Gå til innhold

Dverghamsteren vår biter :( Hvordan få stoppet det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt henne i ca 4mnd nå, kjøpte på dyrebutikken bare få dager etter hun ble tatt fra moren sin.

Hun har tyggepinne, gnagesten, løpehjul og en hul trepinne med hull store nok til at hun kan klatre rundt i den hengende i buret, så kan ikke skjønne at det er at hun kjeder seg...

Hun er også ute minimum to timer hver dag i en slik ball til hamstere, hvor de kan løpe fra seg på gulvet uten å forsvinne inn i skumle hull eller bli tråkket på av ivrige barneføtter :o

Likevel, hver gang hun blir løftet opp biter hun i fingeren :(

Skjønner ikke det, siden jeg har lagt til rette for et bra hjem, vi har kost med henne fra dag en, uten å mase på henne, hun får mat og vann, og jeg virkelig prøver å gjøre henne fornøyd...

Liker hun oss bare ikke, eller hva er greia?

Begynner å bli skeptisk til å løfte henne opp og la datteren min løfte henne nå, siden bitingen blir litt og litt hardere for hver gang :( Har enda ikke bitt hardt, men jeg bare venter på det nå som hun tar i mer...

Noen dyrehviskere som har noen tips?

Fortsetter under...

Skrevet

Jah, da blir sikkert alt bedre....

Skrevet

Dverghamstere er ofte slik.... Vanlige hamstere er lettest å få helt tamme..... Men husk at hamstere er nattdyr......

Skrevet

Ikke løft den opp, legg en godbit i hånden slik at den frivillige kommer til deg. Da blir den tryggere og føler seg ikke angrepet.

Skrevet

Har også hamster, den bet meg en gang, og det gjorde sinnssykt vondt.

Men det var min egen skyld, for jeg hadde akkurat sittet og foret henne fra hånden min, så da trodde hun vel at det kom mer mat når jeg rett etterpå skulle ta henne opp.

Etter det har jeg sluttet og gi henne mat fra hånden, legger alt i mat skålen hennes isteden og hun har ikke bitt meg siden.

Annonse

Skrevet

Denne hamsteren er altmuligdyr, våken når det passer henne hele døgnet.

Jeg er veldig nøye på at datteren min ikke skal vekke henne, men vente til hun kommer ut av huset sitt selv, og det gjør hun alltid på morgenen og når vi kommer hjem etter endt dag. Virker som hun våkner når hun hører stemmene våre, men vi kan jo ikke liste oss rundt heller...

Skrevet

Hun får noen ganger en rosin når hun sitter i hånden, men ikke hver gang.

Er redd for å gi henne for mye godbiter og, siden det står skrevet at de ikke skal få for mye siden de er så små...

Er så vanskelig å finne balansegangen på alt bare...Hadde vanlige hamstere når jeg var tenåring, og de bet aldri, bortsett fra den ene hunnen en gang en kjæreste skulle løfte henne(tror ikke hun likte menn eller noe sånt :P)

Skrevet

Kverk den, Passer utmerket til grytekjøtt.

Skrevet

Prøv og ikke gi det fra hånden, men heller legge det i skålen hennes. Kan også fint gi salat.

Men som sagt min erfaring er at det er dumt og gi det fra hånden for da forbinder dem gjerne hånden med og få mat, så da kan det bli at dem biter hånden når du egentlig er tenkt og ta opp henne.

Prøv det en periode, og hjelper det ikke så hadde jeg nok spurt etter råd på dyrebutikken hvor dere har kjøpt henne.

Lykke til! :)

Skrevet

Hva slags hamster har dere? Roborovski blir ofte ikke veldig tamme, mens f. eks de sibirske vinterhvite er veldig lette å temme.

Positiv forsterkning er tingen. For det første,ikke løft henne. La henne spasere opp i hånda di etter eget valg. Lokk henne gjerne med en godbit.Når hun er trygg på det kan du begynne å løfte på henne, men la henne velge selv om hun vil bli løftet eller ikke. Hold løst rundt henne, og om hun ikke vil løftes så vil hun gå vekk, om hun står stille så synes hun det er greit. I tillegg så har du et solsikkefrø, litt syltetøy eller noe annet snadder med deg som hun får i det øyeblikket hun løftes. De er smarte og lærenemme, så hun knytter raskt de to tingene sammen.

Når hun biter, så er det også greit å nappe fingeren vekk og lage en litt høy lyd så hun skvetter litt.

Jeg vil også anbefale deg å hamstersikre et rom slik at hun kan løpe løst. den ballen gir ikke mye utløp for trangen til å klatre, snuse, løpe, gjemme seg og sånt. Badet er ofte greit, om ikke dere har badekar som er åpent under. Vår løper løs i stua, med dørene igjen, eller får leke på badet. Da bygger vi opp litt ulike scenarier med tomme papprør, lyspærebokser, håndklær i en haug på gulvet til å klatre på osv. og gjemmer noen små biter med blomkål, frø og sånt innimellom. Vi har en dverg som er veldig tillitsfull og som kommer og sier fra selv når han vil "hjem".

Skrevet

Fikk ikke vite akkurat rase, men hun er hvit, så muligens den typen?

Har ikke løftet henne, men satt hånden nedi buret og latt henne gå opp selv hele tiden. Men, skal prøve med en godbit i hånden neste gang hun er våken :)

Har sagt "nei" bare når hun har bitt, men skal prøve en litt høyere lyd(har ikke regnet med at hun skal skjønne nei altså, men det er liksom bare reaksjonen)

Har tenkt på å la henne løpe løst, men er så mange små hulrom i alle rommene her, og på badet er det ett svært boblebad, så blir vanskelig det og..Leier leilighet, så kan ikke begynne å bygge om heller :/

Men takk for alle tips :) De som kan gjennomføres skal prøves ut :)

Skrevet

Rakk aldri å prøve ut tipsene jeg :( Vesla fant hamsteret dødt i stad :(

Skjønner ikke hvordan men...Var bare fire mnd gammelt...Har hatt en skikkelig trist ettermiddag og kveld her :(

Så nå sitter jeg rett og slett med skikkelig dårlig samvittighet over at jeg klagde i går over bitingen....

Annonse

Skrevet

Søsteren min hadde to hamstere, begge fikk likt stell og omsorg. Den ene er kosete og rolig, den andre bet. Min søster tok den til dyrlegen, det viste seg at hun var full av kreft.

Gjest lillemamsi
Skrevet

I mine ører høres det ut som hamstern deres er syk eller har store smerter. Dverghamstere blir ofte syke. Og de er avlet frem bare for at de skal være små og søte uten tanke på å avle frem god helse!

Ta det med til dyrlegen, jeg er helt sikker på at den er syk !

Gjest lillemamsi
Skrevet

Beklager!!! Så ikke siste inlegget ditt :(

Kondolerer !

Skrevet

Takk for svar uansett..Kan jo prøve å trøste meg med at hun antakeligvis var syk da, selv om det er lite trøst i det :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...