Anonym bruker Skrevet 18. desember 2010 #1 Skrevet 18. desember 2010 Synes det er så ofte man kan lese om folk som er blakke ut mnd og sånn som ikke har mat hjemme. Jeg har alltid mye mat liggende hjemme så vi har alltid nok til og klare oss et par uker på veldig lite penger hvis det skulle skje noe. Hva er det normale egentlig? Full fryser eller handle bare det man trenger der og da? Jeg ryddet i fryseren idag, og passet da på og skrive opp hva jeg hadde i fryseren for og kunne skrive litt matlister utifra det vi har for og få spist opp litt av det i fryseren før vi fyller opp igjen, så det slipper og bli liggende for lenge. Her er listen jeg endte opp med. Skulle gjerne hørt hva andre der ute har i sin fryser også da. Kjøttdeig fordelt på halvkilo sammenlagt 2 kilo Kjøttboller 2 kilo Fleskfilet fordelt på halvkilo sammenlagt 2.5 kilo Sei biff m. løk 1 pakke Pomfritt 1 pose Rosenkål nesten en kilo Bringebær 1 pose Sylte Is 1 pakke Marinert fleskfilet 1 kilo Viltskav 1 kilo Chilimarinert svinefilet halvkilo Krydder biff halvkilo Alaskapolloc filét 3 stora Medisterkaker 4 kilo Prinskorv 2 kilo Ribbe 2.5 kilo Julpølse 1 kilo Bacon terninger 1 pakke Pyttipanne halvkilo Kålrullader ferdige halvkilo Grill pølser 2 pakker Løvbit 1 pakke (8stykker) Grillribbe 1 kilo Fårikålkjøtt 1 kilo Fiskepinner 2.5 pakke (blir kjøpt inn for og ha noe enkelt men tydeligvis aldrig spist) Fiskegrateng 2 stykker Grønnsaksmix 1 kilo Vitløksbrød 3 pakker med to i hver Kyllingfilet 3 kilo Koteletter 1 kilo Hel bit oxekjøtt 2 stykker 1.5 respektive 1 kilo Hotdogbrød 1 pakke Flintsteik 1.2 kilo Flesk 1.5 kilo Kalkun 2 hele 4 respektive 5 kilo Brød 3stykker Maiskolber 2 stykker Kassler 2.5 kilo Hamburger 3 stykker Svinesnitzel 1 kilo
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2010 #2 Skrevet 18. desember 2010 Har ikke en brøkdel av det der=) 2 pk kjøttdeig Kjøttkaker Glutenfrie produkter (har en med cøliaki): sikkert 50 rundstykker, baguetter, pølsebrød og hamburgerbrød 2 kjøpepizzaer Fiskepinner Pommes frites
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2010 #3 Skrevet 18. desember 2010 Jeg har et tonn elgkjøtt i fryseren - noen som vil ha?!?
Tante Blås Squaw Skrevet 18. desember 2010 #4 Skrevet 18. desember 2010 Hehe, dere sulter ikke med det første :oD I vår fryser ligger avsindige mengder kjøtt, et par brød, litt fisk og en pakke med pinneis.
Gjest Skrevet 18. desember 2010 #5 Skrevet 18. desember 2010 Vi bruker fryseren mest til å fryse ned bakst (vi baker selv og da ganske mye i slengen) og mat vi bruker ofte. Til en hver tid har vi kanskje 5-6 forskjellige sorter frossengrønnsaker, og råvarer som frosne kyllingfileter og fisk. Vi kunne kanskje klart oss et par - tre uker uten å handle inn annet enn melk og frukt.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2010 #6 Skrevet 18. desember 2010 Hjelpes, jeg er enig at du trenger en liste så dere får spist opp noe! Har som regel 1-2 poser bær 1 pose spinat 1-2 fiskegrateng 4 laksefileter 2-3 kyllingfileter 1-2 pk fiskepinner noen pølser 1 pk kjøttboller 1 brød i skiver rundstykker hjemmelagd syltetøy
Mom2Two Skrevet 18. desember 2010 #7 Skrevet 18. desember 2010 Jesus, venter dere ny krig eller noe? Vi har vel 1 grovbrød, en pose rundstykker, noen lefser svigermor har bakt, noen bokser hjemmelaget syltetøy (blåbær, tyttebær og bringebær), et par spann med sorbetis, grønnsaksblanding, isbiter og noe kraft.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2010 #8 Skrevet 18. desember 2010 Jeg pleier alltid ha mat i fryseren, og skaper forøvrig. Mat som går i kjøleskap er vel stort sett det eneste som må handles inn med jevne mellomrom. Men er aldri noen krise om jeg går uten penger en stund. I fryseren har jeg alltid: Kjøttdeig Fiskegrateng Pommes Frites Laksefilet Kyllingfilet Fiskepinner oppskåret brød / baguetter Koteletter Og øvrige skaper: Potetmos Ris Sauser Supper Knekkebrød Spaghetti Makaroni Og sikkert mer jeg ikke kommer på i farten. Det var noe jeg lærte meg tidlig, og alltid ha full fryser og skaper, da det var veldig slitsomt å være fattig student som måtte skrape på hver en krone for å ha råd til mat en dag. Jeg passer også på å ha sauser som ikke behøver melk (first price er supert med akkuratt det) og potetmos m/melkepulver, for da slipper jeg å ha behov for melk også, da det går veldig lite av uansett her i huset, og blir bortkastede penger når man kun bruker en desiliter og to av en liter. Hender jeg også har melk i fryseren da, da det er helt greit å tine opp litt til matlaging.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2010 #9 Skrevet 18. desember 2010 Jeg elsker og lage mat, og ber gjerne inn til middag. Så da er det jo greit og ha endel hjemme hvis man spontant kommer på at man skal ha middagsgjester. Men så passer vi på og handle endel på tilbud og legger i fryseren og sånn, så derfor har vi ikke så alt for høyt mat budsjett likevel. Synes det er topp og ha såpass mye i fryseren jeg. Og det jeg skrev at i skulle bruke det fra fryseren nå var jo ikke for og tømme den, men for og bruke det som er der og kjøpe inn noe annet, sånn at det går litt på rundgang liksom, så det ikke er noe som blir liggende for lenge. Er det virkelig ingen andre som har mye mat hjemme? Synes det er kjempe deilig og ikke måtte reise på butikken hele tiden, og hvis det skjer noe sånn at man får dårlig med penger en mnd så overlever man jo alltid fordi og slipper låne av andre og pusle sammen matbudsjettet for og ha mat hver dag. Synes det er kjempe bra jeg. HI
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2010 #10 Skrevet 18. desember 2010 Akkurat sånn tenker jeg også. HI
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2010 #11 Skrevet 18. desember 2010 Her handles det på tilbud og puttes i frysen , så sparer man litt økonomisk også:-) 10 pk karbonadedeig 2 pk kjøttdeig 5 kilo bacon 10 karbonader 15 pk fiskegrateng 3 pk fiskepinner ca 100 stk hjemmelagde fiskekaker 5 kg fiskefileer 3 pk saftis 4 poser frosne bær 2 bokser hjemmelaget syltetøy 5 pk grønnsakblanding 4 brød 1 pk hot dag brød 1 pk hamburgerbrød hjemmelagde lefser og andre kaker til jul som kan fryses:-) isbiter
Gjest Skrevet 18. desember 2010 #12 Skrevet 18. desember 2010 Vi må jo uansett på butikken minst en gang i uka. En del grønnsaker og frukt har ikke all verdens holdbarhet, så derfor gidder jeg ikke gå inn for å ha frysevarer nok for 3-4 mnd heller Men selvfølgelig hamstrer vi litt hvis noe vi uansett bruker en del av er på tilbud. Ellers et lite tips, det er enklere å lagre penger enn mat. Det var sånn dagens økonomisystem oppstod (ved at folk innså det) :-D
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2010 #13 Skrevet 18. desember 2010 Vi har alltid mat i fryseren. Har ikke kontroll på hvor mye av hvert Vi har alltid kyllingfilet og chips i fryseren. Vi spiser mye kyllingfilet Nå for tiden har jeg også, 1kalkun 2frosne kyllinger (rå) kjøttboller svinefilet nuggets andebryst kjøttdeig av både storfe og kylling storfe ytrefilet div. fisk (selvfisket) krabbeskjell frosne jordbær kalkunfilet skinkestek Det var det jeg kom på nå ihvertfall. Har ikke ryddet i fryseren på en stund, så er sikkert noe innerst i et hjørne som er blitt glemt. Vi har også alltid ris og pasta i skapet slik at det er mulig å lage middag uten å handle. Jeg har med vilje ikke frosne grønnsaker fordi jeg foretrekker ferske og det har aldri skjedd at vi har så dårlig råd at vi ikke har råd til å kjøpe gulrøtter og brokkoli
Verbena Skrevet 18. desember 2010 #14 Skrevet 18. desember 2010 Ja takk gjerne! Om du ikke vil ha det selv så.....
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2010 #15 Skrevet 18. desember 2010 Jeg vil GJERNE ha elgkjøtt! Har aldri smakt, men kan forestille meg at det er fantastisk!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2010 #16 Skrevet 18. desember 2010 Vi har alltid mat i fryseren. Har ikke kontroll på hvor mye av hvert Vi har alltid kyllingfilet og chips i fryseren. Vi spiser mye kyllingfilet Nå for tiden har jeg også, 1kalkun 2frosne kyllinger (rå) kjøttboller svinefilet nuggets andebryst kjøttdeig av både storfe og kylling storfe ytrefilet div. fisk (selvfisket) krabbeskjell frosne jordbær kalkunfilet skinkestek Det var det jeg kom på nå ihvertfall. Har ikke ryddet i fryseren på en stund, så er sikkert noe innerst i et hjørne som er blitt glemt. Vi har også alltid ris og pasta i skapet slik at det er mulig å lage middag uten å handle. Jeg har med vilje ikke frosne grønnsaker fordi jeg foretrekker ferske og det har aldri skjedd at vi har så dårlig råd at vi ikke har råd til å kjøpe gulrøtter og brokkoli
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2010 #17 Skrevet 18. desember 2010 Jeg bor i Vestfold, så Trondheim blir litt langt for elgkjøttet å reise;-) Var vel mest ment som en spøk, men har faktisk solgt/gitt bort en god del i år, heldigvis. Mannen er en ivrig jeger og vi orker ikke å ha elgkjøtt mer enn en gang i uka.
3 nøtter til Askepott Skrevet 18. desember 2010 #18 Skrevet 18. desember 2010 Dere er klar over at mat ikke har uendelig holdbarhet bare for det ligger i fryseren ved -18 grader????
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2010 #19 Skrevet 19. desember 2010 Fullstendig klar over det. Det er jo derfor jeg kjører opp rydding innimellom for og være sikker på at det gjelder først inn først ut så ingenting blir liggende for lenge. HI
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2010 #21 Skrevet 19. desember 2010 Jeg har noe i fryseren men har bestandig hatt litt "noia" for mat som er utgått av dato, selv om det har vært fryst. Så jeg handler så og si aldri varer på tilbud bare for å hamstre det. Vet det er litt rart, men klarer oss fint likevel.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2010 #22 Skrevet 19. desember 2010 Vi har ikke fryser men det er en ting vi skal skaffe oss etter jul. Vi hiver en del mat, også en del brød, så vil gjerne kunne fryse ned havlparten av brødet vertfall, og kansje lagre noe brød slik det bare er til og ta opp om vi trenger brød, samt kjøpe fks kjøttdeig på tilbud. Men i skapet har jeg alltid tørr produkter som sauser,pasta,makaroni osv;)
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2010 #23 Skrevet 19. desember 2010 Jeg er ikke noe flink til å handle i store mengder og putte i frysen, for det første frodi jeg ikke orker å bære det med meg hjem, da jeg ikke har bil. For det andre fordi vi har bare en liten fryseboks over kjøleskapet. Så jeg har ikke plass til så mye. Men det blir ofte hjemmebaksten som blir skjøvet inn der. Ellers storpakke kyllingfilet og grønnsaks blandinger. Evt rester av en middag som bare er nok til en person. Jeg har blitt glad i å kjøpe pålegg som går ut på dato(dermed til halv pris) og putter i fryseren. Billig pålegg! Min svigermor er av den ekstreme billighandleren. Hun kjører rundt i byen og nabobyen for å finne billigst mulig mat. Men hun tenker ikke på at hun bruker masse bensin mens hun kjører!
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2010 #24 Skrevet 19. desember 2010 Skulle veldig gjerne hatt noe elgekjøtt, synes det er kjempe godt,
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2010 #25 Skrevet 19. desember 2010 Jeg er ikke noe flink å ha mat i fryseren nå, men skal ta meg sammen over jul. Nå har jeg bare grønnsaker og noe rester som jeg igjenn er flink å bruke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå