Mjølkekua Skrevet 19. desember 2010 #1 Skrevet 19. desember 2010 Har ei datter på 6,5 mnd som veide 9,3 kg på 6 mnd kontrollen. Hun har vært god og rund hele veien, dog bare 3,1 ved fødsel. Hun følger sin kurve fint, og hun er strålende glad og fornøyd med tilværelsen. Legen var hyggelig, men veldig bestemt. Hun mente at jenta vår veide i overkant, selv om hun lå på kurven, og at jeg kun burde gi ett måltid med grøt per dag. Dette burde være en økologisk grøt som man blander med vann, siden det er melkepulver i de fleste grøter, og det er "fetende". Jeg begynte så smått med grøt til vesla da hun var rett under 5,5 mnd, etter samråd med helsesøster, da hun spiste 4-5 gg per natt, og jeg ammet hver 2 time på dagtid. Jenta vår er derfor ikke fornøyd med kun ett måltid per dag.. Jeg har til nå fulgt mammafølelsen, og gitt frukt/avokado eller brødskalk til lunsj (er ikke helt konsekvent her, men hun får max et kvart beger frukt/ kvart avokado) en knøttepersjon med smaksprøve av middag hvis vi har noe hun kan spise (evnt. En brødskalk). Hun får da vann ved siden av maten. Prøvde en økologisk grøt, men den fikk hun vondt i magen av..;-/ Ammer hver 3-4 time, og nå bare 2-3 gg per natt. Synes det virker litt strengt av legen, jeg? Jeg var også god og rund da jeg var liten, uten at det har gjort noe ;-p
Mjølkekua Skrevet 19. desember 2010 Forfatter #2 Skrevet 19. desember 2010 Glemte å skrive at hun får en liten porsjon med grøt på kvelden ca 0,5 dl.
Hanna30 Skrevet 19. desember 2010 #3 Skrevet 19. desember 2010 Nei, jeg gjør ikke det. Og ville heller ikke gjort det i ditt tilfelle! Min gutt er fem og en halv måned og 9,6 kilo:) Helsesøstra mente han så veldig fin ut, selv om han ligger litt høyt på vekt i forhold til lengde-kurva. Uansett hadde jeg ikke kommet til å "slanke" ham. Både jeg og søskenene mine var også runde da vi var babyer, søstra mi var faktisk nesten 10 kilo da hun var fem måneder! Og vi er alle slanke som voksne. Jeg ville fulgt magefølelsen om jeg hadde vært det. Evt. forhørt meg med en annen lege. Synes det virker strengt jeg også!
sepgutt10<3novjente11 Skrevet 19. desember 2010 #4 Skrevet 19. desember 2010 Viss jeg hadde vært deg at hadde jeg følt din egen mammafølelse. Så lenge hu er fornøyd og blid fortsetter du slik du gjør nå =) Jeg følger langt i fra alle råd fra lege/hs. Jeg gjør det jeg mener er best for min baby=)
2010 Mammaen Skrevet 19. desember 2010 #5 Skrevet 19. desember 2010 Ikke alle leger som vet altfor mye om ernæring tydeligvis... Det er jo langt mer energi og fett i melk (enten det er mm eller mme) enn i f.eks fruktmos og middag (hvis man tenker på de ferdige glassene vel og merke). Hvis man bytter om et måltid melk (som helt sikkert kan være over 200 ml i den alderen) med et måltid frukt på f.eks. 150 gram (en stor porsjon som de blir mett av). Vil det være halvparten av kalorimengden og en brøkdel av fettet.... Vil ikke det være bedre da? De fleste barn flater vel også litt ut på kurven når de begynner å spise mer mat?
2010 Mammaen Skrevet 19. desember 2010 #6 Skrevet 19. desember 2010 En annen ting jeg reagerer veldig sterkt på er å anbefale deg å bruke økologisk grøt med vann! Da vil ikke barnet ditt få noe tilskudd av jern. Dette finnes nemlig bare i de grøtene med melkepulver... Blander man de økologiske grøtene med mme vil ma få bittebittelitt jern, men det er også langt under anbefalt dose for et barn på over 6 mnd. Legen bør ha nok kunnskaper om konsekvensene av jernmangel... Det sier vel seg selv at jeg ikke ville fulgt disse "gode" rådene ;-) Lytt til deg selv og barnet ditt du :-)
Mjølkekua Skrevet 19. desember 2010 Forfatter #7 Skrevet 19. desember 2010 Takk for svar:-) har nok ikke 200 ml melk til hvert måltid, men tror melken jeg har er fetende (gitt vekta). Hun veide 8,7 kg på 5 mnd kun på mm. Følger mammafølelsen jeg ;-) hun mente også at jeg burde slutte med nattamming når hun ble 7-8 mnd. Og da skulle jeg gå inn og "ikke ta på henne, men si hysj, mamma er her" og så gå ut igjen. Er enig i at det er et godt tidspunkt å nattavvenne, men måtte le litt av metoden hennes, hun gjorde det med sånn innlevelse og så bestemt, at jeg bare satt perpleks og så på henne..;-p
junimora10 Skrevet 19. desember 2010 #8 Skrevet 19. desember 2010 Jenta mi var 9,8kg og 70 cm på 6 md. kontroll. Legen sa hun følger sin kurve godt. Var riktig nok stor ved fødselen, 4,4kg. Helsesøster hadde heller ingen innvendinger. Nå er hun 6,5 mnd. og spiser to fulle grøtporsoner + et halvt middagsglass og ca 4-500 ml. mme pr døgn. Får frukt og sviskepure etter middag og i grøten. Kunne ikke falle meg inn å "slanke" henne. Ikke ser hun tykk ut heller bortsett fra litt blubbete lår ;o). Hun er ei stor og flott jente som skal få spise seg mett på sunn og god mat. Overskuddet vil de løpe av seg etterhvert.
Gjest Detverkeribakhodet Skrevet 20. desember 2010 #9 Skrevet 20. desember 2010 husker jeg gjorde det veldig med første datteren min.. , men har et mye mer avslappet forhold til det nå... stol på deg selv! det er du som kjenner babyen din... ikke legen... og ingen babyer skal vel slankes?? som junimora sier, overskuddet løpes av når du blir mer aktive...
Mjølkekua Skrevet 20. desember 2010 Forfatter #10 Skrevet 20. desember 2010 Enig med dere. Sitter bare litt langt inne å ikke følge rådene man får.. Hun er jo stort sett brysternært og jeg har tydligvis det melk, men det bør vel ikke være et hinder for fast føde. Er enig i at man burde gi mm så lenge som mulig ved siden av fast føde, men de trenger jo å lære seg å like fast føde, konsistenser og forskjellige smaker ved siden av puppen... Hun mente (legen) at det var nok gluten og jern i kornet til disse økologiske grøtene, men jeg er ikke så sikker. Kommer i allefall til å gi henne to måltider i tillegg til pupp ;-) kan ikke redusere nå som hun har blitt vant til det heller... ;-/
Hanna30 Skrevet 20. desember 2010 #11 Skrevet 20. desember 2010 Hm, jeg har ikke tenkt på at det ikke skal være nok jern i f.eks. Holle sin grøt. Men nå har jeg sett etter, den grøten fra Holle med mest jern i har 4mg per 100g pulver, mens alle Nestle sine har 10mg! Er jo ganske stor forskjell. Men aner ikke om hva det gjør ut. Om de etter hvert får kjøttmiddager og andre ting med jern i.
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 20. desember 2010 #12 Skrevet 20. desember 2010 Nei, jeg følger sunn fornuft. Jeg forholder meg til det som er anbefalt av helsedirektoratet, men ikke tilfeldige leger og helsesøstre rundt omkring! Jeg var hos fastlegen da guttungen var 8 uker. Jeg fullammet han og hun mente at jeg fint kunne nattavvenne han, da de bare trenger en viss ml om dagen... Hjelp, tenkte jeg, tenk om hun sier det til flere?? Ifølge søsteren min (som har samme lege) fikk hun ikke til ammingen på noen av sine 3 barn og hun mener legen virker bitter pga dette... Ellers så sa helsesøsteren (som jeg ellers er veldig fornøyd med) at det beste var at babyene hadde 2 grøtmåltider om dagen INNEN de ble 6 mnd.. Javel..?? Og det sa hun til meg også, selv om jeg også har en sværing som veier ca 10kg og er 6 mnd nå!! Hun begrunnet det med at de skulle ha ekstra jern fra de var 6 mnd og det er jo sant nok det, men det er jo ikke slik at de brått trenger masse jern dagen etter 6mnds dagen, det skjer jo gradvis. Nei, stol på mammahjertet ditt! :-)
Canari Skrevet 20. desember 2010 #13 Skrevet 20. desember 2010 Huff da, hør med noen flere før du ev følger et slikt råd du mener ikke er greit. Gutten min var 9,5 kg på 5 mnd kontrolen (69 lang) og jeg fikk ikke noen sånn beskjed. Han spiser 4 måltider om dagen , bl.a. to ganger grøt med ekstra melk (han drikker lite da).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå