Gå til innhold

Synes han spiser for lite.. hvor mye spiser deres på rundt 6 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt veier ca 8,5 kilo nå. Han har stort sett hatt bra matlyst, men de siste ukene er han ikke like sulten og vegrer seg ofte mot å ta flaska og tuller bort grøten.. Får ham absolutt ikke til å like middagsmat, men det er en annen historie. Nå spiser han cirka dette:

Morgen: 200 ml nan med 3-4 ss grøtskjeer oppi melkeflaska (=velling..)

Lunsj: 200 ml nan

Ettermiddag : 200 ml nan + evt litt fruktmos (1/4 boks..)

Kvelds: Ca 4-5 ss grøtpulver + kanskje, hvis vi er "heldige" 100 ml nan.

synes ikke dette er spesielt mye... og ikke så mye mer enn han spiste da han var 3mnd (bortsett fra grøten da..)

hva spiser deres???

Videoannonse
Annonse
Gjest JuniGull10 og mange drømmer...
Skrevet

Jeg fullammet fram til 5,5 mnd. Han får formiddagsgrøt og ettermiddagsgrøt og han ammer resten av døgnet. Han får vanligvis 1/2 glass fruktmos til et av grøtmåltidene og han spiser fulle porsjoner. Vi begynner nok med middag til uka.

Jeg kan ikke så mye med mme-barn, men med mm-barn så er dette greit vet jeg, da man kan fullamme frem til 6mnd. Guttungen her er også svær, ca 10kg nå...

Skrevet

Dette er ca det han spiste ved 6 mnd (og nå... ved 7 mnd).

Tidlig morgen:

Enten 150 ml mm og frukt eller 220 ml mm/mme

Frokost:

Grøt - litt under 1 porsjon for 6 mnd - 100 ml melk (litt frukt)

Lunsj: (kun eks... han spiser litt forskjellig) grønnsakmos og frukt eller brød og frukt (vanligvis vann å drikke).

Middag: Litt under 1 glass middag (eller det som vi har hvis det passer) + noen skjeer frukt. Vann å drikke.

Kvelds: Litt over 1 porsjon grøt + 150 ml melk. Litt frukt dersom han ikke blir helt mett.

Han sluttet med nattmat ved 6 mnd.(da han hadde gått opp til å spise "alt dette" en liten periode).

Skrevet

Jeg synes ikke det er alt for lite. Selvfølgelig kunne det vært bedre, men jeg tror ikke det er krise.

Har du prøvd med små brødbiter?

Kanskje det er tenner på gang og derfor han spiser dårlig?

Hjemmelagd middag?

Snuppa mi hadde det også sånn en periode i den alderen og jeg fikk fulstendig panikk. (komisk nå, men...)

Det gikk over, hun er sunn og frisk og spiser det meste. Når det gjelder middagsmat så ville heller ikke mi ha det, men da hun fikk finmoste fiskeboller (hvitsaus lagd på nan) og moste grønnsaker så gikk det ned på høykant. Kanskje gutten din er matlei?

Skrevet

Jenta mi er sju måneder nå og hun spiser følgende:

Frokost: grøt av ca. 65ml mme + 105ml mme

Lunsj: 1/4-1/2 brødskive

Middag: 130-170ml mme + kanskje 1/3 middagsglass

Kvelds: grøt av ca 45 ml mme + 125ml mme

Hvor mye de spiser kommer jo også an på hvor store de er for alderen. Jenta mi er lita, så hun trenger ikke like mye mat som f eks en på nærmere ti kg.

Skrevet

Sjefen her i huset har nettopp blitt seks mnd og han spiser lite og ofte, som regel ikke mer enn 80-120 ml mme, men da vil han gjerne ha mat igjen etter maks to timer.

Gir ham grøt til lunch og på ettermiddagen, slet lenge med å få i ham dette også fordi han var mer opptatt av å tulle og blåse grøten ut igjen. Byttet til hvetegrøt med eple sist uke og nå går den ned på høykant, han digger den. Men han er mett etter ca 1/2 porsjon.

Han får fruktmos en gang om dagen, spiser sjelden mer enn 1/4 beger.

Han spiser også 1-2 ganger om natten, som regel 120 ml mme hver gang.

Får ikke i ham middag, da brekker han seg.

Totalt sett synes jeg han spiser lite, men han legger på seg jevnt (selv om han ikke er spesielt stor, bare 7,2 kg) og humøret hans er på topp så jeg bekymrer meg ikke.

Skrevet

Lillegutt er 6,5 mnd og spiser følgende:

Frokost: grøt, slumper når jeg blander, men er vel av litt over 1 dl vann. Drikker vann til

Lunsj: Frukt. Får det jeg har liggende finmost. I mengde kan dette være en halv banan + en halv avocado f.eks. Tilbyr han 200 ml mme etterpå, sjeldent han drikker alt.

"Middag": 230 ml mme. Skal snart begynne med middag.

Kvelds: Grøt som frokost. Får mme rett før senga, ca 200 ml. Drikker aldri opp, hehe.

Har prøvd å innføre brødskive til lunsj, liker smaken ser det ut til, men spytter ut pga konsistensen.

Skrevet

Det er jo veldig individuelt hvordan matlysten er i de ulike periodene. Helsestasjonen sa til meg at når veksten roer seg litt, så reduseres matlysten litt også. Og dette er helt normalt. Min kjære datter på 6 mnd har også redusert matlyst, men legger greit på seg og er fornøyd. Veier ikke mer enn 7,4 kg men er sterk og livlig.

Jeg har noen få faste måltider, men gir henne morsmelk og da er det vanskelig å beregne. Hun får pupp når hun ønsker det (minus natta), alt fra 4-8 ganger om dagen. Utenom dette spiser hun en hel boks fruktmos, 1/2 middagsglass og 1,5 dl grøt.

Min roter også mye med grøten og det er festlig med grøt i alle retninger. Kanskje det bare er en slik periode?

Skrevet

Her spiste snuppa ca. 4 gode måltider når hun var 5,5 mnd + mm når hun ville ha. Nå er hun straks 7 mnd og nå er det mm 2-3x dagen (vil IKKE ha og vrenger seg som regel bort men tar av og til), og kun 3 måltider ikke full porsjon men nesten (grøt, middag, grøt og kanskje en fruktpure til kvelds avhengig av hvor sent siste måltid blir), hvis jeg prøver å gi henne oftere så nekter hun å spise til noen av måltidene fordi hun rekker ikke å bli sulten og intr. imellom. I tillegg så tar hun egentlig ikke flaske, prøver å gi vann til måltidene men hun er lite intr. Så merker at her er det opp og ned og det er jo slik det blir. Nå bekymrer jeg meg mest for at hun får i seg nok væske, men hun får jo i seg via maten da, hun ammer bare ca. 5min når jeg ammer de 2-3x dagen så er litt frustrert.. melkeprod. må jo bli helt ødelagt snart!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...