Anonym bruker Skrevet 19. desember 2010 #1 Skrevet 19. desember 2010 Hvilke ord sier deres små? litt få ord her, men skjønner veldig mye da..
Rødhette <309+<312 Skrevet 19. desember 2010 #2 Skrevet 19. desember 2010 Her kan mini på snart 18mnd veldig mange ord. Mamma,pappa,baby,hei,hade,mø,voff-voff, pusen,kykeliky,hest, kanin, bæ, gakk-gakk, gris,melk,eplejuice, skive, grøt, bilde,lys, bil, buss, body, øre, nese, øye, hode, munn, fot, hånd, mage, rumpe, bleie, bæsje, au, dada, kake, mat, spise, kopp, jente, gutt, mann, dame, kosen, smokk, sitte, bø, leke, tigergutt, mormor, farmor, nisse, bade, dusje, skje, boss, sko, lue, tegne, ball, dyne, hatt, bamse, drikke, han kan navnet sitt og flere av de i barnehagen sitt navn. kan nesten hele "lille petter edderkopp" og sikkert endel ord jeg ikke kommer på i farten. Sier vi ett ord, hermer han. og er nå begynt med to ord setninger.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #3 Skrevet 20. desember 2010 Min er 20 mnd, nesten 21 mnd, men jeg synes han er treg i språkutviklingen. Først nå i det siste det har begynt å løsne litt. Søsteren hans sa masse på denne alderen, men lillebror må jo få følge sitt eget tempo. Han sier: Mamma, pappa, gakk-gakk, bæ, mø, ess (hest), gokka (klokka), ball, dade (hadet), æsj, gokk (smokk), ys (lys), dusj, kake, is, boos (brunost), bø (brød), tittei, bil. Men han skjønner mye mer enn han kan si.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2010 #4 Skrevet 20. desember 2010 Min lille gutt på 18 måneder skjønner svært mye, men sier ikke så mye ennå. Han er ikke så gira på herming. Det han sier er: Mamma, babba (pappa), mer, hade, hei, titt-titt, titt-tei, botte (borte), ja, nei, der, samt ordene ys, us og ush som betyr forholdsvis lys, pus og buss. Og så kaller han vann og melk og lignende for æm. Av dyrelyder kan han lydene til katten, hunden, hesten, sauen, kua, hana ("tyttelity"), apekatten, kaninen og fuglen. Og alle "skumle" dyr som krokodille, dinosaur, drage, løve og tiger sier "Vræææh" ifølge han. Også kommer det enkelte ord en gang i blant som han bruker kanskje en gang eller to før han "glemmer" dem. F.eks. ketchup, yoghurt, smokk og natta.
2009baby!!!! Skrevet 21. desember 2010 #5 Skrevet 21. desember 2010 Jenta mi på 19 mnd (snart 20) har bare sagt noen få ord frem til den siste tiden, nå kommer det nye rett som det er, disse sier hun nå: Mamma, pappa, ja, nei, se der, æss (æsj), baj (ball), vovvov, hade, hei, takk, sitte, kaka, bæ. I tillegg er det noen ord hun bare har sagt en gang eller to som sikkert kommer tilbake snart
Rødhette <309+<312 Skrevet 22. desember 2010 #6 Skrevet 22. desember 2010 Ser at min gutt sier litt flere ting en deres på samme alder, men alle barn er vel forskjellig. Og de skjønner jo en hel del mer enn ordene de kan. Syns det er en fin tid nå - koselig med all pratingen og nye ord som kommer hele tiden :-)
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 22. desember 2010 #7 Skrevet 22. desember 2010 Gutten vår på snart 20 mnd snakker heller ikke veldig mye. Men det er kommet en del nye ord den siste uka. Han sier: Hei, pipp-pipp, vov-vov, pus, bæ (sau) "tu" (ku), hadet, pappa (tidligere også mamma, men sier nå pappa til begge..), lys, namnam, "tatt" (takk), kake, kokke (klokke), atta (natta), æsj, "tye" (tegne), haho (hahooene i drømmehagen), tut-tut, lue, "to" (sko), baby, bøtte, borte, pute, bø, titt-titt, nei, I tillegg til en del annen babling og lyder som jeg ikke helt skjønner hva betyr ennå. Men han skjønner det meste vi sier til han.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2010 #8 Skrevet 31. desember 2010 Vesla som akkurat har blitt 18 mnd sier ganske få ord, har vært veldig treg i språkutviklingen. Men hun forstår det meste jeg sier til hu. Men det hu sier til vanlig er: Hei, takk, æs (æsj), nei, ja, mamma, pappa, bes(bestefar), ian (stian), mjau, voff, mø, og hu sier innimellom bæ.. Ellers så heter alt æh! Hun forstår jo alt jeg ber hu om å gjøre, som å rydde opp, hente koppen, gå på badet, og alt sånt. Men får hun ikke til å si flere ord. Hos bf og besteforeldrene hennes på den siden duller de mye og snakker en del nesten-babyspråk og sånt. Vet ikke om det kan ha noe å si på det, eller om det er noe jeg bør gjøre. Eller kommer det bare når det kommer?
Rødhette <309+<312 Skrevet 31. desember 2010 #9 Skrevet 31. desember 2010 Det kommer nok når det kommer. Men jeg tror at man kan ligge til rette for god utvikling hvis man involverer barna og snakker mye med dem, leser høyt for de og forteller om dagligdagse ting. Her har vi begynt å lese bøker for mini tidlig, nå elsker han å bli lest for og vi leser flere bøker hver dag. Han henter bøker og vil sitte på fanget - han åpner boken og prater og peker på tingene i boken. Vi snakker mye med småen, " Nå skal vi bytte bleie, spise mat etc" Vi prøver å ikke bruke babyspråk, men snakker vanlig. skal vi ut spør vi han om å hente skoene og jakken og han springer ut i gangen med en gang. Nå er han kommet til det t han sier alt vi sier - hermer - så nå må vi passe på hva vi sier Det kommer flere nye ord hver dag, en kjempe spennende tid, han kan si alle ord vi sier, men ikke alltid riktig uttale - som for eksempel elefant, kaller han effant. :-)
Rødhette <309+<312 Skrevet 31. desember 2010 #10 Skrevet 31. desember 2010 Det kommer nok når det kommer. Men jeg tror at man kan ligge til rette for god utvikling hvis man involverer barna og snakker mye med dem, leser høyt for de og forteller om dagligdagse ting. Her har vi begynt å lese bøker for mini tidlig, nå elsker han å bli lest for og vi leser flere bøker hver dag. Han henter bøker og vil sitte på fanget - han åpner boken og prater og peker på tingene i boken. Vi snakker mye med småen, " Nå skal vi bytte bleie, spise mat etc" Vi prøver å ikke bruke babyspråk, men snakker vanlig. skal vi ut spør vi han om å hente skoene og jakken og han springer ut i gangen med en gang. Nå er han kommet til det t han sier alt vi sier - hermer - så nå må vi passe på hva vi sier Det kommer flere nye ord hver dag, en kjempe spennende tid, han kan si alle ord vi sier, men ikke alltid riktig uttale - som for eksempel elefant, kaller han effant. :-)
WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 2. januar 2011 #11 Skrevet 2. januar 2011 Min på 19 mndr sier: Hei, hei Sitte ute Mem (melk) mamma og pappa Ape Vove øve (løve) Gakkgakk Nei Ned(når han skal ned fra stolen) Opp Klokke Lampe (noen dyrelyder) Husker ikke mer... Gjentar veldig mye av de vi sier, noe ganske så riktig faktisk og noe som ikke er i nærheten av å ligne i det hele tatt:) Han ELSKER å lese (se) i bøker. Leser hver dag, og MASSE. Lærer mye av det!
WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 2. januar 2011 #12 Skrevet 2. januar 2011 ...også selvsagt BALL. Ball er livet! Pluss æsj, se, se der, teppe, (eppe), kake, aua (når han får vondt eller peker på peisen, kan de fleste kroppsdeler når vi f.eks spør: Hvor er magen?
Gjest Skrevet 3. januar 2011 #13 Skrevet 3. januar 2011 min er knappe 17mnd og sier ikke halvparten av det deres andre små sier... Men det kommer når det kommer. Nå sier hun bø, mamma, pappa, lys, se og pus på norsk. På engelsk sier hun bye, night, elp (help), star og car. Det er også noen ord hun har sagt før som nå tydeligvis er glemt.. Hun forstår veldig mye på begge språk. Hun har f.eks et puslespill med dyrebrikker og vi kan spørre på både engelsk og norsk om hun kan hente krokodillen, apekatten, elefanten, løven osv og hun henter da de korrekte puslespillbrikkene.
Anonym*Gullklump* Skrevet 4. januar 2011 #14 Skrevet 4. januar 2011 Har en jente på litt over 17mnd og der er ikke mye forståelige ord. Jeg forstår mer enn faren men det er de vanlige som mamma, pappa, hei, hadet, tnutta (smokken), nei, ja, stei (smør), hånn (sånn) virker som hun snakker mye med nesen ( Broren var sen med språket han også så det ligger vel noe der. Men er veldig opptatt av å ikke bruke baby språk uten om en ting og det er gakk-gakk hehe..
Kortslutning Skrevet 4. januar 2011 #15 Skrevet 4. januar 2011 Tenkte i utgangspunktet at jeg ikke gidder å ramse opp alle ordene jenta mi sier, men så er det litt morsomt:) Hei, hallo, tittit, bø, borte, bleie, bade, bæ, mo, vovvov, puse, drikke, brødskive, øre, nese, hoppehoppe, æsj, mamma, pappa, sitt eget navn, beste, tante, navnet på søskenbarnet sitt, mam, bang, jakke, lue, drue, banan, kjeks, dress, bukse, sokker, tottelott, pusse, bil, trykke, bamse, ball, boka, bæsje, skje, smokk, klokke, dukke, teppe, nei, jo, se, der, takk, mjau, aua, gå, lukke, wipes, siste, oj, Det var de ordene jeg kom på nå Hun sier selvfølgelig ikke alle ordene helt riktig, men vi skjønner hva de betyr. Hun prøver å sette sammen otd, men får det ikke helt til. Hun klarer det første, men får ikke helt med seg den andre ordet og det blir det bare babbel:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå