Anonym bruker Skrevet 21. desember 2010 #1 Del Skrevet 21. desember 2010 Det er 16 grader i dag og jeg må egentlig til byen. Det tar 10 minutter å gå, men lar det heller være. Jenta er 9 mnd og sitter i vogna. Jeg nekter å ta hun ut, men han mener at jeg ikke trenger å høre på råd fra helsesøster og en liten tur ut nå gjør ikke noe. Jeg sier at det er uaktuelt og han må sette seg ned å lese litt om barn og kulde. Han ble drit sur og mener jeg overkjører han i alt og han er drit lei det egokjøret mitt. Andre ting som er en gjenganger i det jeg "overkjører" han i er når hun er overtrøtt og jeg vil at hun skal sove så begynner han å "kjefte" på meg fordi hun da liksom ikke er trøtt. Hallo, ungen har vært våken i to timer mer enn hun pleier. Og bekledning. For han så er det greit med en tykk innebukse og en tynn jakke i vind og snø ut og inn av bilen når vi skal handle osv. Da er jeg plutselig igjen egoistisk og "sjefen" når jeg sier at jeg vil at hun skal ha på vinterdess som vi heller kan ta av når vi skal være lenge inne. Hva gjør jeg med dette? Er det jeg som er urimelig her og ikke lar han få viljen sin? Ifølge han bestemmer jeg alt og bare kjører mitt eget løp. I dag når han kommer hjem er han nok forbannet siden jeg ikke har vært i byen og siden jeg ikke hørte på han. Ååååå oppgitt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2010 #2 Del Skrevet 21. desember 2010 minus 16 så klart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2010 #3 Del Skrevet 21. desember 2010 Så lenge han ikke leser seg opp på slike ting (som det ikke virker som han har gjort), burde han spare seg for kommentarene han slenger til deg. Enten lar han være å skaffe info om barn og bekledning etc og da må han la deg ta avgjørelsen (som har lest og vet hva som er riktig), eller så skaffer han seg info, SÅ kan dere diskutere. Klart du må overkjøre ham når han ikke vet sitt eget barns beste! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2010 #4 Del Skrevet 21. desember 2010 Høres ut som han gjør ting litt "halvveis" bare for å statuere et eksempel ovenfor deg, og så ender det opp med at ungen må fryse pga egoet hans som slår seg vrangt. Dere er helt nødt til å sette dere ned for å prate om dette, og nekter han å høre etter i det hele tatt får du dra ham med på helsestasjonen så får begge høre hva helsesøster har å si. Det er jo ikke holdbart å krangle om så små detaljer som dette egentlig er, og ærlig talt, han bør skjønne at når det er 16 minusgrader KLER MAN PÅ ungen sin. Alvorlig talt. ------------------------- På den andre siden så dauer ikke ungen deres av å trille en tur til byen om hun er godt påkledd, så der er jeg enig med din mann. Men igjen, KLE på ungen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2010 #5 Del Skrevet 21. desember 2010 Jeg vet det. Det er JEG som sitter å leser om dette, og han som blir sur når jeg sier at dette går bare ikke. Det verste er at jeg ender med å så skikkelig dårlig samvittighet når han blir så sint! Vi har en diskusjon om dette sikkert en gang om dagen. Jeg ender med å bli den store stygge ulven hver gang fordi han ikke hører på det jeg sier. Han tar det ikke til seg når jeg sier at det ikke er bra for barnet å være ute. Det er jo bare å kle hun godt liksom. Dust. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2010 #6 Del Skrevet 21. desember 2010 Tja, skjønner jo at han synes det må være irriterende at du hele tiden forteller han hvordan ting skal gjøres uansett om hans ideer om hvordan ting skal gjøres ikke alltid er de beste. Når det gjelder dine punkt her. Ville nok dratt til byen mens jenta sov. Om hun ligger nedi vogna med pose er det veldig mye varmere der enn i lufta rundt. Jeg målte en gang med termometer da det var -13 ute, da var det varmegrader nedi der ungen lå og pustet. Ville som deg ikke latt henne sitte oppe. Skjønner godt at du vil ha ungen i seng dersom hun er overtrøtt. Noen unger er veldig følsomme for sånt og det er nok du som lider under den dårlige søvnen henne om natta. Når det gjelder bekledning ut og inn av bil er jeg enig med han dersom hun har lue. Ungen fryser ikke i hjel av noen sekunder ut og inn av bilen. Legg heller en dyne på i bilen om det er kaldt der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2010 #7 Del Skrevet 21. desember 2010 Høres ut som du har to barn, en stor og en på 9 mnd. Han høres usannsynlig umoden og bortskjemt ut. Han bruker ufine metoder mot deg istedet for å si hva han mener, så tar han en sutrete -føle -seg -overkjørt strategi. Dette er en liten gutt som ALLTID uansett vil føle seg overkjørt og forulempet samme hva du sier og gjør. Det blir sånn Damn if you do & damn if you don't... Du må bare gjøre det du synes er best og la han furte i fred. Jeg tenker umodenhet med en gang en voksen i et forhold "lar den andre få viljen sin". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2010 #8 Del Skrevet 21. desember 2010 La ham ta med ungen på 10 mnds kontrollen. Før han går, så ringer du HS og forklarer problemet deres, så kan hun ta opp med ham dette med bekledning, overtrøtte barn, kulde osv. Enn så lenge, så velg dine kamper. Bland deg kun inn dersom hans meninger kan være direkte "skadelig" for barnet, og bit heller i deg om han gjør mindre farlige ting på en annen måte enn deg. Jeg har observert en del foreldrepar, og noen mødre hakker på alt pappen gjør hele tiden uansett, og da kan jeg faktisk godt forstå at pappaen til slutt blir forbanna og reagerer. Sier ikke at dette gjelder hos dere, men tenkt over selv om du blander deg for mye innimellom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2010 #9 Del Skrevet 21. desember 2010 Nei vet du hva, man kommer langt med sunn fornuft. Det må ikke bli en konkurranse om hvem som har lest mest barnelitteratur, og dermed at den ene har rett. Pick your fights. Ungen klarer helt sikkert en ti minutters trilletur i minus 16 hvis hun er godt kledd og det ikke blåser. Du må nok la han få styre litt selv uten at du er besserwisseren som skal kritisere alt han gjør. Noen ting kan du presse mer på, f.eks at han lærer å kle barnet skikkelig. Kanskje han ikke tenker på at så små barn sitter helt i ro og må ha mer klær enn hvis man beveger seg. Men uansett- finn dine kjepphester og la resten være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2010 #10 Del Skrevet 21. desember 2010 Når det gjelder å gå ut i 16 minus er det samboeren din som er idiot. Finn noe om dette på nett som du kan skrive ut til ham og la ham lese. Dette handler ikke om egoisme fra din side men om barnets beste, det er skadelig for lungene hennes å puste inn den kalde luften. Nå har jeg ikke hørt din samboers versjon, det kan jo hende du fremstår som hysterisk kontrollfreak for alt jeg vet, vi leser jo bare din versjon her inne. Når det gjelder påkledning ut og inn av bilen gjør vi litt som samboeren din ønsker å gjøre det. Vi har på vanlig yttertøy og legger over et teppe når vi skal ut. (Har en gutt på seks måneder). Det er tidsbesparende og det blir ikke noe kaldere under det teppet enn det er inni en tykk vinterdress. Som regel blir det ikke mer enn et minutt ute i kulda av gangen. Fordelen med det er også at skal man kjøre et stykke kan man nappe av teppet når bilen har blitt varm, så slipper ungen å kokes i en varm vinterdress i bilen. Sett deg ned med samboeren din og snakk om de tingene han irriterer seg over og hva du irriterer deg over. Ha et åpent sinn og forklar ham HVORFOR du vil gjøre det som du gjør (og ikke bare si at "Sånn er det bare"), og gidd samtidig å høre på ham og hvilke argumenter han har for å ville gjøre det på en annen måte. Vel og merke ikke når det gjelder å være ute i 16 minus, der bør det ikke være rom for diskusjon - men han bør forevises fakta! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OsloMor Skrevet 21. desember 2010 #11 Del Skrevet 21. desember 2010 Selvsagt kan du trille ti minutter med et barn på 9 mnd, sett at hun har ordentlig bekledning, med mindre hun har sykdom duikke nevner her. Høres forøvrig ut som klassisk foreldrekonflikter der mor vet best og far er håpløs. Kanskje du kan forklare han uten at det er belæring ifht. til bekledning og leggetid, slik athan forstår at det er best for barnet. Ellers så synes jeg jo at han må få prøve og feile uten å ha "Eksperten" som kritiserer fra sidelinjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå