Gå til innhold

Tvillingene er eneggede og deler morkake...

Frøya79 - dobbel glede :-)

Anbefalte innlegg

Heldigvis var det en tynn fosterhinne i mellom dem, sånn at ikke navlestrengene vikler seg inn i hverandre. Var på UL i uke 9 i går. Så to knøtt på 1,5 cm :-) De hadde begynt å bevege seg, og de var omtrent like store. Det er jo positivt. Men ble skremt da gyn. sa at dette var et HØYrisikosvangerskap, og at det krevdes nitidig oppfølging... Er visst veldig mye mer som kan gå galt enn hvis de har hver sin morkake. Den ene kan "stjele" næring fra den andre, og dette kan være dødeøig for begge. I tillegg er det økt risiko for missdannelser på eggeggede tvillinger. Skulle inn til spesialist i Oslo (sa ikke hvilket sykehus) i uke 18, for der hadde de visst en veldig bra ultralydmaskin. (Vet ikke om det er noe mer enn en vanlig 3D). Jeg er en ganske bekymret person i utgangspunktet, og kjenner allerede at dette svangerskapet kommer til å tære på psyken. Det er så lett å tenke negativt i stedet for å tenke at sannsynligheten for at vi får to friske barn er mye større... Uff, ble helt satt ut. Trenger mange suksesshistorier om eneggede tvillingsvangerskap :-)

Fortsetter under...

Først av alt, gratulerer så mye!

Jeg venter også eneggete tvillinger som deler morkake. Ble helt satt ut da jeg fikk vite dette på ordinær ul i uke 19. Er nå snart 27 fullgåtte uker, og det går helt supert så langt.

Det er et høyrisiko svangerskap, og derfor passer de også godt på oss. Ul hver 14.dag, hvile, hvile og hvile.

Risikoen for at de utvikler TTTS altså "tvillingsyndromet", er veldig liten. Og hvis de gjør det, fins det behandling. Dette går nok helt fint skal du se! Du har allerede sett to bankende hjerter, og det er et veldig godt tegn.

Hvis du lurer på noe, må du bare ta kontakt. Jeg syns det var veldig godt å "prate" med noen i samme situasjon som hadde kommet et stykke lengre på vei i starten. Alt er nytt og skremmende, men man klarer etterhvert å slappe litt mer av.

Jeg må ærlig innrømme at jeg er et nervevrak forran hver kontroll.:)

Lykke til!

Tvillinggutten min stjal næring fra søstra si, og de var som du skjønner toeggede.

Er godt en får ekstra oppfølging, og ta det med ro.

Selv om han tok mer næring ble de ikke født før i uke 37.

Men, er jo mer risiko med eneggede.

Har eneggede onkler i familien, bestemor visste ikke at hun hadde to i magen engang.

Dette går bra, men skjønner du er nervøs.

Lykke til.

Det går som oftest bra, men ikke vær "tøff" og overdriv aktivteter og trening og jobb... tenk mest på de du har inni deg:-)

Jeg har eneggede jenter, 9 mnd, går kjempeflott, men lengter ikke tilbake til svangerskapet... Var så mye nervøs, at jeg klarte ikke nyte det nok, turte ikke tro at det skulle gå bra før de plutselig var der (planlagt igangsetting 4 uker før termin) - så da ble det litt stress... hehe... men storkoser meg nå!!

masse lykke til!!!

Guttene mine var også eneggede med felles morkake og ytre fosterhinne, så jeg skjønner litt hva du går igjennom. Hos oss ble det oppdaget vektforskjell på ordinær ultralyd i uke 18 og etter det fikk jeg tett oppfølging fra Riksen. Vi ble informert over alt som kunne gå galt, men også om alt de i dag faktisk kan 'fikse' opp i ;)

Med de fleste går det helt strålende. På tross av vektforskjell fikk guttene mine være i magen helt til uke 36+3. Da ble det bestemt at han ville ha det bedre utenfor enn innenfor og fødselen ble igangsatt. Minstemann veide 1970 gr, mens han andre var 2690 gr. Begge var friske og raske, men trengte bittelitt starthjelp så vi var en uke på sykehuset før vi reiste hjem. Nå er det snart fem måneder og blir stadig større ;)

Jeg fikk beskjed fra riksen om at det ikke var noe jeg kunne gjøre fra eller til for å påvirke utfallet i forhold til at de delte pose og livmor, men generelt sett er det bra for tvillinggravide å holde et lavt tempo. Tenk at det beste du kan gjøre for barna dine er å være positiv og bekymre deg minst mulig. Stress kan faktisk påvirke negativt, så her gjelder det bare å nyte svangerskapet :D

Ultralydene de tok på riksen handlet mest av alt om måling av blodgjennomstrømning i tillegg til å følge med på veksten. Fra uke 18 var jeg der hver 14. dag eller ukentlig. Siste to ukene var jeg der tre ganger i uken ;)

Det her går bra!!

Hei!

Jeg har også tvillinger med en morkake og tynn fosterhinne. Vet ikke om de ligger i en ytre og to indre sekker (eneggede), toeggede med to ytre og to indre sekker (morkake grodd sammen) eller eneggede med to morkaker (grodd sammen) og to ytre og to indre fostersekker. Du skjønner mer hva jeg sikter til om du ser på bildet på siste side i linken. Det høres ut som om at vi har fått samme beskjed-risikoer, kan tære på hverandre, er avhengig av hverandre etc. Det var faktisk bedre å ikke vite-men så visste vi ingen ting om tvillingsvangerskap da de oppdaget det. Nå klarer vi å slappe mer av :)

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/flerlinger/svangerskap_flerlinger.php

Skjønner ikke helt hvordan din gyn klarte å se hva det var (en- toegget), kanskje han er bedre en min gyn ;P Vi var på ul i uke 6, 9 og 13, før gyn plutselig i uke 17 oppdaget at det var tvillinger. Lettere sjokkert kan man si :) Screening uke 19 sa som du sier, en morkake, tynn hinne mellom dem, høyrisikosvangerskap og alt det som gjorde at vi ble rimelig bekymra og egentlig følte vi at vi fortsatt ikke visste noen ting, og at det føltes bedre ikke å vite, heller enn at vi nå visste og skjønte at det var mye vi burde bekymre oss over.

Men jeg fant fort ut at det gjør bare ting verre. Jeg har ridd hele svangerskapet frem til ut i uke 20, da fant jeg ut at det var best å la være. Kiropraktoren min har knekket på meg siden dagen jeg fant ut at jeg var gravid. Han har tidvis knekket ryggen hos kiropraktor opp til tre ganger i uken i nesten 2 måneder.. I ettertid har jeg hørt at fra osteopaten min at man absolutt ikke skal behandles med knekking før etter uke 16. I uke 9 flyttet jeg forresten på 3 tonn høy. En real treningsøkt kan man si...

Vel jeg har fortsatt to aktive krabater i magen (er nå straks i uke 25), tross at jeg kanskje føler at jeg har gjort en del av de tingene jeg ikke "burde". Jeg gjør fortsatt stallarbeid, men kun lettere, er blitt for kortpustet. Var på kontroll i uke 22 som fortsatt viste to friske barn, og uke 23 dro vi til Gran Canaria. Legen anbefalte oss ferie nå siden vi kommer til å få det rimelig hektisk fremover... ;)

Per tiden er jeg 100% sykemeldt - nettopp på grunn av at det er et høyrisikosvangerskap. Alle tvillingsvangerskap betegnes som det, så vidt jeg har skjønt av mine leger. Jeg er i grei form, trett og lett sliten men annet kan man vel ikke forvente når man bærer på to :) Tett oppfølging fra gynekologen kjennes bare ut som en ekstra trygghet. Vi skal til sjekk hver 2-3 uke, men jeg har sluttet å bekymre meg for alt som kan skje. Mulig jeg er dum eller naiv, men så lenge jeg kjenner at de beveger seg og vi har det fint, så skal jeg heller bruke tiden fremover til å forberede meg og glede meg over det som kommer enn å bekymre meg. Jeg skjønner godt hvordan du har det, men du kommer også til å bli godt fulgt opp, og det beste du gjør for deg og dine små er å ikke bekymre deg. Håper virkelig at du klarer å få ned skuldrene dine, for det er ikke godt å gå rundt med mange tanker som svirrer i hodet... Legene følger godt med, og vil det beste for deg og dine :)

Dette ble kanskje et alt for langt innlegg, men jeg ville bare si at alt har gått bra med meg og mine to, og at jeg har gjort en del tunge ting med kroppen. Jeg er håper og tror at det kommer til å gå bra med dere :) Nå skal jeg ta kveld - har to som sparker inni meg som er veldig klar for at jeg skal legge meg til ro for natten :)

Stor klem!

Annonse

Hvis tvillingene har en morkake er de eneggete. Hvis man er på ul tidlig, er det enkelt å se om de er en-eller toegget. Blir vanskeligere jo lenger man kommer, fordi morkakene vokser inn i hverandre. Men de ser det på skilleveggen, det er noe med et T-tegn hos eneggete.

Hei, alle sammen, og tusen takk for alle de grundige og fine innleggene dere har skrevet til meg! Jeg skrev akkurat et laaangt svar til dere, men nettet klikka når jeg skulle poste det...

Det er veldig betryggende å høre at mange av dere har kommet dere langt på vei i svangerskapet, og at det ser ut som det går bra med de små! Veldig godt å høre at de fleste tvillinger kommer friske og raske til verden! Det er det jo mange som har svart her som har bevist :-) Lykke til videre med småbarnstiden til dere!

Jeg skjønner imidlertid at dere (som du Trekkoppfuglen skriver) blir stressa før hver UL-kontroll. Jeg kjenner meg selv så godt at jeg også vet at jeg kommer til å være nervevrak før hver UL. Og jeg er helt enig i at det ikke er bra med negativt stress for hverken meg eller de små i magen... Tror det er ordet "høyrisiko" som skremte meg mest, og det med at eneggede tvillinger har høyere risiko for misdannelser... Prøver å si til meg selv at sjansen for at det går bra er mye større enn at det skal gå galt. Og vi kan ikke styre dette - bare ta det som kommer. Ikke så lett å svelge for en kontrollfrik... :-)

Mange varme tanker for tiden videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...