Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg med 1-åringen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er snart 13 mnd gammel, og har sovet natten igjennom en gang i hele sitt liv, da hun var noen få uker gammel. Eller, jeg vet ikke om hun sover hele natten nå eller ikke, hun sover i sengen min, og jeg ammer enda, og hun er så stor at hun kan forsyne seg selv..

Men nå jeg legger henne, så tar det kanskje 1-2 timer før hun våkner igjen. Da skal ikke hun ha smokken med en gang, men litt melk på flaske i sengen først. Og sånn holder det på til jeg legger meg. Eller, rundt 10-11 tiden hver kveld, så våkner hun og vil ha pupp. Jeg prøver så godt jeg kan å roe henne i sengen, men det funker ikke. Skriker hun lenge nok, så våkner hun skikkelig til. Jeg har skjekket før om hun er sulten, har prøvd med flaske, men hun nekter. Hun skal kun ha pupp. Jeg tror vi begge to får dekket søvnbehovene våres, så det er vel EGENTLIG ikke noe problem sånn sett, men jeg syns det er litt dumt for min del å ikke kunne se en hel film uten avbrytelser lengre, eller kunne lage mat som tar tid, i tilfelle hun våkner og jeg må avbryte alt og gå inn til hun.

Jeg håper å kunne få hjelp, jeg kjenner jeg blir litt lei meg når jeg leser om foreldre som har barn som sovner 7, og sover til 8 dagen etterpå... Misunner dere!! Datteren min legger seg mellom 7-8 hver kveld, har oppvåkninger halve kvelden, ligger sikkert å koser med puppen hele natten, og så står vi opp mellom 8 og 9..

Men jeg har begynt å lure på om dagsovingen kan ha noe å si? Vi står som sagt opp mellom 8 og 9.. Eller, hun våkner rundt 7-8, men gir ikke lyd fra seg før 8-9, så jeg vet ikke om hun er våken eller noe.. Hun tar en lur mellom klokken 10 og 12, og sover alt fra 30 min, til 2 timer. Noen timer ( rundt 3-4 på ettermiddagen ) senere, blir hun veldig trøtt og sutrete, men jeg nekter henne å sove da, siden det er så seint på dag, så jeg holder henne våken.. Hun blir alltid trøtt og grinete i 3-4 -tiden, men det gir seg etter kveldsmaten rundt klokken 6... Aaaaaaah, så irriterende, kan noen hjelpe??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å avvenne henne med pupp/flaske på natta? Når hun er 13mnd så skal hun få dekket matbehovet sitt gjennom dagen - og jeg tenker at nattpuppen heller er mer kos enn matbehov. Det kan være ganske hardt å nattavvenne, og det tar gjerne en ukes tid med å være konsekvent før det går seg til. Kanskje litt vanskeligere siden du samsover med henne, noe som bringer meg til neste punkt...

Har du enda lyst å samsove med henne, eller vil du prøve å la henne sove i egen seng på eget rom for å se om det hjelper? Jeg la datteren min på eget rom når hun var ca 10mnd gammel og etter det så har nattesøvnen hennes bedret seg betraktelig. Nå er hun 16mnd gammel og de siste 4mnd har jeg kunnet legge henne ned, si natta og gå ut av rommet. Hun har sovnet av seg selv og jeg har ikke hørt noenting fra henne før neste morgen (bortsett fra når hun er syk, eller får tenner)

Du sier at hun blir veldig grinete rundt 3-4 tiden - er dette etter at hun har sovet 2 timer på dagen eller skjer det kun etter at hun har sovet 30min. Datteren min måtte som regel ha en liten dupp på en halvtime rundt 15-16 tiden dersom hun tok seg en halvtimes dupp ved 10-11 tiden på den alderen. Jeg tenker at hun kanskje er overtrøtt og at det er derfor hun våkner ofte gjennom hele kvelden?

Gjest Kira er rød på nesen ♥
Skrevet

Mener ikke å være slem med dette innlegget, men høres ut som om du legger litt opp til det selv. En 1-åring trenger ikke pupp sent på kvelden eller natten. Kjempe flott at du fortsatt ammer, men det burde holde med siste amming sånn rundt 1830-1900.

Hvis du føler at dette er så slitsomt som det høres ut, så foreslår jeg at du endrer litt på rutinene. Lag regler på når hun skal få siste melken før natten, og vær konsekvent på det. Vet at det er vanskelig når en unge hyler som besatt, men forsøk å stå imot. Disse små er vanedyr, og det tar ikke lang tid før hun skjønner at du er bestemt.

Tror også det kan være greit å kanskje forskyve litt på den duppen hun har. Du sier at du ikke hører noe fra henne før rundt 8-9 tiden, men at hun kan legge seg så tidlig som 10-tiden igjen. Hva med å forsøke og heller legge henne etter lunsj sånn rundt 12-1230? Kanskje hun da sover lengre, og at hun ikke blir så grinete på ettermiddagen?

Lykke til, og håper dere får i gang noen rutiner slik at du får tilbake "friheten" din på kvelden. Har funnet ut at den er utrolig viktig for at man skal få koblet av og få energi til morgendagen!

Skrevet

Det er alltid vanskelig å si eksakt hva som skal gjøres for å få det best mulig. Men etter å ha lest innlegget ditt er nok dette det jeg ville gjort: Når det gjelder mat om natten ville jeg stoppet. Det virker som hun kun vil ha pupp for kosens skyld. Jeg ville (som jeg gjør med min 13 mnd gutt) gitt kveldsmat før sendetid, og når ungen er lagt i seng er det nulltoleranse til nattmat og annen kos.

Det er viktig å huske på at det er den første tiden etter ungen har sovnet som er den viktigste for barnets nattesøvn. Òg det er viktig for mor å ha litt "voksentid" på kveldstid.

Rett ut ville jeg lagt ungen til normal tid, men i egen seng på eget rom, da hun våkner er det bare å la henne ligge til hun sovner igjen. Etter noen dagers trening vil hun komme inn i det. Problemet er at hun har vært vant til å sove sammen med deg i ett år, så du må være forberedt på noen tunge kvelder, men det viktigste er at du IKKE gir deg før du får henne til å døgne.

Min sønn er like gammel som din jente, og han sover ca 2 ganger på dagen. Rundt kl 11 også blir han trøtt igjen i 15-16 tiden. Jeg kar han sove begge gangene, ellers blir han så gretten at fy! Men trikset her er at han ikke sover over kl 17! Så legger han seg kl19 på kvelden å sover 12 timer.

Jeg tror oppskriften på å få en god søvnrytme er at barnet har sitt eget rom, egen seng, fast rutine og ikke får lov å få "viljen" sin etter sengetid.

Håper du forsod hva jeg mente her:-)

Hvis du har lyst å snakke som dette er det bare å sende meg en pm:-)

Lykke til, håper du gjør et forsøk å ser fremgang;-)

Klem

Skrevet

Ser du har fått svar allerede, men svarer alikevel :-)

De små er vanedyr, og er hun vandt til å få pupp om natten vil hun fortsatt våkne og kreve det, jo eldre hun blir, jo vanskligere vil det være å venne hun av med det. Du må nesten avgjøre om du syns ammingen er kos eller du vil at hun skal sove hele natten. Hun er såpas stor at hun klarer seg fint uten nattmat nå. Vil du fortsatt samsove med henne? Jeg vil tro at det sikkert er bedre for begge at dere sover i hver sin seng og hun eventuelt på eget rom.

Men jeg ville ikke tatt alt på en gang, den kan bli litt mye for en liten en. Du må velge hva du vil priorierer først. Det beste er sikkert å legge hun i egen seng først og ta det derfra.

Så må du se på hvor mye hun sover på dagen, er hun overtrøtt vil hun våkne ofte om natten. Du sier hun vil sove igjen i ti tiden, men jeg ville prøvd å få hun til å sove duppen sin i tolv tiden siden hun sover såpass lenge på morningen.

Når mini her var på den alderen sov han fra 12-14 og 19-08.

håper det ordner seg for dere :-)

Skrevet

Enig med de andre her, ville gått inn for nattavvenning, hos oss fungerte det ok når pappan tok henne på natta i avvenningsperioden, da var det jo ingen vits i å skrike på puppen :-) Men hvis hun så mye som hørte stemmen min eller så snurten av meg så var sirkuset i gang!

Ang dagsovinga ville jeg enten ha gitt henne to korte dupper, en tidlig og en sein (dog ikke etter kl 16), eller en lenger lur på dagen, litt seinere enn 10, lenge å være våken fra 11-12 til 19 for en liten tass, godt mulig hun er overtrøtt på kvelden da.

Skrevet

Hei!

Ser du har fått en del svar og jeg har ikke lest alle, men kommer med mine innspill likevel :-)

Som en del andre svarer, ville jeg avvent henne fra pupp på kveld og natt siden det tydeligvis bare er kos for henne nå. Hva med f.eks å amme før hun legger seg og når hun står opp? kanskje lurt å da gjøre dette på et annet rom enn soverommet slik at hun forstår at det ikke blir aktuelt med pupp på soverommet lengre.

Jeg ville også vurdert å la henne sove på eget rom. Hun blir mindre forstyrret av lyder og fristende lukter da. Men det må du selvfølgelig kjenne på selv.

I tillegg synes jeg det høres tidlig ut å legge henne i 10-tiden når hun står opp i 8-9-tiden. Ville nok prøvd å drøye til 11-12-tiden slik at det ikke blir for lenge til kvelden. Denne forskyvningen av leggetid kan gjøres gradvis.

Ellers er det som regel best at pappan tar seg av våkenettene i forbindelse med brystavvenningen dersom dette er mulig.

Lykke til! Jeg vet at det er slitsomt med barn som ikke sover på nettene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...