Gå til innhold

Hva slags matrutiner har dere? (15mnd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minsten her i huset har nå blitt 15 mnd og begynner å tøye grensene på alt, også måltidene. Han skal absolutt fosøke å reise seg i stolen, klarer han ikke dette blir det ramaskrik. Han har alltid vært glad i mat, men nå har han begynt å sutre etter bare noe få skjeer med f.eks middag. Faren og jeg er ikke helt enige om hva vi skal gjør med dette problemet. Han mener han da bør taes vekk fra bordet og ikke få mat før neste måltid. Jeg mener at avledninge er mer riktig, men er ikke bastant.. Hjelp, noen som har tips??? Det er bestandig hyl og skrik ved bordet, noe som sliter ut noen og enhver..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vesla er 16 mnd nå, men vi byttet ut IKEA stolen med tripp-trapp-stol til henne. Uten bøyle. Da klaterer hun opp og ned selv. Nå hun slutter å spise noenlunde fint og heller kaster maten på gulvet eller griser, så tar vi bort fatet hennes. Strekker hun seg da etter det og viser at hun vil ha det tilbake, så sier vi "ja, men da må du spise fint". Da spiser hun enten fint videre, eller fortsetter å grise. Griser hun tar vi det het bort og hun får ikke mar mat før neste måltid.

Jeg stoler i grunnen på at hun regulerer selv hvor mye mat hun trenger. I perioder er det enorme mengder, i andre perioder så er hun mett etter noen få skjeer/gafler. Så jeg synes vår metode fungere veldig greit. Hun griser jo ikke med maten når hun er sulten, da spiser hun, så da synes jeg det er rimelig å anta at tulling betyr at hun er mett og da fint kan vente til neste måltid. Så sånn sett er jeg mest enig med pappaen, men gi ha en sjanse til å få igjen fatet for å se om han bare griser videre da også, eller spiser fint.

Gjest Kira er rød på nesen ♥
Skrevet

Vi har i perioder slitt veldig med å få i vesla mat. Matnekten kommer som regel etter sykdom, og kan vare opp til noen uker.

De første gangene må jeg innrømme at jeg ble litt stresset, fordi fikk knapt i henne en munnfull til hvert måltid. Men fant ut at hun merket dette, dvs at mor ble stresset. Så har nå funnet ut at vi heller tar det helt rolig ved måltidene. Hvis hun ikke vil ha mat, så tar vi henne bort og venter til neste måltid. På begynnelsen drev jeg med all mulig avledning, men fant ut at det ikke går i lengden. Så vi har blitt ordentlig konsekvente der.

Som min mor alltid pleier å si; Disse små finner fort ut at det er visse ting de kan kontrollere og protestere mot, og det er blant annet ved måltidene, påkledning og på stellebordet;)

Min erfaring er ihvertfall at ungen klarer seg fint på lite mat i perioder, og at matlysten stort sett alltid kommer tilbake. Så finn en metode som passer for dere, og vær konsekvent uansett. Da skjønner ungen fort hva som skjer hvis det blir for mye hyl og skrik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...