Gå til innhold

Dere med flaskebarn - del erfaringer:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har det seg sånn at jeg må slutte med amming og pumping og starte med mme. Etter at ammingen gikk fint ca en uke, så kom det store sår på brystene, som etter hvert væsket, utviklet seg til infeksjon og betennelse med feber. Så da fikk jeg beskjed med legen om at nå var det nok siden 10kg forsvant litt for fort.

Flasker er kjøpt inn og mme i både flytende og pulver.

Men dere som har erfaring med dette her kan gjerne dele tips om utstyr osv:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første ville jeg anbefalt dr browns flasker.

Når det gjelder mme så er det veldig individuelt hvilket merke som passer best. Ville prøvd først med nan siden det er det billigste (tror det er billigst??). Også ville jeg gått til innkjøp av maltekstrakt ettersom de kan bli harde i magen av mme (uansett hvilken type mme).

Tja, det var det jeg kom på i farten ;)

Å jo.. det vi pleier gjøre ang blanding av mme... vi blander alltid ferskt.MEN koker opp masse vann og heller i rikitg mengde vann i flaskene, og lar det stå i kjøleskapet (blander for 1 døgn). Så har vi en avent flaskekoker (kan fint brukes med dr browns flasker) som det alltid står en ferdig oppvarmet flaske med vann i , slik at når lillegutt blir sulten så er det bare å ta ut flasken fra flaskekokern,ta i pulver og avkjøle flasken under kaldt vann fra springen. Dette tar toppen 1 min, så kjapt og enkelt.

Lykke til, du finner nok din egen metode :)

Skrevet

Jo en ting til.. ferdigblandet mme bruker vi bare når vi skal ut på farten... den er bare å riste og helle i flasken og kan drikkes kald/romtemp/varm.. ettersom hva som passer deg :) Men bruker den bare dersom vi er på kjøpesenter ol, plasser hvor det blir stress og skulle blande vanlig mme.

Ferdigblandet er jo litt dyrt, så ikke noe lurt å gjøre det til vane å bruke det ;)

Skrevet

må ikke mme blandes med vann som er ca 70 grader?

driver å skal innføre mme her vi også og skulle veldig gjerne brukt flaskevarmeren, men ser ut som om man må blande med varmere vann enn den klarer å varme

Skrevet

Vi brukte NAN sist, og der skal vannet varmes til 40 gr. Har man mikro synes jeg denne metoden er enklest;

Ha ferdig oppmålte flasker med kaldt kokt vann i kjøleskapet (holdbar i 24 timer)

Varm opp en flaske i mikro til 40 grader

Ha i pulver (gjerne ferdig oppmålt i dispenser, urinprøveglass eller annet)

Riste, riste

Servere (bør drikkes innen 1 time og skal ikke varmes opp igjen)

PASS PÅ: å riste vannet godt, slik at du ikke får lommer i vannet som er for varme. Hvor lang tid det tar å varme vannet vil variere fra mikro til mikro samt hvilken effekt man bruker.

Den første måneden er det anbefalt å bruke ferdigblandet MME;

EFSA (European Food Safety Autorithy) anbefaler at man bare gir ferdigblandet mme til babyer under en måned, særlig hvis de er født for tidlig, har lav fødselsvekt eller har problemer med immunforsvaret. Det norske mattilsynet har foreløpig ikke sluttet seg til denne anbefalingen.

Vil også anbefale flaskemelk-forumet, og spesielt disse to trådene;

http://www.dinbaby.com/forum/thread/140596484

http://www.dinbaby.com/forum/thread/140596423

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...