Gå til innhold

Flere som har det slik? Ang pappaen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjære er en god og snill pappa, ingen tvil om det. Han bare elsker vår lille snuppelure.

Men... jeg føler at så mye er mitt ansvar. Passe på søvn(og da spesielt dagblundene), starte med fast føde, alle kontroller med vesla, passe på hun har nok tøy på seg så hun ikke fryser osv. Føler at han tar som en selvfølge at jeg ordner alt slikt. Alt slikt faller meg helt naturlig å ha orden på, men... skulle ønske jeg følte han også var litt mer obs. Og ikke minst at han viste litt mer at han setter pris på alt jeg gjør i huset mens han er på jobb. Han slipper utrolig billig unna husarbeidet for tida... Og han tenker ikke så mye over hvor utrolig s

Er det flere som har det slik? Føler meg som en frustrert frue omtrent.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en på 5 år og en på snart 7 mnd, og det er sånn her også. Det værste er at jeg må passe på, ellers gjør han så mye "dumt". Misforstå meg rett han er en super pappa, men mangler fortsatt så mye kunnskap om mat, klær osv osv. Han sier selv at jeg må hjelpe han og "se" husarbeidet, men jeg synes det er frustrerende og hele tiden fortelle han hva som bør gjøres,

Skrevet

Tror dette er en gjenganger i de fleste forhold! Er det mulig å være en voksen mann og ikke selv kunne se hva som må gjøres? Jo det er visst det! Sannsynligvis kommer det alltid til å være sånn, og gresset er nok ikke grønnere på den andre siden. En ny mann med det samme dårlige synet:-)

Min samboer er også en veldig god pappa og er involvert i mye. Men jeg syntes faktisk det er helt greit at det er jeg som har kontroll på det som anngår sønnen vår. Tror ikke jeg hadde klart å stole på og slappe av hvis pappa'n skulle hatt ansvaret.

Men det som irriterer meg er at det virker som samboer tror at fordi jeg er hjemme hele dagen skal jeg ta meg av alt i huset. Helt feil! Jeg får betalt for å ta meg av sønnen vår og alt det innebærer. Jeg får IKKE betalt for å vaske hans klær, rydde opp glasset han lot stå igjen på bordet kvelden før, eller rotet på benken etter middagen som han lovet å rydde opp. Og det tenker jeg å slutte med! Er lei av å hele tiden gå rundt og rydde. Er opptatt av at det skal være ryddig og hyggelig når jeg er hjemme på dagtid, men jeg har egentlig fått litt nok.

Og ettersom jeg ammer er det jo jeg som står opp en gang om natten og kl 08.00 i helgene når babyen våkner. Det er jo helt greit egentlig, men da kan han jaggu meg hjelpe til på andre områder.

Trengte tydeligvis en liten utblåsning her på morgenen, hehe...

Skrevet

Fy søren så godt det var å finne denne tråden akkurat nå! Her er det prikk lik. Han er helt fantastisk med å ta seg av gutten så jeg får litt fri på dagtid, både med mat(når jeg sier ifra) og lek. Men når han står opp med gutten i helgene, gjør han ingenting med han. Etter en utblåsning fra meg for et par mnd siden tar gubben på han klærne og rein bleie. Men da jeg sto opp i dag her, så hadde de to vært opp i 3 timer, men gutten hadde ikke fått mat enda!! Ungen hadde spist ca 100 ml mme i løpet av natten så jeg tok det som en selvfølge at han fikk mat når de sto opp.. Men nei da, her satt farr med gutten på fanget og rugget for harde livet for å unngå skriking..!

Og det samme er når vi skal ut å farte.. JEG skifter på gutten. JEG sørger for at han harpå seg nok klær. JEG sørger for at han har pledd med seg når det er kaldt ut. JEG sørger for at han sitter godt fast i setet. JEG sørger for at han har mat. Også står gubben men hendene i ytterjakken og ser på at ejg stresser med å ordne meg ferdig.. argh!!

Dagens utbåsning..

Skrevet

Helt likt her også. Min far var også sånn, mamma gjorde alt. Venninna mi forteller om en lik erfaring. Så det er nok en gjenganger ja.

Når jeg står opp med lillingen, rydder jeg opp i denne svinestien av en leilighet underveis. Når samboer står opp ser det helt jævlig ut her når jeg våkner. Så til min forskrekkelse at han faktisk slipper den våte vaskekluten rett på gulvet når han er ferdig med den! Jeg spurte hvorfor og han sa fordi den hadde vært brukt i rompa på ungen og ikke skulle brukes på nytt. Men han lar dem ligge der til JEG plukker dem opp, vasker dem i maskin, henger dem opp på snora og bretter dem når de er tørre. Bruker å slenge en spydig kommentar, "åja så den står der til hushjelpa tar den?" eller ta rotet hans, bukke og si "yes master". Men blir ikke akkurat god stemning av sånt..

Her går jeg og hakker på han hele tiden. Fordi han gjør jo så mye rart! Og jeg vil ikke la det hope seg opp irritasjon, så da sier jeg ifra. Vi har hatt en krise nettopp der vi faktisk har vurdert om dette fungerer. Vi har tydeligvis veldig forskjellig syn på hva som burde gjøres i et hjem. Og hvem som skal gjøre det. Men jeg ser jo at gresset ikke er grønnere og det vil nok ikke bli noe lettere som alenemor (selv om det ville blitt 2 å plukke opp etter i stedet for 3....). Vi har et godt forhold egentlig, men rot kan ødelegge mye. Jeg blir iallefall klin gæren av å rydde hele tiden. Og sur ikke minst.

Ble langt dette, er engasjert.. Hehe.Vi har kommet fram til en løsning; skal ha fast ryddetid en gang tidlig på kvelden, sånn at når lillegutt har lagt seg så ser det bra ut her. Forhåpentligvis holder det seg LITT okei fram til middagstid neste dag. Skal begynne å jobbe snart og kommer til å klikke om jeg må rydde hver dag etter jobb før middagslaging. Men det må jeg sikkert. For han har vel vært opptatt med å spille data, plassere ungen i vippestolen og distrahere han hektisk med herjing slik at han skal slutte å gråte (som jo som regel er et tegn på et behov!!).

Nei jenter. Menn er tydeligvis menn. Her nytter det en kort periode hvis jeg tar en alvorlig prat om hvordan jeg opplever situasjonen. Når jeg ikke er sur. Så går det fint noen dager helt til han glemmer hele praten. ÅÅÅH skulle ønske de var oppdratt til å ta mer ansvar!! Enda mer som svigermor har gjort feil.. :P

Skrevet

har ei på 3 og en på 6 mnd.. her er det også slik.. barna er liksom mitt hovedansvar... blir gal av det, men har nesten bare gitt opp.. han er en super pappa ellers.. er bare sånne småting.. som hvis jeg skal ut på butikk og sånn regner han med minstemann skal være med.. skikkelig irriterende men :P

Skrevet

Det er greit å lese at flere kjenner seg igjen i dette.

Puhhh....*trøtt*

Heldigvis har vi fått verdens beste premie med i "pakka". Altså de små gullungene våres.

Skrevet

Det blir vel fort litt slik den første tiden av permisjonen, når vi er hjemme, at det da av helt natulige grunner er vi som kan mere om mating, dagsoving, start med fast føde etc, da det jo er vanskelig for far å gjøre dette på dagtid, unntatt i helgene ... Og slik vi legger opp til rutiner vedr mating og dagsoving, det blir jo slik barna også vil ha det, så da MÅ vi jo fortelle hvordan VI gjør det. Når det blir fars tur til å ha permisjon, blir babyen mere vant til HANS måte å gjøre tingene på, så da går det seg nok til. Derfor er det ikke så veldig lurt, mener jeg da, å la far "slippe" permisjon eller ta mest mulig "SELV", får da får man det ofte akkurat slik som mange beskriver her. Mens husarbeidet i vid forstand deler vi på. Siden det er jeg som har mest rutine på babyen nå, er det fort jeg som kler på, ordner stellebag etc til tur ut, MEN pappa henter bil, vamer opp bil, tar ut alt vi skal ha med og ordner alt med storesøster. Han står da ikke og ser på. Og han tar mat alle kvelder og like mye som meg i helgene etc. Noe annet tror jeg ikke jeg hadde orket.

Skrevet

JA!

Men jeg må innrømme at da han hadde pappaperm så klarte han faktisk å tenke selv. Han kan til og med innrømme at han setter seg selv på "pause" når jeg er hjemme fordi han vet at jeg har kontrollen. Så det er mulig for din mann også. Kanskje duger han til mer enn du tror. :-)

Kanskje du skulle "teste" han en dag?

Skrevet

hihi, her kjente jeg meg igjen!

Typen min innrømmet også idag at han ikke "trengte" å sette seg inn i ting, for jeg hadde jo kontrollen!

Akkurat det der er litt vanskelig, for vi går jo hjemme og følger med på alt, dermed "vet" vi alt osv.

Men jeg har aldri vært sånn at jeg ikke har sluppen han til, jeg ønsker veldig gjerne at han setter seg mer inn i ting, og dette repeterer jeg ofte...

Men jeg vet ikke om de gidder jeg.

For de vet jo at vi uansett gjør det.

Gleder meg til å se han svette i pappapermen, hehe.

Her om dagen skulle han ut med mini på besøk, og jeg trodde seriøst han hadde skjønt litt fra forrige gang, men akk...

Først våkner mini, så blir det mat etterhvert, så må jeg ordne mat og pakke alle ting fordi han plutselig måtte et ærend, og når vi sto klare i bobledressen så måtte han plutselig stryke en skjorte han skulle ha på seg!

haha!

og vips blir det bare en halvtime våkentid for mini på besøk før mini må sove igjen...

Prøver å få han til å forstå at ting må planlegges litt + pakke og gjøre alt klart, så går ikke tida...

Prøver å ikke bry meg altså, men det er ikke lett!

Skrevet

ps: det er selvfølgelig også slik her at han ikke kan gjøre NOE annet husarbeid mens han har mini på morgenen...

Må jo sitte å følge med på ungen hele tiden!

Skrevet

Jeg har selv klaget over dette her, men nå etter datteren vår er 1,5 år så ser jeg jo mønstrene... Om han prøver å komme til å gjøre noe så er jeg der med engang, husk ditt, har du gjort ditt og datt.. Ikke glem å sitt henne fast i vognen. Tviler på at det føles så bra for de å gjøre noe, når det står en rastløs kjerring ved siden av og føler at hun kunne gjort alt fortere og bedre..

Vi må gi plass damer.. Gi de ansvar, slik at de ikke slipper unna, overlater dere alt til far en helg kommer han fort i det, men det må liksom bli slik at en av dere har kontroll!

Skrevet

Jepp. Samme her. Pappaen er kjempe flink til å leke med henne og sånn, men det å få i henne mat og få lagt henne og husarbeid er TOTALT mitt ansvar og det er jeg drit lei av... Men det nytter bare ikke å få han til å innse det..

Skrevet

Hehe, kjenner meg igjen i slik det var før jeg var ferdig med permisjonen...

Meeeeeen, nå som han har pappaperm er han helt utrolig dyktig med lillesnupp og tar storparten av husarbeidet fordi jeg rett og slett ikke rekker like mye selv! Føler i grunnen at han har mer kontroll enn meg på både legging og måltider for tiden... Litt rart og litt trist på en egentlig ganske god måte da.

Nå skjønner jeg hvorfor han ikke hadde den samme kontrollen og tid og ork til husarbeid som jeg hadde. Er ikke nok timer i døgnet og nok av meg til å rekke over alt. Det snudde seg ganske fort da jeg var ferdig med permen. Når jeg ser tilbake på det ønsket jeg nok at han skulle ta mer ansvar og kontroll på ting, men er slett ikke helt sikker på om jeg faktisk lot han gjøre det...;)))

Krysser fingrene for at det løsner for alle pappaer når de har perm, er ganske fint å se hvor god kontakt de får med bebis og hvordan "husmora" i de kommer fram;))))

Skrevet

Men hvordan skal man overleve mens det står på? Føler parforholdet vårt skranter for tida. Er redd det skal gå rett vest.. :(

Skrevet

Jeg vet at enkelte helsestasjoner tilbyr familierådgivning. Kanskje dere burde prøve noe slikt, Alicia82? Tror forresten at de fleste forhold kan ha en liten såkalt "nedtur" inn i mellom i småbarnsfasen. En skal jo holde ut med hverande i "gode og vonde dager" som det heter. Nå hørtes det ut som jeg er gift, men nei er ikke det. Han har ikke fridd ennå, den latsabben. ;-D

Godt å lese at så mange kjenner seg igjen i det jeg føler. Også godt å lese at enkelte av mennene ble endret da de var hjemme på permisjon.

Skrevet

For en herlig tråd!!

En kveld jeg skulle på jobb (jentene (tvillinger, 9 mnd) var akkurat sovnet da jeg måtte løpe avgårde) -

måtte jeg springe fra grøtskål på bordet, leker utover gulvet, skittentøy ikke sortert på badet, melk til nattflasker ikke gjort klar...

Kom hjem vel 3 timer senere og alt var akkurat slik jeg forlot det, nå satt pappaen i sofaen framfor fjernsynet, pc'en på, og en kopp te i hånden...

- Har det vært travelt? spurte jeg.

- Neida, helt greit! svarte han.

- ...men - har det vært mye skriking, har de vært våken?

- Neida, de har sovet fint, jeg har sett på de 3 ganger...!

- Men hvorfor ser det sånn ut her da? spurte jeg (lettere frustrert...)

- Ser sånn ut? Du gav meg jo ingen oppgaver før du gikk... svarte pappaen...

HERREGUD!!! sier bare jeg...han var i tillegg nydusjet og klar for litt "kos" som vi hadde snakket løselig om tidligere på dagen... det ble IKKE NOE på han den kvelden... hehe....

Skrevet

Vi har en ganske fast arbeidsdeling hos oss. Pappaen tømmer søppel, vasker opp etter middagen, støvsuger, handler mat etter liste og har økonomiansvar. Jeg vasker klær, vasker bad, lager middag og rydder mest. Fungerer fint når begge vet hva de skal gjøre. Har spart mye krangling på det. (Men det er klart at det gjerne skulle vært mer ryddig her...) Vi har tre barn, så det er ganske travelt!

Skrevet

her er det desverre sånn at jeg tar meg ungen, jeg må rydde, vaske, lage mat og alt den dritten der. Så nå er jeg møkka lei og såra. Er det ikke ryddi nok her biter gubben til meg fordi han er så sliten etter jobb. Så forholdet vårt er ikke noe særlig fortiden

Skrevet

hvis vi hadde hatt det sånn hadde jeg vært trist, lei bitter og følt at livet mitt passerte. Nå har jeg behov for at det er ryddig reint rundt meg, og forventer ikke at mannen har et like intenst behov for det hele tida, men om jeg måtte BE om alt som skulle gjøres i VÅRT (ikke mitt) hjem og med VÅRT (ikke mitt) barn, hadde jeg v'ært matt og trist. Det er en enorm mangel på omtanke og interesse for andre syns jeg. Når skal man da som mor få mulighet til å leke og gjøre noe annet enn praktiske ting med barnet og familien samlet?

Skrevet

her og,papps har akkurat hatt 10 uker pappaperm og da skal jeg si dere det så ut når jeg kom hjem fra jobb!

og ja,han måtte støtt ta seg en lur når jeg kom hjem,akkurat som han må etter han har vært på jobb....

Slitsomt!!!!!!

Her har jeg alt ansvar for husarbeid,for jeg klarer ikke sitte å se på rotehuset,men det kan han. blir fort bortskjemte disse mannfolka...

Vant til at damene har kontrollen på alt mens min feks sitter på datan.

Grrrr.... det er vel menns natur...

Skrevet

Og jeg må tilføye at når jeg var borte en kveld,vesle var vel 7 mnd,så kom jeg hjem og lurte på om han hadde spist all grøten før han la seg,men nei han hadde ikke fått grøt for pappa visste ikke hva han skulle spise på kvelden!!!!!!!!!!!

hei og hå......

Skrevet

Hehehe er jo egentlig litt greit å lese her, kjenner meg jo igjen i så og si alt, ingen hjelp i hjemmet, sliten og såret og helt utmattet. Men det ser jo rett og slett ut som dette gjelder manne rasen generelt.. :):):) hahahaha Bortsett fra de som har fått god opplæring fra mor eller kjæresten ;) Ønsker oss alle lykke til ;) Gi beskjed damer, ellers kan dere ikke forvente noenting, mannfolka kan ikke lese verken tanker eller hint :) Rett på sak!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...