Jordbæret <3 Skrevet 20. desember 2010 #1 Skrevet 20. desember 2010 Nå er jeg så lei og oppgitt at jeg vil bare grine. Jeg får ikke mine omgivelser til å respektere at de ikke får proppe i jenta min på 2 år og 9 mnd godterier og brus til enhver tid. Hun spiser noe søtt hver eneste dag, og når hun i tillegg får kjeks og kaker til bursdager i barnehagen så er det komplett umulig å kontrollere. Alle sier at "det er jo bare for en gangs skyld", hun er jo bare her en gang , det er jo bare fredag en dag i uka, lørdag er det også en dag i uka. Svigers gir henne youghurt som er full av sukker og jeg sier nei, da kjøper de youghurt som er full av kunstige søtningsstoffer, og jeg sier nei. Da er jeg vanskelig... Og når de erstatter brusen med jus så tror det det er sunt, nei, det er ikke det tenk sier vanskelige meg. Og når tante og onkel som vi er hos stadig vekk gir henne et stort glass sjokomelk fordi melk er jo sunt, så har jeg mest lyst til å aldri dra dit mer. Og så har de fryseren full av is fordi hun er jo så glad i is. Alle synes jeg er vanskelig og hysterisk, men det er jeg som sitter med oversikten over hvor mye søtt hun egentlig får i seg. Kan de ikke bare drite langt i å gi henne søtt? Kan de ikke gi henne frukt i stedet. Det er søtt det også, men ikke så skadelig likevel. Hun får ikke i seg vanlig mat fordi hun får så mye søtt. Det var ikke sånt problem før hun fylte to år, men etter det har det tiltatt noe enormt. Og de siste mnd har det bare eksplodert. Jeg er forbannet lei nå og det er like før jeg river hodet av en eller annen. Puhhh....måtte få ut litt stim.... Andre som sliter med det samme?
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #2 Skrevet 20. desember 2010 Godt mulig at barnet ditt får mye søtt i seg, men ja du virker litt hysterisk også. Familien din prøver å bytte ut brus og yoghurt, men fortsatt kritiserer du. Hva med å ta med frukt når du er på besøk? Jeg er ganske imot søtt selv. Mine barn får frukt og grønnsaksbiter hjemmenfra når vi går på besøk. De viser stolt matboksene sine, som også gjerne inneholder en brødskive. Ettersom vi er gjester så må jo vertene selv få lov til å servere absolutt det de selv vil. Men mine gutter vet godt at de må begrense seg - og spør alltid hva de får lov ttil å spise. En kjeks i ny og ne - eller en is gjør meg ingenting. Alt med måte! Kanskje du bør gjøre noe - ikke bare snakke!
lille sprelle Skrevet 21. desember 2010 #3 Skrevet 21. desember 2010 Jeg tror jeg hadde begynt med barnehagen. Det er faktisk helt på trynet at de gir søtsaker til bursdag. På en storbarnsavdeling blir det 18 dager i året med søtt i tillegg til egne feiringer osv. Dersom barnet ditt ikke er overvektig og spiser greit ellers, så ser jeg ikke noe problem med at hun får litt søtt når hun er på besøk om det ikke er daglig. Jeg har sagt i fra til foreldrene mine og svigers at de gjerne må gi henne søtt, men fordi hun er småspist, så vil jeg at hun skal ha noe ordentlig mat først. Det går greit. Hun er i perioder ofte hos dem.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2010 #4 Skrevet 21. desember 2010 Du vil at de skal gi henne frukt men ikke juice? Er ikke juice presset frukt da? Juice er jo sunt selv om det er skadelig for tennene. Det er faktisk en av fem om dagen. Kanskje du må forandre rutinene dine hjemme dersom hun får godterier hver dag. Mye kan ordnes med en god hverdag. Vi lever som en sukkerbevisst famile. Vi spiser ingen kaker, is eller godterier. Vi spiser derimot frukt, grønnsaker, grov brødmat, kjøtt, fisk, drikker juice og har av og til en yoghurt. De finnes som naturel der du kan tilsette frukt eller spise som den er.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #5 Skrevet 22. desember 2010 Er det rart denne generasjonen barn har en forventet levealder som er lavere enn sine foreldre. Jeg har selv samme problemet, har en på 14mnd og vi blir baksnakket og hånt fordi vi velger å ikke gi ungen sukker. Maset startet før ungen hadde begynt å spise skikkelig mat og enda ble fullammet. Når vi er på besøk hos svigerfamilien og noe søtt skal serveres skal de alltid komentere høyt med at "alle vet jo at vi ikke får lov å gjøre som vi vil med våre (les vårt) barnebarn" Som om det er synd i DEM fordi vi ønsker det beste for vårt barn. Nei, vet du hva det hele blir for dumt. Det er ikke synd i en etåring som ikke får søtt (vi gir jo plenti av andre ting som smoothie og frukt) Vil heller snu på det å si at det er synd i dem som får det!
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2010 #6 Skrevet 23. desember 2010 Dette er noe jeg kunne ha skrevet selv! Det er utrolig vanskelig å kontrollere alt de får i seg når det kommer tilbud fra alle vinkler. Bre i desember har gutten vår fått kjekse, sjokolade og kake i barnehagen 7-8 dager. Og han har hatt fri 1-2 dager i uka!Håpløst! Jeg har sagt ifra til min egen familie, og de har respekt for våre holdninger. De andre i vennegjengen med barn er kjempeglade for vår holdning, for da vet de at her er det sukkerfritt:-) Svigerfamilien er litt "slappere" med sukkerinntaket, men de bor et stykke unna, så det får så være:-) Ikke gi deg hvertfall! :-)
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2010 #7 Skrevet 25. desember 2010 Har en gutt som ikke spiser mat, så utrolig vanskelig når det er godter og kaker og nisseposer overalt.. vanskelig å nekte han siden han har to eldre søsken... Men når han da ikke vil ha mat vanligvis, er det helt og totalt umulig når han får i seg andre ting... Ganske fortvilende.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2010 #8 Skrevet 26. desember 2010 Hi her Vi spiser sjeldent søtt hjemme og så lenge vi ikke drar så mye på besøk til familie så spiser hun veldig godt av den maten vi har hjemme. Straks hun får søtsaker så er matlysten forstyrret i flere dager. Og hun får forstoppelse av melk og is, samt diare av youghurt. Likevel får hun det hos familien vår. Jus er mye mer sukker enn frukt da den er konsentrert og hun kan sette til livs ganske mye av det, pluss at det ikke er bra for tennene. Det kan være like mye sukker i noen typer jus som det er i brus. En tankevekker kanskje? Alle karbohydrater omdannes faktisk til sukker i kroppen, men i forskjellig takt. Hvitt hvetemel er som å gi barnet rent sukker. F.eks. en hamburger med brød og chips til, tilsvarer mellom en halv til en kopp sukker. Noe å tenke på kanskje? Det hjelper lite å ta med mat når vi reiser bort, det har jeg prøvd og det fikk to resultater. Hva velger vesla når det likevel blir satt sjokolade og is på bordet, og jeg finner fram matboksen med frukt og grønnsaker? Ikke matboksen i allefall. Og hva fikk jeg høre da jeg gjorde det? Jo at nå hadde hysteriet tatt helt overhånd når jeg begynte å ta med meg mat fordi jeg ikke anså det de serverte som bra nok. Så det gjør jeg ikke mer. Jeg er lavkarbotilhenger og pleier å ta med mat når jeg reiser bort, men da er det stort sett meg selv som spiser det, og da får jeg fremdeles misbilligende blikk og antydninger om at jeg er syk på noe vis. En annen ting jeg har merket meg er at når vesla får den vanlige sunne maten så blir ikke magen hennes oppblåst og stående rett ut (det vi kaller for babymage), men den er helt flat. Men straks hun får noe søtt, eller en hvetebolle så får hun denne oppsvulmede fasongen. Nå kommer sikkert noen til å tolke dette som at jeg ønsker et barn med flat mage, dere kan bare la være å kommentere for det har jeg fått kommentarer nok på. Men jeg tar det som et tegn på at magen hennes ikke tåler alt hvetemelet og sukkeret den blir tilført. Det gjør meg så forbannet at ikke jeg skal få bestemme hvor mye sukker ungen skal få i seg.
<3tobarnsmor<3 Skrevet 1. januar 2011 #9 Skrevet 1. januar 2011 Har samme problemer her. Blir utrolig frustrert. Jeg sier i fra, men det er som om de ikke bryr seg. Føles som de ikke respekterer meg! "La henne få en sjokolade nå, det er så godt til munnen hennes"!!! Det er en standard komentar fra oldemor... Her en dag skulle hun jo gi gutten min på 4 mnd sjokolade. Jeg sa at han ikke trengte det. "å hysj nå" fikk jeg tilbake! Men det som frustrerer meg er at man blir sett på som sur å en streng mor når man sier i fra at de ikke skal ha søtt. Skal det ikke heller være omvendt? Skal vi ikke heller få ros for at vi ikke pakker i barna vår søtt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå