Gå til innhold

Utvist fra skolen. kan jenter gjøre som de vil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir rett og slett kvalm av dere som sier at jenta fikk som fortjent med å måtte stå foran en hel gjeng gutter naken fra midjen og ned! Ingen fortjener å stå alene og bli dratt av klærne på den måten, tenk dere selv å stå foran en haug av gutter uten noe på!

Den handlingen gutten din gjorde var desidert den verste, han har med makt dratt av henne tøyet.

Når det er sagt burde jentene få en straff som svir for å stadig gå inn i garderoben til guttene, det går ikke an å ha det slik. At ikke skolen kan ordne med lås på døra kan ejg ikke begripe! Det er ikke greit at guttene skal gå rundt å være nervøs for å dusje, det er flaut nok å skulle dusje sammen når man er små. Utvisning etter advarsel ville også passet seg her.

Men her synes jeg at jenta virkelig har fått sin straff og vel så det, det sørget gutten for.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er så om å gjøre for denne jenta å være sammen med nakne gutter, kan hun ikke få dispensasjon og få lov til å dusje sammen med guttene hver gang? Kanskje hun er lesbisk, og synes det er mer naturlig å være i guttegarderoben enn i jentegarderoben?

Skrevet

Kanskje det er sønnen selv som har skrevet det?

Skrevet

Så du mener at man ikke kan forvente at en gutt på 15år skal skjønne at man ikke kan rive klærne av andre? En på 15år er ikke et barn som ikke forstår handling og konsekvens. Hvis så er tilfelle, så klassifiseres han så umoden at han trenger hjelp.

Jeg blir skremt av å lese hvor mange som synes det er forståelig at han gjorde som han gjorde. En reaksjon er forståelig, men ikke den reaksjonen og handlingen er total uakseptabel! Og jeg klarer ikke forstå hvordan noen kan si at "han er et barn og da er det forståelig at han velger å rive av en jente klærne foran en gjeng gutter".

Skrevet

Som 15-åring er han over den kriminelle lavalder, og da forventes det at man både skal forstå handlingens alvor og innse konsekvensene av den. Å bli kledd naken med tvang er grunnlag for politianmeldelse. Denne gutten skal bare være sjeleglad for at jenta ikke har gått til det skrittet.

Skrevet

Kanskje fordi jeg tenker at guttene HAR forsøkt å gi beskjed mange ganger uten å bli hørt. De HAR forsøkt å gjøre det på riktig måte, men ingen gidder å lytte til dem. De har gjentatte ganger gitt uttrykk for at de ikke synes det er ok at jenter kommer vandrende inn og ser dem nakne, på sitt mest sårbare. For det er også en form for overgrep, å bli blottet for andre uten å ville det selv selv om de er mange som bli blottet.

Så når en jente, kanskje for en'te gang spaserer inn til dem når de står der kliss naken, så ja, da forstår jeg at gutten fikk nok. At han var møkk lei av at jente kunne gjøre som de ville uten at det skjedde en dritt, og han ønsket å sette en stopper for det ved å ta hevn. Jeg vil tro han følte seg blottet for henne og ønsket at hun selv skulle føle hvordan det var. For å sette en stopper for å bli beglodd av jenter når han selv var naken. Jeg tror faktisk ikke at en 15 åring reflekterer så mye over at de var mange, og hun bare en. Han ville nok bare at hun skulle få kjenne selv hvor kjipt det er å bli beglodd når man er naken og ikke ønsker det.

Om noe synes jeg det er litt skremmende at du og enkelte andre her totalt bagatelliserer det jentene har gjort, og denne jenta gjorde, og overhode ikke viser forståelse for at gutten(e) til slutt fikk nok av å aldri bli hørt og ville ordne opp selv. Greit, det var ikke en smart måte å gjøre det på, det forstår han nok nå. Og han ville neppe kledd av henne hadde det ikke vært for at hun var så dum at hun gikk inn til dem, derav kommentarene at "hun fikk som fortjent". Selvsagt fortjener ingen å bli avkledd foran masse gutter, men masse gutter fortjener heller ikke å ikke bli hørt når de til stadigheter blir blottet foran jenter.

Skrevet

Det eneste som er skremmende, er at du ikke ser den markante forskjellen på å gå inn i en garderobe og det å rive av klærne med makt. Det siste er straffbart, det første er det ikke, om enn klanderverdig.

Skrevet

Vi hadde nok samme problemet på us, men der ble det tatt opp ganske fort. Ble en temmelig flau time med seksualundervisning for hele klassen i den nesten gymtimen:P Uansett bør begge få lik straff, barn tenker ikke likt voksne. Det blir automatisk en tann for en tann, selvfølgelig er det ikke akseptabelt. Uansett bør det da tas med i vurderingen, husker nå godt selv på us (er ikke så mange år sia akkurat) så guttene oss nakne, skulle da vi jammen se dem. Det skulle vell bare mangle. Jenta fikk på en måte som fortjent, å ville ikke sett på det som ett mer overgrep. Guttene kan da få like mye psykiske problemer av det som hun kan, hva vet du om det er en av guttene som virkelig føler at dette er helt forferdelig? Kan jo være en av guttene har komplekser mot sin kropp? Enkelte har jo problemer nok med å vise kroppen sin for de andre guttene, da blir det jo automatisk verre om ei jente kommer inn.

Å sammenligne det med en voldtekt er å dra det litt vell langt, det vil jeg iallefall selv si som har vært utsatt for ett par voldtekter.

Dere som spør etter lås, vet mange skoler ikke har lås i tilfelle brann.

Skrevet

Håper for all del at du ikke er meddommer i retten med en sånn forståelse av rett og galt. Du er mer på linje med Sharialoven enn med Norges lover, for å sette det litt på spissen.

Skrevet

Også jeg som trodde at kikking også var straffbart og at det er derfor kikkere får bøter...jaja... Klart det ene er mer alvorlig enn det andre, men ingen av delene er akseptabelt likevel.

Og hvem har sagt at jeg ikke ser forskjellen? Jeg bare har evnen til å se saken fra begges syns, ikke bare jentas, men også guttens. Du klarer tydeligvis kun å se det fra jenten sitt ståsted.

Skrevet

Feil igjen. Jeg klarer faktisk også se dette fra guttens side, men det betyr ikke at jeg dermed unnskylder hans oppførsel. Det blir ikke mindre straffbart av den grunn.

Skrevet

Jeg har vel aldri sagt at jeg unnskylder oppførsele hans jeg heller, bare at jeg kan forstå den sett ut i fra hans situasjon og alder. Har hele tiden presisert at også jeg mener at han gikk for langt og at det var galt. Men det jeg reagerer på er at jenten slapp unna straff, og at skolen ikke har reagert på dette tidligere.

Det er mye som ikke er riktig, eller egentlig kan unnskyldes, men likevel er forståelig.

Skrevet

Kan være enig i at det burde vært en straffereaksjon også overfor jenta. Men jeg antar at skolen mener hun allerede har fått mer enn den straffen hun fortjener ved at hun ble kledd naken. Slike ting tas det også hensyn til i straffeutmålinger i retten, såvidt jeg har sett.

Men uansett mener jeg så absolutt at gutten fortjener klart den strengeste straffen. Det er først og fremst han som har forbrudt seg, også i lovens forstand (og ikke bare moralsk). Han bør prise seg lykkelig for at dette ikke endte som en straffesak i retten.

Skrevet

Alle dere som snakker om "had it coming", øye-for-øye og "fikk som fortjent":

Er det slik dere oppdrar ungene dere også? Til å ta igjen? Jeg oppdrar alltid mine unger til ikke å ta igjen med samme mynt. Hvis man opplever noe som gjør en sint, får man ta det verbalt. Hvis noen slår gutten min, får han ikke slå tilbake, men enten si ifra til vedkommende eller en voksen. Og sånn er faktisk regelen her i huset uansett!

Her tolereres det ikke å ta igjen med samme mynt. Her behersker vi sinnet vårt og gjør opp krangelen på en annen måte. Gutten min er ikke like gammel som HI sin. Men desto større grunn for en eldre gutt til å ha lært å beherske sinnet sitt.

Prinsippet er ufravikelig. Maktmisbruk tolereres ikke som hevn!

Skrevet

Veldig godt sagt, 13:20. Det er i grunnen det viktigste som kan sies i denne saken.

Skrevet

Det finnes faktisk mennesker i Norge som mener at kvinner som kler seg tøsaktig "får som fortjent" når de blir voldtatt, for da har de gått langt over streken i forhold til å blotte seg. Da rettferdiggjør de voldsbruk overfor jenta.

Hvorfor mener dere at voldsbruk/maktovergrep er ok for en gutt????

Eksemplet ovenfor er selvsagt ikke sammenliknbart, men poenget er nettopp at INGEN kan rettferdiggjøre maktovergrep eller voldsbruk fordi de mener at noen "fortjener" det utfra deres egne meninger. Guttene i klasse mente at hun fortjente å bli utsatt for et maktovergrep. Da lurer jeg på: Hvem skal bestemme når det er ok å utsette andre for maktovergrep? Hvor går grensa? Er den lik for alle mennesker i Norge?

Hvis hver enkelt skal få lov til å rettferdiggjøre maktovergrep og voldsbruk ut fra sine egne grenser/meninger/holdninger er vi tilbake på neandertalnivå i Norge.

Maktmisbruk og voldshandlinger er uakseptabelt uansett!!!!

Skrevet

Nei, jeg oppdrar barna mine slik som deg. De store guttene får time-out dersom de tyr til fysisk problemløsning, og vi snakker mye om å bruke verbal løsning på konflikter. Og vi forsøker å hjelpe dem til å finne måter å få utløp fra sinnet sitt dersom de "klikker" for noe. Eldstemann på 8 år har faktisk begynt å gi seg selv en slags time-out når han blir veldig sint, dvs at han trekker seg unna og sier "ikke snakk til meg nå, jeg trenger å roe meg ned først", noe vi da så klart respekterer. 6 åringen må vi jobbe mer med, han er en litt selvrettferdig person som trenger mye empatitrening, me det blir bedre og bedre for hvert år som går.

Men dette er også pågående oppdragelse. Det fungerer ikke slik hos oss at vi forklarer en gang at det ikke er lov til å ta igjen fysisk, og så sier de "åja, men da så, da skal vi aldri gjøre det mer", og så holder de det. For det skjer igjen, og igjen at de blir revet med av øyeblikket når de krangler om noe. Men mye, mye mer sjeldent enn da de var yngre så klart. Innen de blir 15 år håper jeg jo at de har kommet til et punkt der de aldri vil gjøre noe fysisk mot et annet menneske som hevn/motreaksjon, at alt vi lærer dem har sunket inn og gitt dem gode verdier, men det er jo ingen garanti. Det er normalt for barn å tenke "øye for øye..osv", vi må lære dem til å ikke tenke det, men det kan ta ganske mange år før det er innarbeidet. Hos noen skjer det heller aldri dessverre, noe visse politikere f.eks er et godt eksempel på ;-)

Når jeg skrev "had it coming", så mente jeg mer at jenta visste at hun gikk langt over grensen ved å å inn i dusjen når guttene stod der naken. Hun kunne selvsagt ikke være forberedt på å bli avkledd (eller fortjente det) som motrekasjon, men selv en jente på 15 år har normalt sett iq nok til å forstå at hun bør kunne forvente en eller annen form for reaksjon når hun gjør noe så idiotisk. Så jeg tenkte mer at går du inn i en garderobe for å plage guttene så må du forvente at noe kan skje. Nå ble jo motreaksjonen litt vel drastisk, og selvsagt ikke riktig.

Skrevet

Tja, kan godt tenke meg at hun nærmest ble invitert inn i garderoben av noen av guttene, som absolutt ikke hadde noe imot at hun fikk se dem nakne. Sånn var det ihvertfall i en guttegarderobe da broren min gikk på skolen. Stadig vekk kom det en jente el to inn, men i forståelse med noen av guttene. At flere av de andre guttene ikke syntes det var helt OK, kan godt være. Men de dekket seg til så godt det lot seg gjøre.

Skrevet

Men det er jo stor forskjell på at jenta "visste at noe kunne skje" og det andre du (og andre) har skrevet over her som rettferdiggjør guttens handling. Hva jenta burde forstått eller ikke mener jeg ikke spiller noen som helst rolle. Enten jenta er stokk dum eller svært intelligent har alle personer krav på å ikke bli utsatt for voldsbruk som hevn.

13.20

Skrevet

Ottar?? Si meg, er u alltid så dum eller sparte dumheta spesifikt til denne tråden? Makan til billig og stupid hersketeknikk.

Skrevet

Får bli mitt siste svar i denne tråden dette her, for nå går det på repetisjon føler jeg.

Selvsagt fortjente ikke jenta det, og selvsagt skal ingen måtte utsettes for å bli trekke ned buksene på. Men jeg kan forstå hva gutten antagelig kan ha tenkt akkurat der og da, at hun skal få kjenne selv hvordan det er å bli blottet foran andre. At jeg kan forstå at gutten var frustert og ville ordne opp selv nå ingen voksne grep inn (tidligere), rettferdiggjør jo ikke handlingen han utførte, og han fortjener helt klart straffen han fikk. Men jeg kan forstå at han i øyeblikket ikke så på det som så ille å gjøre henne like naken som de andre i rommet for å vise henne at det ikke er kult å bli blottet mot sin vilje. I ettertid håper jeg han forstår forskjellen, og ikke minst den ulike graden av alvorlighet i de ulike handlingene.

Og til du over. Nei, vi vet ikke hele bildet her. Ja, hun kan ha blitt invitert inn av noen av de andre guttene, men hun kan også ha sneket seg inn med mobilkamera for å ta bilder. Hun kan ha gjort dette før og sittet i timene og tisket og hvisket med de andre jentene og vist mål med hendene som referer til størrelse på penisene deres, pekt dem ut og ledd og fått de andre jentene til å le og regelrett mobbet denne gutten over tid. Slike ting vet vi ingenting om, for det kommer ikke frem i HI.

Skrevet

Det er helt til alle andre barn finner ut at de kan plage/slå gutten din uten at han gjør noe igjen. Da er det din gutt som blir mobbeofferet. En skal ikke tåle ALT. Og ja i en perfekt verden fungerer det slik du sier, men ikke alltid i virkeligheten. Jenta vår ble plaget i barnehagen, noe vi tok opp med personalet, men det hjelpte ikke. Til slutt sa jeg jeg til jenta mi at hu hadde lov å ta igjen. Og "vips" problemet løst.

Skrevet

Jeg har sett svarene dine over her Alva, men synes allikevel du har feil fokus. Du sier at han ikke skulle gjort som han gjorde, men i samme åndedrag rettferdiggjør du handlingen med masse omstendigheter og snikk-snakk rundt det som skjedde.

Ja, det var en del omstendgheter og en historikk i forhold til det som skjedde, men det spiller faktisk ingen rolle. Det er ikke slik at fordi skolen ikke følger opp de klagene som har kommet så åpner det for voldsbruk som hevn.

Jeg kan ikke se at noenting kan rettferdiggjøre en hevnhandling som inkluderer vold. Det er rett og slett uakseptabelt uansett. Og vi kan ikke si i én og samme setning at dette er uakseptabelt for så rettferdiggjøre og "forstå" handlingene hans og dermed dekke over at han faktisk utsatte jenta for et maktovergrep.

13.20

Skrevet

Greit, ble et siste svar likevel da ;-)

Jo, jeg kan faktisk både si at noe er uakseptabelt, og likevel forstå det.

Du sier at du ikke kan se at noenting kan rettferdiggjøre en voldshandling, men det kan heldigvis retten. Det er det som kalles formildende omstendigheter. Hvis, som i en sak i USA, en far får vite at datteren er torturert og voldtatt til døde av en mann, så han går ut og skyter denne mannen, så er jo det å ta et annet liv uansett galt, men pappaen til denne jenta fikk likevel minimal straff pga formildene omstendigheter. Ja, det var helt og totalt galt å ta et liv, ingenting kan egentlig rettferdiggjøre en slik handling (som vel er toppen av voldelig handling?), men selv retten kunne forstå hva som fikk pappaen til å gjøre dette.

Nå kan ikke dette sammenlignes så klart, det sier seg selv, men det sier noe om at noen ganger kan også bl.a voldelige handlinger forstås selv om det ikke er riktig å løse konflikter med vold. I denne saken kan jeg forstå guttens frustrasjon, men det gjør ikke handlingen hans riktig likevel. Er det virkeig så vanskelig å fatte at man både kan forstå noe, og likevel se at det er galt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...