Nynte Skrevet 20. desember 2010 #1 Skrevet 20. desember 2010 Minsten drikker ikke mye mme i døgnet lenger... Eller det variere så veeeldig mye fra dag til dag. En dag kan han drikke tilsammen 100 ml, en annen dag 500 ml, men det er for det meste ca 100 ml. Han virker lei mme.. Jeg tilbyr han nå flaske til frokost etter grøten (han blir ikke ordentlig mett av bare mme), til lunsj (da som hovedmåltid etterfulgt av smaksprøver på brød og frukt) og rett før senga på natta. Tar han ikke til lunsj, prøver jeg rett før middag igjen, men jeg er redd jeg tilbyr for mange ganger i løpet av dagen også, sånn at han blir lei av at jeg prøver.. Jeg kaster mye mme også, for lager alltid ca 180 ml, for når han først tar flaska, kan det fort gå myye... Jeg er ikke redd for jerninntaket, siden han spiser 2 store porsjoner med grøt om dagen pluss at vi har begynt med brødskive med leverpostei med suksess! Men hva med kalsium? Får han dekket kalsium behovet med 100 ml mme om dagen? Og en annen ting. Kan jeg lage mme og sette det rett i kjøleskapet og servere kald? Han er glad i iskaldt vann. Hvor lenge kan jeg ha det i kjøleskapet da?
Canari Skrevet 20. desember 2010 #2 Skrevet 20. desember 2010 Dette lurer jeg også på, mini vil ikke drikke særlig. Mener å ha lest 5 dl et sted? Tror vi klarer ca 400-450. Husk! det er jo mme i grøten også (iallefall den vi bruker), så jeg har i ekstra vann og mme pulver i grøten (litt tynnere grøt), ca 130-150 ml 2 ganger om dagen blir jo 260-300 ml bare det. Vi klarer gi 100-150 ml mme ekstra om dagen på sprøyte! (tar ikke noe kopp, flaske e.l. ennå, bruker 10-ml-sprøyte fra apotek, sprøyter litt og litt i munnviken). Så gir vi også et glass babyyoghurt (195 gram), og der et det også kalsium.
weihnachtmarkblomstre Skrevet 20. desember 2010 #3 Skrevet 20. desember 2010 Så vidt jeg kan forstå av dette svaret fra helsedirektoratet, så skal to fulle posjoner industrifremstil grøt også dekke kalsiumbehovet: http://matportalen.no/artikler/2007/3/kan_jeg_gi_kumelk_istedenfor_morsmelkerstatning_til_et_barn_paa_8_maaneder
Nynte Skrevet 20. desember 2010 Forfatter #4 Skrevet 20. desember 2010 Ja, jeg bruker nestle grøtene, så de er det jo mme i. Jeg vil ikke prøve å liksom tvinge i han mme. Dytter han vekk flaska når den kommer, så prøver jeg kanske etter 5 minutter igjen, vil han ikke ha da heller, så slipper han.. Kan selv ikke fordra melk i glass den dag i dag, fordi jeg ble tvunget til å sitte igjen ved bordet i barnehagen og drikke opp den varme melka som var igjen i glasset.. Var bare 3 år, og husker det den dag i dag!! Som sagt så liker han iskaldt vann, men drikker ikke så mye av det sånn at han får i seg nok væske i løpet av dagen når han ikke vil ha melk. Men tenkte å tilby iskald mme og se om det hjelper. Noen som vet om jeg kan kjøle ned i kjøleskapet og så servere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå