Gå til innhold

Hvordan få et "gjengrodd" peisvindu blankt???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt meg hus og peisen som er her i huset er rett og slett igjengrodd på peisvinduet...har prøvd å vaske bort, men det ser ut som det er innsvidd på glasset. Hva kan hjelpe å få det værste bort? Ser jo ikke inn i peisen nå, og det er jo utrolig stygt..:((

Skrevet

Prøv å fukte avispapir og gni med det!

Skrevet

Jeg våter papir, dypper det i asken, og gnir asken på peisvinduet. Tilslutt polerer jeg med rent tørt papir. Funker som bare det, men har ikke prøvd på et helt igjengrodd vindu da.

Skrevet

Malingsskrape, det bruker jeg på glasset til steikeovnen og kokeplatene. Tar mye kortere tid enn diverse såper, kjerringråd og gnikking.

Skrevet

jeg bruker jif universals spray.. den fungerer veldig bra.

Skrevet

Tja, kanskje skrape er det beste å prøve nå..Har prøvd både jif og zalo. Men da skal jeg prøve avispapir og evnt skrape:D

HI

Skrevet

Da vi kjøpte hus måtte jeg demontere glassene, bruke ovnsskrapa på de, og skrubbe de en etter en med stålull og vann. Ingentig annet beit på.

Og etter noen fyringer var de like ille igjen. Jeg gidder ikke gjøre det flere ganger! Denne peisen er fra 80 tallet.

Skrevet

Jeg pleier å bruke en jif/ajax som er supersterk.Husker ikke hva den het, men den er er knall rosa. Og hvis det er noe som er ekstra gjenstridig bruker jeg sånn skrape som man bruker på komfyren/keramiske topper. Fåes ofte kjøpt på expert/elkjøp o.l.

Skrevet

Dypp vått/fuktig avispapir i aska og vask av med. Det har jeg gjort på min gjengrodde ovn flere ganger. Blir så pent atte:)

Skrevet

Vi bruker ren salmiakk på klut. Og det fungerer som bare det her :o)

Skrevet

Det har vi slitt veldig med også. Det som til slutt virket for oss, var å gjøre absolutt ingenting. (har prøvd jif spray, aske og vann, skuresvamp, ovnsrens...osv). Etter en stund med fyring løsnet det svarte av seg selv, og vi kunne se inn gjennom ovnsdøra igjen:-)

Skrevet

Tørkepapir/avispapir som du våter og dypper i grov aske og bruker det til å vaske/skrubbe med,finnes ikke noe bedre og kjappere:) ikke bruk vaskemidler da.

Å fyrer man riktig så blir det ikke sotet igjen :)

Skrevet

Putt potetskrell inn i peisen og tenn på. Fungerer veldig greit!

Skrevet

Her bruker vi Jif ovn og grill rens! Fungerer utmerket! :) Bare og spraye på og tørke vekk. Evt så kan du jo prøve og spreng fyre ett par dager, det tar også soten med oss.. :)

Skrevet

vet om et middel som faktisk fungerer på fastbrent skitt.. Det er PLUMBO ovnsrens.. De selger det på europris og meny butikker..

Spray på, vent i noen få minutter og vask av.. Eneste som renset vår..

Mulig du vil være bedre stilt med å kjøpe deg en ny ovn? Nyere ovner gir bedre varme og er penere å se på..

Skrevet

Salmiak på klut/kjøkkenpapir, bare å tørke av..

Er det VELDIG gjengrodd må du kanskje gni litt..

men ops! ops! det lukter skikkelig, men lukta fordamper fort ;)

og det beste av det hele.. det holder seg blankt leeeeenge ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...