haba haba Skrevet 20. desember 2010 #1 Skrevet 20. desember 2010 Hei Noen andre som er plaget med svangerskapskløe? Jeg har vært plaget med dette i et par uker (er i uke 35 nå), og leste litt om det på nettet i går. Skjønte da at dette er noe som i noen tilfelle kan være farlig for barnet, hvis det skyldes høye lever verdier. Jeg skal til legen i morgen for å ta blodprøver for dette. Noen andre som har dette? Tatt blodprøver for det?
Gjest LilleDina +spire + 2englebarn Skrevet 20. desember 2010 #2 Skrevet 20. desember 2010 Er i uke 21+4 i dag, hatt svangerskapskløe siden uke 11! Tok blodprøve, for å se om det var pga høy lever verdi, men det er det ikke her altså, men klør nesten sunt huden av og til, enda man ikke skal klø.. Her er det rett og slett kroppen som reagerer på alle endringene ved et svangerskap, fikk jeg beskjed om. Men får oppfølging på dette da.
spent på nr 2! Skrevet 21. desember 2010 #3 Skrevet 21. desember 2010 Jeg har dette og holder på settes i gang pga det. De er spesielt opptatt av gallesyreverdiene, som må tas fastende. Mine verdier varierte mellom 9 og 67. Et sted mellom 30 og 40 regner de som så høyt at man må gå på medisiner. Det hjalp meg og jeg har den siste tiden nesten ikke klødd. De lar meg likevel ikke gå til termin (31.12), men virker heller ikke spesielt bekymret siden alle målinger har vært bra de siste to ukene. Kløen kjennetegnes ved at det er spesielt ille på håndflater og fotsåler, men det er noen som har høye gallesyrer uten dette trekket også såvidt jeg har forstått. Lykke til! Får håpe du "bare" har vanlig sterk kløe.
haba haba Skrevet 21. desember 2010 Forfatter #4 Skrevet 21. desember 2010 Ja, nå skal jeg bort på sykehuset for å ta blodprøve for disse gallesyreverdiene i morgen tidlig. Hun sa den måtte tas fastendene, ja, så derfor skulle jeg komme i morgen tidlig før jeg spiste noe. Men betyr det at jeg ikke skal drikke noe i løpet av natten heller? Jeg drikker nemlig store mengder vann hver natt...:-) fårklare meg uten i natt da! :-) Hvor lang tid tar det før man får svar på disse verdiene da? Tar vel fort vekk en uke kansje?
Trollmor til 2 Skrevet 22. desember 2010 #5 Skrevet 22. desember 2010 Hei! Jeg er også plaget med svangerskapskløe. Av og til er det nesten ikke til å holde ut! Da jeg først begynte å klø, klødde jeg nesten over alt. På armer, bein, inni hendene, under føttene, i ansiktet og inni ørene. Kløen inni ørene var kanskje det som var mest plagsomt... Jeg tok også blodprøver, som heldigvis viste OK verdier av det meste. Ingen tegn til alt for høye gallesyreverdier ihvertfall. Men fordi jeg klødde så intenst og fikk nattesøvnen forstyrret pga det, skrev legen min ut resept på Polaramin til meg. Polaramin er et antihistamin som virker kløedempende. Nesten umiddelbar forandring! Jeg klør fortsatt, men ikke sånn som jeg gjorde da jeg begynte på Polaramin. Andre ting som kan lindre kløen er å sørge for at det ikke er for varmt på soverommet, sørge for å smøre seg med en god fuktighetskrem OFTE, unngå salt og drikke masse vann. Det tar nok minst en uke før du får svar på prøvene ja. Men det varierer helt sikkert fra sted til sted. Lykke til og god bedring!
Tanta i skogen Skrevet 22. desember 2010 #6 Skrevet 22. desember 2010 om det er svangeskapskløe med høye gallesyreverdier kan dette være farig for babyen... gallesyra kan gå inn i morkaka, og ta livet av babyen fikk jeg beskjed om for to år siden.. jeg ble satt i gang.. når jeg var på kontroll, ville hun ( som hadde studert i finnland hvor dette er mye mere forsket og fokus på) satt meg i gang for 14 dager siden... spurte om pappan kunne kjøre å hente sykehusbaggen.. legen( som hadde studert i norge sa bare nei, og jeg fikk litt hetta kan man si..) han ville ikke ha folk satt i gang i helgen! grr... så da var det inn og ut av sykehus annenhver dag og sitte der i opptil 5 timer for og vente på at legen kunne ta noen tester..:S så ble jeg satt i gang tirsdag formiddag, og en nydelig gutt kom natt til torsdag:) men vær obs! den koslige jordmoren som hadde studert i finnland,lurte på om jeg hadde noen finske gener.. Dette er farlige greier fikk jeg vite.. måtte gå på noen gule dyre tabletter siste tiden..( fastlegen min viste ikke hva dette var, jeg fant selv ut på nett.. og han ringte en kollega i oslo, og tok det derifr svært alvorlig... men det er snakk om at du kjør spess inni hennder og under føtter... man klør generelt litt ekstra om man er gravid rindt på kroppen, dette er da ikke nødvendigvis sv.skap. kløe... god jul, og lykke til!
Nr-2-i-magen Skrevet 22. desember 2010 #7 Skrevet 22. desember 2010 Hei, Nå ble jeg litt grann stresset av å lese dette... Mine leververdier er forhøyet. Og om jeg forsto legen min riktig så hadde jeg gallesyrer som sansynligvis kom av gallesteinen jeg er plaget med nå. Men det jeg skulle testes for var om jeg har gallesyrer i blodet. Tok blodprøven igår og de skulle sendes til en annen plass i landet, så får vel ikke svar med det første. MEN, jeg tok dem ikke fastende. Legen min visste sikkert ikke det. Sa noen av deres leger om hva som skjedde hvis en ikke tok prøven fastende? Fikk en feil verdier slik at det kunne se ut som en har gallesyrer i blodet uten å ha det eller i verste tilfelle mottsatt, ha det men at det ikke vises?
haba haba Skrevet 22. desember 2010 Forfatter #8 Skrevet 22. desember 2010 legen min visste heller ikke at denne prøven måtte tas fastende, for han sendte meg bort på sykehuset i går for å ta de (for han hadde ingen på kontoret sitt til å ta blodprøver i går). Men da jeg kom bort der var det de som sa at denne måtte tas fastende, og derfor måtte jeg komme tilbake i dag tidlig. Prøvene sendes til rikshospitalet. Jeg håper å få svar før nyttårsaften! Men kan jo være fare for at det går over nyttårshelgen også. Jeg både tror og håper at det ikke er noe i veien med gallesyreverdiene mine. Er jo visstnok et vanlig symptom under svangerskap dette også uten at det har noe mer gallesyre og gjøre. Men fy så plagsomt. Jeg har begynt på de tabelettene som ble nevnt over her i dag, så håper at de hjelper litt ja :-) Vet ikke hva som skjer når man tar denne blodrpøven uten å faste. Men antagelig så viser de da ikke riktig resultat.
Trollmor til 2 Skrevet 23. desember 2010 #9 Skrevet 23. desember 2010 Årsaken til at enkelte blodprøver skal tas fastende er for å forsikre seg om at det ikke er noe som "forurenser" prøveresultatene. Mest sannsynlig vil det spille liten rolle om disse prøvene tas selv om man har spist, men det kan jo være at man får i seg noe som kan lure testene til å vise feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå