Gå til innhold

Hvordan lage god saus til kalkun?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stek kalkunen i stekepose, da holder den seg saftig

Tøm av sjyen som blir etter steking

Ta en pose toro fløtesaus

Ta en mengde fløte, kommer an på hvor mye du vil lage rett og slett

Ta sjyen

Slå det sammen og kok det opp

Jevn og smak til med kyllingfond, salt, pepper, sukker og sitron.

Verdens beste saus. Faktisk så god at det er verd å steke kalkun for bare sausen.

Vil du lage mer sjy tar du innmaten som er inni kalkunen, bruner den i smør heller vann over til det dekker, kaster i løk og gulrot og koker det en time eller to. Men den sjyen blir litt rammere på smak enn den du får etter steking av kalkun.

Skrevet

Vi pleide å bruke en pose Viltsaus, tilsette sjyen + litt fløte.

En liten skvett soyasaus, litt salt o pepper.

Eeelsker kalkun m saus!

Trikset er å kjøpe plastsprøyte på apoteket og injisere eplenektar/juice inn i kalkunkjøttet hver halvtime!

Og etterhvert den sjyen som havner i panna under...

Mmm, blir saftlig!

Skrevet

Kok opp innmaten (ja jeg vet det er nasty!) men du får en fantastisk kraft!

etter det har kokt 1,5t så smelter du saus i en gryte til setter mel og kraften har i noe sukker kulør et par gode dæsjer med fløte 4 blingser med fløtemysost. en halv t-skje sitronsaft (den gule tuba) litt sukker å så smaker du til med salt!

Skrevet

skulle stå smelter smør ikke saus, legge tid kansje :D

Skrevet

Takker! Lagrer denne på favoritter slik jeg finner tråden igjen til nyttårsmiddagen skal lages :-)

Skrevet

kok opp innvollene til kraft. koker ett par timer, tilsett også gulrot og løk.

så smelter du smør og blander i mel og bruner. spe med kraften du har kokt. itillegg tillsetter du stekekraften fra kalkunen, fløte, sukkerkulør og smaker til med salt og pepper., blir veldig godt=)

Skrevet

jeg bruker å ha i litt tyttebær også jeg....ellers likt som den siste fra kl 10.57

Skrevet

Jeg har smør inni stekeposen og innvollene ligger også der. Da blir det masse sky eller kraft.

Smelter smør i gryta. Rør ut mel, ha i fløte, kraft, sukkerkulør, salt, pepper, kyllingkrydder eller viltkrydder. Jeg smaker til med brunost og litt raspet rød-grønt eple.

Skrevet

Jeg har masse smør under skinnet på kalkunen.Meierismør!! Og så krydrer jeg kalkunen med santa maria kylling krydder.

På sausen starter jeg med 3 poser fløtesaus. Heller i all kraften og fyller opp med varmt vann til det er rett mål. så hiver jeg oppi alt jeg liker;-)

1/2 box fløte

4-5 skiver skivet brunost

2 ts tyttebærsyltetøy

1 stor ss creme fraiche

La den så stå å putrekoke ei god stund slik at den blir tykk og go.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...