Gå til innhold

Grøt som passer for baby med tidligere magetrøbbel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun tålte ikke Hipp - da ble det skrikekonsert (helt grusomt) så nå får hun nan ha1. i tillegg har hun slitt med hard mage så hun får malt tre ganger om dagen. Hun er 3,5 mnd,, tenker å etterhvert starte med grøt.. er det noen grøt som er å foretrekke når hun har slitt sånn med magen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville startet med Nestle 4 mnd risgrøt uten smakstilsetning. Videre ville hold meg unna hvete til babyen er lang over 6 mnd!

Skrevet

Ville nå ventet med grøt i det lengste hvis hun sliter med magen... Grøt er noe av det hardeste førdøyelsen får og mange kan bli helt forstoppet av det (med tilhørende skriketokter og smerter). Fordøyelsen er ikke klar for det før tidligst 4 mnd. Jeg ville ha ventet til tidligst 4 mnd med noe som helst mat, og så ville jeg ha begynt med fruktmos hvis jeg var deg. Hvis det går bra (se det an i minimum 2 uker) ville jeg ha begynt med grønnsakmos, og hvis det går bra så kan du gjerne starte med grøt som nummer 3. Dette vil være mye mer skånsomt for fordøyelsen, og du vil slippe unna mye styr.

Jeg vet ikke hvilke årsaker du har for å starte med mat så tidlig, men hvis hun sliter tror jeg at jeg ville ventet til nærmere 5 mnd for å være på den sikre siden.

Skrevet

måtte slutte å amme da min snuppe var 3 uker.. da var det rett og slett tomt med melk... begynte mme, men slet da veldig med hard mage, mage knip og veldig sjelden avføring.. var ofte på legevakten og fikk (hm.. ¨nå husker ikke hva det het igjen ) sånn oppi rompa så hun kunne bæsje litt...

prøvde alt av mme... nan 1, hipp, collett og en til jeg ikke husker navnet på .. men det hjal lite... fikk og beskjed om å ha litt malt oppi, men det hjalp heller ikke... og prøvde med litt lactaluse, men da ble avføringen bare suppe, selv om jeg ikke hadde oppi mer en en liten teskje og ikke i hver flaske heller...

slet lenge med hard mage, mage knip, sjelden avføring... da hun var nesten 3 mnd, fikk vi beskjed fra helsestasjon om å prøve NAN H.A.1 på aopteket... det hjalp veldig, men ikke bra nok.. fikk da beskejd om å prøve med noen skjeer grøt (hun var da 3 mnd)... nestle sin grøt fra 4 mnd... det funket veldig... normal avføring daglig...

nå er hun 6 mnd... og aldri hatt noe magetrøbbel eller avførings trøbbel etter vi begynte med NAN H.A.1 og noen skjeer grøt til lunsj....

da hun var 4 mnd, begynte vi med en passe stor bolle med grøt til lunsj...

Skrevet

Lillegutt her sleit også mye med magen for en stund siden. Vi gikk raskt over til NAN h.a.1, som ble redningen her! Siden hadde sart mage, var jeg ganske spent da vi rett før 4 mnd begynte med litt grøt (pga. for mye MME). Her har vi også brukt Nestles risgrøt uten smakstilsetning og noe risgrøt med banansmak. Begge deler har funka bra, og vi har ikke merka noe til overgangen, annet enn at han kan sove 12 i stedet for 10 timer i strekk ;) Dette gjorde at vi tok sjansen på å gå tilbake til vanlig NAN (2) igjen, noe som gjør ting litt enklere og billigere =) Kan godt hende det går kjempefint med grøt til jenta di også, så ville ikke ha tatt sorgene på forskudd :) Lykke til!

Skrevet

Ville IKKE startet med risgrøt i allefall. Ris binder magen ved løs mage så dette kan gjøre en hard mage bare verre!

Men Ha1 var redningen her også:) Gikk gradvis over til vanlig nan (feks ved 4 skjeer(120ml vann) tok vi først 1 skje vanlig nan+3 nanha1, så 2/2) og etterhvert var han over på vanlig nan:-) Det er litt billigere med vanlig nan:)

Havregrøt blir min hard i magen av enda(8,5mnd) så ville ikke begynt med dette heller.

Tror jeg ville ventet så lenge som mulig, eller kanskje prøvd hirsegrøt.

Lykke til;)

Skrevet

Min helsesøster anbefalte risgrøt til sarte mager, så er tydeligvis flere oppfatninger ute og går :)

Skrevet

takk for masse gode synspunkter og tips! Jeg har ikke tenkt å starte enda, og mest sannsynlig ikke før godt over 4 mnd, helst vente til 6 mnd, men må se an - hun drikker så utroolig mye mme og er veldig mye sulten. jeg liker bare å være ute i god tid hehe. fint å tenke gjennom ting på forskudd littegranne. Har kjøpt inn hirsegrøt fra holle som kan blandes i mme. tenker det kan være lurt. Har kjøpt nestle sin risgrøt også, så får prøve oss litt fram, men tenker det er ok med sånt som kan blandes i mme til å begynne med. etterhvert kan vi prøve å fase over på vanlig nan også. god ide å blande ha1 og vanlig i en flaske og se hvordan det går. Er alltid ulike oppfatninger ja, men er fint å sondere terenget her inne hos dere :) takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...