevel har man ingen hemninger med å injisere det i folk. Summerer man så opp innholdet i alle vaksinene vi får, deodoranter/parfymer/mm, miljøgifter fra ting vi omgir oss med, osv, osv, så får vi antakelig en plausibel forklaring på hvorfor vi blir sykere og sykere.

Forøvrig skal du ha respekt også for de som "ikke har peiling". Det er vel verd å låne øre til dem, selv om du mener de tar feil. Det kan rett og slett være slik at de snapper opp ting du selv misser, fordi du lener deg på det etablerte.

Ønsker deg en God Jul! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...