vimm Skrevet 21. desember 2010 #1 Skrevet 21. desember 2010 Jeg har bestemt meg for jobbe knallhardt for fullamming denne gangen. Baby ble født med lav fødselsvekt og fikk noe tillegg på sykehuset. Da vi kom hjem ga vi ca 10 ml 2 ganger totalt iløpet av første uka hjemme. Nå er baby 5 uker og 2 ganger de siste dagene har jeg gitt etter å gitt tillegg på kvelden etter at baby har diet HELE dagen og ikke fått sove pga sult. Jeg er klar over økedøgn, har derfor tenkt det var det, men økedøgn varer vel ikke nesten en hel uke? Hver kveld? Når baby har sovnet ved puppen og jeg har lagt den i kurven går det ca 15 min så er det klart for pupp igjen! Til slutt var det tomt! Baby sugde og sugde, det kom ikke et eneste svelg, så den ble kavete, skrek, sugde tak, spytta ut osv i en evig runddans. Hadde noe pumpa melk i fryseren, ga det først men den var mer sulten og så ga jeg tillegg. Drakk og drakk! Etter en liten pause der den roet litt ned var den igjen klar for pupp, drakk litt, rapte og var klar for å legge seg for natta. Sov kjempegodt for første gang siden fødselen - hele 4-5 timer første sove-etappe, deretter 2 t og siste blund på morgenkvisten var 1,5 time. Herlig! Barnefaren begynner å tvile på om jeg har nok melk. Jeg sier at hvis babyen bare får puppe så ofte den vil så skal det regulere seg selv. Men det var skremmende å oppleve at det faktisk VAR tomt. Kom jo selvfølgelig fort tilbake etter en pause i amminga. Hva kan jeg gjøre for å klare å fortsette fullamming? Jeg ønsker ikke gi tillegg da jeg vet det igjen medfører mindre amming som igjen reduserer min produksjon. Å pumpe ofte er ikke SÅ ønskelig, jeg får ut maks 40 ml totalt og da VERKER puppene!!! Er der eneste alternativ? Og kan det virkelig være slik at jeg ikke har nok melk? Huff...
Tulipan2010 Skrevet 21. desember 2010 #2 Skrevet 21. desember 2010 Jeg syntes det virker som du bør gi tillegg! Du skriver at babyen ikke får sove pgav sult, og det synte jeg ikke høres bra ut. Det viktigste er jo at babyen får nok mat, og da kan man ikke alltid fullamme for enhver pris. Hvorfor er det så viktig for deg? Første pri må jo være at baby får nok mat, og ikke at du får tilfredstilt ditt behov om å fullamme. Babyen vil ha det like bra med erstatning! Jeg har ikke nok melk og må gi MME i tillegg. Fungerer veldig fint og jeg har holdt produksjonen oppe! Ser ikke på det som noe problem selvom det så klart ville vært enklere å fullamme.
Mammahjertet <3 Skrevet 21. desember 2010 #3 Skrevet 21. desember 2010 Det er ikke noe nederlag å gi litt tillegg hvis du føler deg litt "tom" i puppene på kvelden. Det har naturlige sammenhenger(alle har litt mindre melk på kvelden), pluss at siden du stresser en del med denne amminga så blir produksjonen litt mindre av den grunn. Jeg kavde selv med å få i gang produksjonen. Det tok noen uker med meg også. Ga litt tillegg på kvelden, og da fikk jeg vekk litt av stresset. Så nå har jeg nok mat til henne Har hatt rikelig nok melk siden hun var 6-7 uker. Hun begynner så smått å nærme seg 5 mnd nå forresten. Det er rett som du sier at hvis vesla får pupp så ofte som hun bare vil, så vil produksjonen din gå opp Så det er veldig bra at du lar henne gjøre. Ta deg noen blunder på dagen slik at du er uthvilt. Det hjelper på produksjonen. Ikke glem å drikke nok vann. Forresten har jeg hatt nytte av ammehjelpen ved flere anledninger. Ta en titt på hjemmesiden de har. Der er _masse_ gode tips, pluss at der er kontaktinformasjon hvis du vil ringe/maile de. Lykke til! Dette går bra! Men ikke døm deg selv så hardt. Stress ned, fortsett slik du har gjort med amming så er du snart rene melkekyra ;-)
Hanna30 Skrevet 21. desember 2010 #4 Skrevet 21. desember 2010 Høres akkurat ut som meg de første to månedene.. Skulle absolutt få til ammingen og da pappaen fortvilt prøvde å si at brystene var tomme og at babyen fortsatt var sulten føltes det som et nederlag, og jeg ble bare sint. For "alle kan amme bare de strever nok" er jo politikken i Norge. Men er det verd det?? For meg var det iallefall ikke det. Jeg hadde rett og slett ikke nok melk. Da jeg etter to måneder kapitulerte og bare ga flaske var det som en ny verden for hele familien! Jeg ga tillegg av og til før det, babyen var jo sulten stakkar. Jeg vet jeg ikke svarer på det du spør om her, du vil jo på død og liv fullamme. Men vil likevel si at det ikke alltid er verd det. Og at det er helt greit å gi tillegg når brystene faktisk er tomme og babyen fortsatt sulten! Jeg angrer nå på at jeg ikke bare ga meg tidligere, ga tillegg hver gang babyen var sulten og heller koset oss med tilværelsen. For oss var det bare strev med amming og alle fikk det så mye bedre når jeg brukte fornuften istedet for å følge ammepolitiets politikk til punkt og prikke. Lykke til uansett hva du bestemmer deg for!
Hanna30 Skrevet 21. desember 2010 #5 Skrevet 21. desember 2010 Ser når jeg leser over innlegget mitt at det kan oppfattes som om jeg synes du bør gå over til flaske, det var ikke det jeg mente altså! Bare fortalte min historie. Men det jeg mener er at det er helt greit å gi tillegg! Og om du ammer først og så gir tillegg så går det ikke ut over produksjonen. Viktig at man får søvn og at babyen blir mett. Da kan man stresse ned bedre og det er jo godt for alle parter!
Pumba78 Skrevet 22. desember 2010 #6 Skrevet 22. desember 2010 Når jeg ikke har nok blir jeg stressa og det hjelper jo ikke i det hele tatt. De gangene jeg da har gitt litt ekstra om kvelden har jeg fått sove og babyen er happy og plutselig har jeg hatt nok. Ser det ikke som noe nederlag i det hele tatt. Tror det er bedre for produksjonen om man ikke er så stressa!
vimm Skrevet 22. desember 2010 Forfatter #7 Skrevet 22. desember 2010 takk for gode tilbakemeldinger. Babyen vokser veldig godt, faktisk mer enn gjennomsnittet og er på full fart til "normalvekt". Så godt som det går an sier HS., så det er ikke det at jeg "lar han sulte". Har kommet frem til at jeg skal pumpe og ha i fryseren og i ved behov, for er jo ikke sikkert han trenger ekstra hver dag. Har fått hormonnesesprsy hos legen for å lettere slippe melka ved pumping. Og har jeg ikke pumpet melk klar, så har jeg mme som jeg kan gi. Så håper jeg det kan gå seg til når han får nok, vi får noen gode netter og jeg slutter å stresse. Godt å se at andre i en periode har måttet gi tillegg for så å få mer melk selv senere:) Viktig å ikke gi opp. Hvorfor fullamme? Det er jo det man anbefales og jeg vil gi barnet mitt det beste han kan få. Så enkelt. Men klart ikke for enhver pris, han skal jo vokse og trives først og fremst.
MammanTilVerdensFineste Skrevet 26. desember 2010 #8 Skrevet 26. desember 2010 Har også hatt samme problemet. Nå ammer jeg og gir tillegg når hun hun er utrøstelig og ikke roer seg. Hun er 1 mnd, Anbefaler fennikkel-te og havregrøt- det får opp produksjonen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå