KaroTH Skrevet 20. desember 2010 #1 Del Skrevet 20. desember 2010 Jeg var hos jordmor i dag, og sa faktisk til henne at jeg ikke følte jeg hadde vokst noe særlig siden sist..og når vi målte symfyse-fundus lå jeg plutselig under gjennomsnittet? Jordmor sa jeg ikke skulle engste meg, men jeg lurer jo på om jeg gjør noe galt? Hjertelyden var iallefall veldig bra,så håper alt står bra til med lille jenta. Jordmor satte opp ny kontroll allerede om 2 uker for å se utviklingen videre? og hun sa,at dersom det ikke hadde vokst måtte jeg inn til ultralyd for kontroll? jeg blir jo litt engstelig, eller er det helt forgjeves? er førstegangsfødende så har ikke vært igjennom dette før. burde jeg selv kontakte sykehuset og ta en ultralyd med det samme? eller er dette helt normalt. håper på svar,fra noen med samme erfaring. Karoline Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142696761-lavt-symfyse-fundusm%C3%A5l/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 20. desember 2010 #2 Del Skrevet 20. desember 2010 Mitt symfysemål har gått litt sikksakk, men hele tiden vært innen fargede sonen på helsekortet. Er det utenfor eller innenfor denne sonen? Så lenge det er innenfor så skal alt være normalt, de vokser jo litt i rykk og napp. For min del var jeg bekymret også, da symfysemålet plutselig hadde sunket fra forrige kontroll (er nå 40 uker, dette var de to siste kontrollene), i tillegg til at vekten min hadde stått stille, men jordmor forklarte at dette ikke var noe å bekymre seg for så lenge aktivitetsnivået på babyen er omtrent det samme som før og jeg er innenfor sonen på helsekortet. Symfysemålet kan synke eller stå stille når barnet synker i magen også. Opplever iallfall her at jordmor er veldig forsiktig og sender heller på en ultralydkontroll osv for mye enn for lite, og er veldig påpasselig, nesten mer "hysterisk" enn meg Så jeg stoler på jordmoren her iallfall... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142696761-lavt-symfyse-fundusm%C3%A5l/#findComment-142696837 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ullhode Skrevet 20. desember 2010 #3 Del Skrevet 20. desember 2010 Hei! Jeg opplevde det samme rundt uke 34, hvor SF-målet plutselig hadde fallt fra å ligge stabilt midt i kurven til å ligge utenfor det grønne feltet. Legen sa at det sannsynligvis ikke var grunn til bekymring, men at det er nye regler nå om at det bør foretas ultralyd ved fall/utflating på kurven. Sannsynligvis er alt helt normalt med både deg og baby, men jeg ville vurdert å ta ultralyd for å sikre meg at alt var bra. Min ultralyd viste at babyen var sunn og frisk, og hadde godt med fostervann rundt seg. :-) På sykehuset sa de at SF-målet kan endre seg hvis baby feks har endret stilling. Var på ny kontroll 2 uker senere, og da var det normal økning igjen. Baby har stabilisert seg på ny kurve, bare et stykke nedenfor der hun startet... Håper altgår bra!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142696761-lavt-symfyse-fundusm%C3%A5l/#findComment-142697284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå