EgG Skrevet 20. desember 2010 #1 Skrevet 20. desember 2010 Dere som har litt eldre barn, når gikk dere fra 2 dupper til 1? Snuppa mi er 10,5mnd og hun sover 2x45 min pr dag. Synes det er litt lite, men det virker som det passer henne. Hun er ikke spesielt vanskelig å få til å sove, men jeg merker at hun ikke er fult så villig når jeg legger henne og bruker derfor opp til 15min på å sovne til 2.dupp. Hun legges til førsate dupp mellom 9.30 og 10. Jeg føler at hvis jeg skal kutte ut en dupp så må jeg vente til etter lunsjen med duppen og da vil den ikke bli før ca 11.30. Det betyr at hun må holde seg våken 2 timer lengre enn hun vanligvis ville. Hva slag utfordringer møtte dere i denne overgangen? Tips/råd? Hvordan gjorde dere dette? En annen ting jeg tenker på er at snuppa mi er nesten på minuttet våken etter 45 min. Hva om hun våkner etter 45min når jeg tar vekk den ene duppen? Tror dere hun er klar for kun 1 dupp eller skal jeg la henne regulere dette selv? Hun legges til 2.dupp ca kl 14.15. Sover ikke med en gang og sover derfor til nærmere 15.30. Hun legges til kvelden ca 19.30. Sover hele natten. Hun er dessuten litt "avhengig" av at måltidene ikke blir for tette. Hun spiser derfor kveldsmat ca kl 19. Det er derfor ikke så aktuelt å legge henne tidligere på kvelden. Tips/råd/erfaringer mottas med takk!
Rødhette <309+<312 Skrevet 20. desember 2010 #2 Skrevet 20. desember 2010 Vi gikk fra 2 til 1 dupp rundt 9-10 mnd. Da tok vi det gradvis, holdt han en halvtime lengre oppe om gangen. og i begynnelsen var han ofte trøtt på ettermiddagen, da la vi han og han fikk sove 15 min ca. Han begynte og sove lengre på den ene duppen etterhvert. etter to ukers tid var vi inni ny rytme, da sov han fra 12:00-14:00(14:30)
abella Skrevet 20. desember 2010 #3 Skrevet 20. desember 2010 Vi gikk fra 2 til 1 dupp da han var 9,5 mnd. Han begynte å bli vanskelig å legge på kvelden. Vi kutta tvert, fra den ene dagen til den andre. Han får da mat 2 ganger før han legges på formiddagen. Han er også mye mer trøtt på formiddagen. På kvelden er han våken som få! Ble kjempelett å legge igjen på kvelden, så han var tydeligvis veldig klar for det! Det kan hende de tuller litt de første 2-3 dagene, men så lærer de seg den nye rutinen og sover de timene de trenger på dagtid.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #4 Skrevet 20. desember 2010 Ditto Abella, 10 mnd her, og gikk over til 1 dupp for en uke siden. Han ble en drøm å legge om kvelden, og sover sammenhengende fra ca 19.30 - 08.00. Han trenger den ene duppen sin forholdsvis tidlig på dagen for det er da han er trøttest. Sover ca 1 1/2 til 2 timer om dagen nå.
EgG Skrevet 20. desember 2010 Forfatter #5 Skrevet 20. desember 2010 Men hvis han sover tidlig på dagen, blir det ikke da vanskelig å holde han våken på ettermiddagen? Nåe legger din seg da? Jeg er jo redd for at snuppa skal fortsete med sine 45min og derfor bli helt "håpløs" på ettermiddagen... Hører jo om barn som sover 2-3timer på dagen når de har 1dupp, men ...
EgG Skrevet 20. desember 2010 Forfatter #6 Skrevet 20. desember 2010 Men hvis han sover tidlig på dagen, blir det ikke da vanskelig å holde han våken på ettermiddagen? Nåe legger din seg da? Jeg er jo redd for at snuppa skal fortsete med sine 45min og derfor bli helt "håpløs" på ettermiddagen... Hører jo om barn som sover 2-3timer på dagen når de har 1dupp, men ...
EgG Skrevet 20. desember 2010 Forfatter #7 Skrevet 20. desember 2010 Men hvis han sover tidlig på dagen, blir det ikke da vanskelig å holde han våken på ettermiddagen? Nåe legger din seg da? Jeg er jo redd for at snuppa skal fortsete med sine 45min og derfor bli helt "håpløs" på ettermiddagen... Hører jo om barn som sover 2-3timer på dagen når de har 1dupp, men ...
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #8 Skrevet 20. desember 2010 her regulerte hun seg selv over på 1 dupp:) plutselig en dag så ville hun ikke hvile på formiddagen og da la jeg henne bare på ettermiddagen, hun var vel rundt 10++ men deriomot la jeg henne før imellom halv 8-8 og nå legger hun seg mellom halv 7-7
Rødhette <309+<312 Skrevet 20. desember 2010 #9 Skrevet 20. desember 2010 Er han stuptrøtt på ettermiddagen legger du han for en liten powernap på 15-20min og vekker han, så kan du heller tåle litt sutring fram mot leggetid. Det er bare å prøve seg fram, det er utrolig hvor fort de små lærer seg nye vaner. Du kan også legge han for kvelden ca 19:00, hvis du vil det :-)
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #10 Skrevet 20. desember 2010 Han blir trøtt ja, men ikke håpløs trøtt som du sier :-) Han blir veldig trøtt om formiddagen, prøver å drøye duppen til kl 12, om ettermiddagen er han i full fart.I dag sov han bare en time, så idag var han i seng 19.10, sovna veldig fort. Godt å få lang kveld for mor i disse førjulstider :-)
EgG Skrevet 20. desember 2010 Forfatter #11 Skrevet 20. desember 2010 Hmmm... Jaja, det er vel mye som tyder på at jeg bare må prøve ut dette snart, men jeg vet sannelig ikke om det blir før jul. :-) Synes jo det er litt rart på en måte om hun har behov for bare en dupp for hun er jo trett til normal dupp tid og bruker sjelden mer en 10min på og sovne. Noen tanker rundt det?
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #12 Skrevet 20. desember 2010 Jeg holder litt på med redusering fra 2 til 1 nå, og hun er 14 mnd. Blir litt annenhver dag. Men hun sover heldigvis rundt 2.5 timer tilsammen om dagen uansett. Syntes det høres ut som det er lite søvnbehov med ungen din:) Må være litt slitsomt.
EgG Skrevet 21. desember 2010 Forfatter #13 Skrevet 21. desember 2010 Det går overraskende greit. Hun er ikke sur og grinette mellom duppene, så det er mulig hun ikke har så stort søvnbehov. Jeg vet ikke. Trodde kanskje det kunne skylles tenner det at hun sov så lite, men det har jo pågått sååååååå lenge! Og vi ser ingen tenner... Men jeg tror hn hadde hatt gått av å sovet litt mer på dagtid ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå