Gå til innhold

hjelp !!!

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er i Storbritania paa besOk og kom tilbake fra Kina og Hongkong paa mandag, fant ut i ferien for 3uker siden at jeg er gravid.

Det kom uventa og jeg var i sjokk men er glad og klar forandringene.

Jeg reiser ikke hjem til Norge fOr paa Onsdag og siden det er snO kaos i England er flyplassene ustabile, jeg er kvalmen til alle dagens tider, hvorfor kalles det for morgenkvalme? Jeg Odela kina turen min pga konstant oppkast. Jeg faar blOdninger naar jeg spyr, er det normalt aa blO fra nese og munn? Det har aldri hendt meg fOr.

Jeg har prOvd ritz kjeks, cocacola og alt som skal hjelpe mot kvalme men ingenting hjelper, jeg klarer ikke aa drikke noe heller og har avsmak mot det meste, har gaatt ned 3kg siden turen min.

Har fOlgende sporsmaal,

1. Hva gjOr legen ved forste sjekk?

2. Jeg spyr opp vitaminer og folat, hvordan kan jeg erstatte dette?

jeg tror jeg er 8 uker og 5dager p vei, foler meg alene da ingen av mine venninder har barn og det blir min forste baby.

haaper ingen er saa kvalmne som meg, onske alle lykke til;))

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142692798-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner meg veldig igjen og jeg tror at du har det samme som meg; hyperemesis. Eller sagt på norsk; ekstrem svangerskapskvalme. Når du har dette er det ikke noen av de vanlige rådene som virker.

Det er slitsomt og avkreftende. Jeg vil råde deg til å kontakte lege og få medisin mot det. Mange advarer mot medisin, men jeg mener at da har de ikke erfaring med hyperemesis. Medisinene som gies nå er godt utprøvde og trygge. Jeg tror at det finnes gode og effektive medisiner å få i Storbritania så kom deg til lege så fort som mulig. Så kan du jo prøve deg fram utover i svangerskapet om du kan slutte med medisin. Faren med å ikke ta medisin er at du blir så avkreftet at du få svekket immunforsvar. Du dør jo ikke av det, men livkvaliteten kan bli veldig nedsatt både under svangerskapet og i tiden etter fødselen (jeg sleit i over ett år etter siste fødsel). Jeg bruker en medisin som heter afipran og den virker godt på meg, men det finnes mange forskjellige og også en stikkpille for den som ikke klarer å beholde pillen lenge nok i magen til at den får virke. Jeg er gått tom og jeg sitter her og sliter med hyppige brekninger og regner med at jeg snart må kaste opp. Usj...

Det er normalt at man får blødninger fra nese/munn ved så kraftig oppkast, i nesen har man mange blodkar som kan briste ved det kraftige trykket som oppstår når man brekker seg, noe av dette blodet renner bak i halsen og kan komme ut av munnen.

På noen virker desverre ikke medisin, da kan du bli innlagt på sykehus slik at du får total hvile, samt tilskudd av næring intravenøst. Jeg ble det i andre svangerskap og tro meg, de kjennes fantastisk ut å bare ligge der og ikke måtte forholde seg til annet enn seg selv. Jeg tålte ikke lys eller lyder, da kastet jeg opp. Så absolutt ro er et must i denne perioden. Jeg har småbarn nå og kan ikke få helt ro, men medisinen holder meg oppe.

Det er litt forskjell på hva legen gjør på første kontroll. Når jeg var hos fastlegen min nå, snakket vi bare litt rundt svangerskapet og jeg fikk bestilt time på sykehuset fordi jeg har et risikosvangerskap (både på grunn av kvalmen men også på grunn av nyreproblemer), og så tok jeg en urinprøve for å fastlå graviditet. Noen leger tar underlivsundersøkelse, men det er ikke nødvendig (sier min fastlege). Fastlegen kan også hjelpe deg med å sette opp time hos jordmor, eller du kan ordne det selv. Det er vanlig å gjøre fra 12. uke.

Ikke vær redd, når den første forvirrende tiden er over, vil du føle deg bedre og føle at du har mer oversikt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142692798-hjelp/#findComment-142694091
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...