Gå til innhold

Når er best å pumpe for å øke produksjonen?

Anbefalte innlegg

Best å pumpe rett etter amming eller en stund etterpå? Om jeg pumper rett etterpå kommer det ingenting ut, så da skal jeg pumpe maks 10 min sier hs. Om jeg venter en stund kommer det melk, da pumper jeg i 20 min, så det må vel være bedre? Men igjen er jo det litt risky, for plutselig våkner tuppa og skal ha mat og da er puppene tomme :(

Og siden det visstnok er best å amme på natta, må det vel være like viktig å pumpe ofte på natta også? Men når det er snakk om natt, menes det natt etter klokka, eller etter når man sover? For her soves det ikke før på morraskvisten.

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Fra THE BREASTFEEDING MOTHER'S GUIDE TO MAKING MORE MILK boka:

vanligste strategi er: PUMP ETTER MÅLTIDER: Amme så lenge barnet suger aktivt, så gå over til pumping. Restmelken i brystet gir du før neste runde mme. Pump til melkeflyten stopper opp, men minst i 10 til 20 min (jo kortere ammetid, jo lengre pumpetid), selv om det ikke kommer melk hele denne tiden. Ikke stopp selv om melken slutter å renne. MENGDEN MELK DU PUMPER HAR INGEN BETYDNING - for babyen skal ta mesteparten først likevel. Intensjonen er å gi brystet ekstra stimuli, fordi babyen ikke suger effektivt nok lenge nok, og du ønsker å gi kroppen signaler om å produsere mer melk enn den gjør nå. Hvis babyen suger aktivt bare en kort stund, og så går over til kosing / sutting, la den die bare den aktive stunden, selv om det bare er 5 min per bryst, så du har tid nok til å gi tillegg, pumpe og beholde vettet.

Finnes flere pumpestrategier, både mellom måltider, nattpumping og Power Pumping (pumping som økedøgn). I pumpestrategien ligger det også å ta en pause fra løperhjulet. Du ødelegger ikke alt fordi du ikke orket å pumpe en økt. All ekstra stimuli er positivt for melkeproduksjonen, så hold fokus på det du orker, ikke det du ikke orker...

Grunnen til å nattpumpe er at det melkeregulerende hormonet prolaktin øker om natten, slik at kroppen er ekstra innstilt på å øke melkemengden ifht den innsatsen som gjøres om natten. Kroppen vår er vel innstilt på at natt er natt, selv om mødre med små kanskje ikke sover til vanlig tid... men her er jeg usikker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...