Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #1 Del Skrevet 20. desember 2010 Vi har ei Boxer tispe som vi kjøpe i fjor (3år) Og hun er ikke flink å gå i band, ho drar å drar i bandet. Å det blir slitsomt med 25kg med kun muskler Vi har prøvd å stoppe opp å vente til hun går ett skritt tilbake, uten hell. dra forsiktig i bandet, lite kakk i bakpartiet. Alt uten noe fremgang. Noen som vet hva vi gjør gale? Så trur vi ikke hun møtte andre dyr før hun kom til oss. Får ho skal ta andre hunder som går forbi oss, bruker ALLE kreftene sine på å komme næremere den hunden når vi går tur, å bjeffer på den, menst jeg nesten ligger på slep etter. Jeg vil så gjerne få hun til ! Leser på nette etter tips, men finner ikke noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #2 Del Skrevet 20. desember 2010 Har ingen tips dessverre, men er en grunn til at det lønner seg å kjøpe valp. Jeg kommer aldri til å kjøpe voksen hund! Mange som ødelegger hunden, og så selger/gir den bort... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #3 Del Skrevet 20. desember 2010 Det første du må vise hunden er at det er du som er lederen. Når dere går tur og hun drar i båndet sier du "nei" med fast stemme og stopper til båndet er slakt. Da går du videre. Med en gang hun begynner å dra igjen så er det stopp og "nei" til båndet er slakt. hvis ikke hun stanser med engang du gjør det og sier nei, så gi et lett rykk i båndet. Og ikke bruk navnet hennes når du korrigerer. Men bruk gjerne navnet mye og snakk med lys mild stemme når du roser. Dette er veldig tålmodighetskrevende men det vil lønne seg! Dette var nå bare et lite råd fra meg. Har litt erfaring med hundetrening. Lykke til!! Og bare en viktig ting til slutt: Når du har stoppet så stå stille. Det er hunden som skal slakke båndet. Du skal ikke flytte deg før båndet er slakt. Da kan dere gå videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #4 Del Skrevet 20. desember 2010 Har du noe kjennskap til klikker trening? Det er genialt. Når hunden går med slakt bånd, klikker du og gir godbit. Fortsett med dette en stund og hunden vil etterhvert skjønne at det lønner seg for ho å gå fint med slakt bånd. Positiv trening som belønner ønsket atferd i stedet for å straffe uønsket atferd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #5 Del Skrevet 20. desember 2010 Hei! Vi hadde samme problem med vår hund, men da var hun bare valp da, og mye mindre.. Men like irriterende! Her følgte jeg råd fra "hundeviskeren" (på tv norge) faktisk og det var genialt! Hadde før prøvd å nappe litt i båndet, si nei, stoppe osv, men ingenting funket... Det vi gjorde var rett å slett å holde båndet såpass stramt at jeg kunne gå forann henne hele tiden. Hun ville selvfølgelig prøve å komme forbi meg, men da tok jeg foten borti henne (sparket selvfølgelig ikke tilfelle noen vil tro det, men var såvidt innat) samtidig som jeg sa nei. Hun prøvde seg noen ganger, men etter noen ganger så hun fort at hun ikke kom noen vei og at jeg ikke gav meg. Det krever at du ser på hunden hele tiden og passer på at du rekker å si fra før hun kommer forbi deg, men der var dette utrolig effektivt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #6 Del Skrevet 20. desember 2010 Trist det der med at hun vil ta alle andre hunder Har sjøl hatt en slik, og det var noe dritt å gå tur for å si det rett ut! Han var besatt! Og en boxer er ikke akkurat den enkleste hunderasen da :-/ Du må nok belage deg på en del jobbing, men ville nå uansett ha meldt meg på ett kurs, både for at en proffesjonel skal få se deg og hunden sammen, gi tips og vink, og ikke minst for å sosialisre hunden! Man skal ikke undervurdere viktigheten med soisalisering. Og siden denne hunden mest sannsynlig har mistet en del av dette før dere fikk henne, så har dere en desto større jobb foran dere. Ikke gi opp! Men søk hjelp Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilTrille Skrevet 21. desember 2010 #7 Del Skrevet 21. desember 2010 HeiHei! Jeg vet godt hva du går gjennom. Hadde selv en Boxer (hann) i litt over ett år, før han måtte omplasseres pga flytting og baby, vanvittig trist! Han var i motsetning til din, 45 kilo, og jeg holdt på på samme måte som deg! Er ikke noe morsomt med så store hunder! Jeg vil anbefale deg og starte rolig med sosialisering. Dette må tydeligvis gjøres på nytt. Det trenger ikke å være verre enn å sette deg ned sammen med hunden på en plass hvor det går mye mennesker og hunder. Dette vil være en tålmodighetsprøve i starten, men vil lønne seg til slutt. Ka henne venne seg til mennesker som går og hunder som går forbi. Ros mye. Er hun typisk boxer, og du er den som har henne mest, og hun har respekt for deg, vil det ikke ta lang tid før hun er tryggere på mennesker og hunder. Jeg ville også jobbet med ditt forhold til hunden. Tillit er superviktig! Det er nødvendigvis ikke dere som gjør noe galt; hunder er forskjellige akkurat som oss, og en ting passer ikke alle. På min hjalp det å snu med en gang han så en annen hund og dro i båndet og skulle dit. Så fort han ble ivrig, snudde jeg, Han lærte til slutt at hvis han ble ivrig fikk han ikke se eller hilse på noen hund, og ble da roligere når vi gikk forbi. Merket at han fortsatt var anspent, men han drog ikke i båndet i det minste. Må jo starte en plass:) Ønsker deg lykke til! Boxerne er fantastiske hunder som bare vil eierne sine godt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2010 #8 Del Skrevet 21. desember 2010 Nå er vel f.eks. canis.no et bedre sted å diskutere hund... Boxere er som regel herlige hunder, lett å belønne og artige vesener. Men de har masse energi, og er sterk, noe som gjør at du må være bestemt når du skal f.eks. få hunden til å gå pent i bånd. Du må først og fremst bestemme deg for hvordan du vil trene (og holde deg til det!). Har du lyst til å fokusere på det positive eller negative hos hunden? Å trene med mer eller mindre straff (påføre hunden ubehag) eller belønne rett atferd er for meg et valg jeg har gjort. Har konkurrert lydighet i mange år, og ser hvilken effekt det å bytte til "positive metoder" har gjort for meg og hundene mine! Det er mye morsommere å ha hund når du ikke fokuserer på ALT hunden kan gjøre galt (NB. en hund bør aldri få lov til å gjøre som den vil!) Jeg ville uansett meldt meg på et kurs, jobbet skikkelig med hunden i forhold til dette med andre hunder. -Det er ikke noe koselig å ha det slik OG det skal være GØY Å HA HUND! I fht å gå pent i båndet går begge metodene ut på det samme (i bunnen), DU må hindre hunden i å oppå det den ønsker (f.eks. komme til tisseflekker, andre hunder etc). Selv gjør jeg som fler beskriver over her, stopper når hunden drar (men sier ingenting), og venter på at den selv slakker båndet. MEN jeg passer på å belønne hunden for ALT den gjør bra når vi går (NB gå ned på for mengde om du bruker mye godbiter). Prøv en uke å belønne hunden HVER gang den ser på deg på tur! Normalt tar det ikke mange turene før hunden skjønner poenget, og går kun å ser på deg. Ja du kan argumentere at med at da går jo hunden bare å tigger, og ja det er helt rett. Men det er et veldig mye enklere utgangspunkt å jobbe med enn det du har i dag. For når du har en hund som kun ser på deg for belønning er det bare å slutte å belønne blikk kontakt, og starte å belønne "ønsket tur-atferd". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå