Junifrue Skrevet 18. desember 2010 #1 Skrevet 18. desember 2010 Jeg skal ta glukosebelastning på tirsdag, har ikke høy vekt på hverken meg eller baby, heller ikke sukker i urinen, men forsto det slik at det var rutine siden jeg er vektoperert? Noen andre vektopererte som har vært borti dette? Jeg er 33 uker på vei når jeg tar testen, syns det var ganske sent for en slik undersøkelse da... Man skal jo vente to timer mellom blodprøvene, må man vente på sykehuset da eller kan man dra og komme tilbake igjen?
tigergutt<3 Skrevet 18. desember 2010 #2 Skrevet 18. desember 2010 Jeg er overvektik og har tatt prøvene pga høy BMI. Dette blir jo gjort fordi det ved flere tilfeller er oppdaget svangerskaps diabetes hos mange selv om det ikke er spor av sukker i urinen. Mine urinprøver har vært helt fine, men likevel så har jeg hatt førhøyet verdier på disse prøvene og har derfor hatt et kostholdt regulert svangerskap. du som nå er sprek og ikke overvektig så vil de sikkert bare ha en ekstra kontroll mot slutten, det er jo større sjanser for at det oppstår forskjellige ting da. Når du er ferdig med å drikke sukkervannet så skal du holde deg i ro i to timer. Hvis du er aktiv så forbrenner du mer energi/sukker slik at prøven ikke er helt riktig etterpå. Jeg har en gang fått lov til å kjøre bort på kontoret mitt og gjøre litt arbeid der før jeg kjører tilbake de 2 minuttene til legesenteret. Ta med deg godt med lesestoff, så blir faktisk ikke de to timene så lange.
Junifrue Skrevet 18. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 18. desember 2010 Så man må holde seg i ro altså... Jaja, da blir det pc eller lesestoff med i veska da. Gruer meg litt til det sukkervannet på tom mage, tåler jo ikke sukker så bra, spesielt ikke når jeg i utgangspunktet har lavt blodsukker, så ser for meg at jeg kan bli skikkelig kvalm.... Sprek er jeg nok dessverre ikke, men normalvektig er jeg ja, så satser på at prøvene blir normale:)
Gjest Skrevet 18. desember 2010 #4 Skrevet 18. desember 2010 Jeg tok den i uke 28. Du må sitte i ro, så ta med en bok eller ukeblader eller noe Også skal du møte fastende fra midnatt. Jeg fikk ett halv glass med vann etter jeg hadde drukket det for å få vekk smaken fra munnen og ikke bli så kvalm, gikk helt fint det.
Pink Penguin Skrevet 18. desember 2010 #5 Skrevet 18. desember 2010 Jeg tok testen pga. alder. Det var ikke SÅ ille. Som foreslått av andre, ta med deg nok lesestoff evt. surfe på nett på mobil eller noe. Jeg fikk lov til å skylle munnen etter at jeg drakk sukkervannet.
Gull i magen <3Har født<3 Skrevet 18. desember 2010 #6 Skrevet 18. desember 2010 Jeg er også vektoperert og legen annbefalte meg og ta gluk testen, men jeg vil ikke fordi jeg VET jeg får et dumpinganfall og kommer til og bli skikkelig syk. Sykehuset jeg er operert på annbefalte det jeg gjør nå. og sa jeg heller kunne ta en gluk test hvis bludsukker ble forhøyet. Jeg går heller med urinprve også tar jeg fastende bludsukker enn og risikere og bli skikkelig dårlig.
Solskinn81 Skrevet 18. desember 2010 #7 Skrevet 18. desember 2010 Jeg er vektoperert og tok glukosebelastning for en uke siden. Fikk veldig stor reasksjon, vart kvalm og dårlig og rett før jeg kastet opp. Måtte legge meg på et akuttrom. Så fikk en kraftig dumping. Anbefaler deg ikke å ta denne testen. Og det tror jeg ikke noen som har kunnskap om vektoperasjoner gjør heller.
Junifrue Skrevet 19. desember 2010 Forfatter #8 Skrevet 19. desember 2010 Uff, ja, er dumpingen jeg er redd for... Nå tåler jeg sukker ganske bra til å være vektoperert, men tåler jo fortsatt mye mindre enn normalt. Ser for meg at masse sukker på fastende mage kan bli maks ubehagelig... Jeg får snakke litt med dem på sykehuset når jeg skal ta testen om den virkelig er så nødvendig når jeg møter opp...
23.01.11 Skrevet 19. desember 2010 #9 Skrevet 19. desember 2010 Hei, fikk plutselig beskjed fra jordmor at jeg skal ta den pga høy bmi i utgangspunktet-. Vil være 37 + 5 når jeg tar den. Fikk beskjed om at jeg måtte ha noen med meg i tillfelle jeg blir syk/svimer av siden jeg vil være så langt på vei og må faste. Tenker at det sannsynligvis blir en meningsløs test, men kjekt å få avkreftet. Gruer meg mest til å sitte i to timer i et venterom...Kunne ønske det var en plass å ligge nedpå i tillfelle. Blir interessant å se hvordan det går.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå