Gå til innhold

Superheksa.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Takk, takk :)

Syntes det var synd at gjengen fra www.skepsis.no fikk herje uten motbør.

Det har forøvrig slått meg som ganske komisk at akkurat disse menneskene - de som skal være skeptiske til det meste - de sluker både informasjon og desinformasjon fra offentlig hold rått og uten motforestillinger. Hvor ble det av skepsisen her? LOL

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689068-superheksa/#findComment-142691715
Del på andre sider

"Det har forøvrig slått meg som ganske komisk at akkurat disse menneskene - de som skal være skeptiske til det meste - de sluker både informasjon og desinformasjon fra offentlig hold rått og uten motforestillinger. Hvor ble det av skepsisen her? LOL"

Det argumentet det er så syltynt som det kan få blitt, sikkert klipt og limt direkte fra Nyhetsspeilet der det figurerer hele tida.

Hvor er i så fall skepsisen til dere andre som i all hovedsak baserer sin livsoppfatning på blogger og innlegg av personer hvis eneste kvalifikasjon er "jeg tør stå opp mot øvrigheta, men kan ikke dokumentere det".

Alternativindustrien selger for mangfoldige milliarder i året, uten krav om dokumentert effekt. De, homøopater osv, blir trukket frem som sannhetsvitner i vaksinesaken helt ukritisk, til tross for at de gjerne selger all verdens slags remedier på sidene sine. Men når et forskerteam publiserer noe som kan være pro-vaksiner, så er det kjøpt og betalt.

Jeg har et par spørsmål.

Vaksiner er utviklet på samme måte som andre typer medisiner. Benytter dere noe fra apoteket i det hele tatt?

P-piller, paracet osv er jo laget av de samme blodsugende folka.

Bør man stoppe vaksinering på globalt nivå?

Antar dere kan basere hele livet på urter og himalayasalt hvis dere ikke vil ha noe med Big Pharma å gjøre.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689068-superheksa/#findComment-142692041
Del på andre sider

Du verden så godt du kjenner meg, da? Er rent imponert over hvor treffsikker du er i din karakteristikk av meg.. NOT!

Tja - hvor skal man starte, da... P-piller, kanskje? Bivirkninger: Blodpropp, ovariekreft, med mer.

Paracet vet de fleste at man skal være forsiktig med.

Når det gjelder legemidler generelt, må gjennomgangstonen være at man holder seg unna, med mindre behovet er akutt. Ikke tillegg meg holdninger jeg ikke har, er du snill. Jeg bruker mine paracet når det dunker som verst, men jeg spretter ikke den boksen før jeg må.

Jeg bruker masse urter - i matlaging :) Får mye skryt for maten min!

Når det gjelder vaksinering på globalt nivå, mener jeg man har større helsemessig effekt ved å sørge for rent vann og bra sanitær-forhold, samt stimulere til fullamming enn ved vaksinering. Dog må man ha i bakhodet at enkelte sykdommer faktisk kan være fornuftig å vaksinere mot i den tredje verden inntil de andre forhold er på plass. Det er hele tiden snakk om kost/nytte, og noen få dødsfall etter vaksine er å foretrekke framfor massedød av epidemier.

Man kan forøvrig ikke trekke samme konklusjon her på berget, hvor vi har en helt annen situasjon. Husk at det fram til på 60-tallet var felles toalett i bygårdene, og felles dusj i kjelleren. I leilighetene var det kun innlagt vann på kjøkkenet. Hygienen da og nå er veldig forskjellig, og derfor er det lettere for oss å holde smittsomme sykdommer i sjakk enn det er andre steder.

Verden er ikke svart-hvit, og en løsning som passer ett sted, er fullstendig håpløs et annet sted. Det er snakk om å bruke sunn fornuft, og å sette ned hælene når en ser at det bærer galt av sted.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689068-superheksa/#findComment-142692276
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvor hyppig det faktisk var med felles do og dusj i Norge på 60-tallet, du må også huske på at her til lands har vi bodd mye mer spredt enn vi gjør idag. Jeg er heller ikke så sikker på at hygienen er så overvettes mye bedre idag enn på 60-tallet. Eksempelvis gikk mange kvinner på husmorskole og hadde god opplæring i mat- og ungestell, på en helt annen måte enn vi lærer idag.

Men dette blir spekulasjoner.

Det som imidlertid er et faktum, er at du ser nedgang i dødsfall grunnet vaksinasjon også i vår tid, her til lands. Haemophilus influenzae type b-vaksinen ble innført i 1992, og du kan jo selv ta en titt på grafen for hvordan antall tilfeller har sunket siden da.

http://www.fhi.no/eway/imgstore/546651783d.jpg

Dette er altså en sykdom som mellom 3-8% av de smittede døde av, og enda flere fikk komplikasjoner som for eksempel hørselstap. Men du mener kanskje hygienen på 90-tallet var mye dårligere enn den er nå?

Og de som er døde av meslinger i f.eks. Irland i 2000, (jeg tror det var 2 eller 3 døde; ca 1500 smittede) - de levde kanskje under veldig uhygieniske kår?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689068-superheksa/#findComment-142692435
Del på andre sider

Annonse

Hygienen var det sikkert mye å si på - Nordmenn lærte jo ikke å vaske hendene før i fjort :)

Hvor mange av de som ble smittet var vaksinert? Jeg vet heller ikke noe om hvilke tiltak som ble iverksatt. Ble skoler stengt? Forsøkte man å isolere de smittede? Har ikke tid akkurat nå til å gå inn og søke på slike faktorer. Bare ønsker å poengtere at det er ganske mye mer som spiller inn enn vaksine.

Jeg vet om et utbrudd av kikhoste i USA, hvor nesten alle var vaksinerte mot nettopp kikhoste.

Når det gjelder din påstand om at det kun er vaksinasjon som er årsak til nedgang i influensa-dødsfall, så tror jeg faktisk man må gå de tallene nærmere etter i sømmene. Offentlge statistikker har ikke så mange variabler, og det kan godt være konklusjonen er trukket på et nokså dårlig grunnlag.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689068-superheksa/#findComment-142692473
Del på andre sider

jeg er utrolig glad for at noen står opp imot denne umåtelige herjingen til pro-vaksine medlemmene her inne gjør!

De flisespikker noe så utrolig på alle innlegg som gjøres som kan antyde at man har valgt bort en eller flere vaksiner.

De mener entydig at vaksiner er det beste for alle,og at folk er idioter om de tør å tenke selv, vurdere for og imot, og så ta et personlig standpunkt for vaksine eller ikke.

Se bare på svineinfluensavaksinen....der var det så utrolig mye som skurret, men den vanlige mann/kvinne i gata nikket bare og takket ja til den. Og nei, jeg gidder ikke gå inn på alle fakta i den saken, det vil bli et alt for langt innlegg. Men, hadde ikke who fjernet dødelighet fra listen over kriterier for pandemi gradene så ville det aldri blitt utløst et krav om at landene måtte kjøpe x-antall vaksiner som sto i avtalene. Avtalene var signert med tanke på en mulig pandemi av fugleinfluensa som er 500 ganger mer dødelig enn svineinfluensaen.

Og la meg si med en gang: hadde det vært pandemi med fugleinfluensa så hadde jeg helt klart takket ja til vaksinen, da ville risikoen ved å ikke ta vaksinen være høyere enn ved å ta den.

Og Tamiflu som de måtte få ut av lagrene sine, med utløpsdato januar 2010, ja de ble plutselig trygge å spise langt ut i 2010, de måtte jo bli kvitt medisinen. Mens alle andre medisiner måtte man følge holdbarhetsdatoen nøye, bare ikke Tamiflu....lo så tårene trillet da jeg leste om det 5 november 2009

Så ikke kom her og si at ikke kapitalismen regjerer legemiddelindustrien, om dere tror det så er det utrolig naivt av dere ;-)

Men, selv om jeg er skeptisk til mange vaksiner, så gjelder det ikke alle. Og selv om jeg kanskje spiser 2 paracet i året, så ville jeg ikke vært foruten heller. Men det vil ikke si at dersom man er takknemlig for helsevesenet vi er så heldige å ha i norge, så må man svelge alt rått og naivt heller. Det er lov å stille spørsmål

til sist: så lurer jeg på om enkelte her inne er betalt for å svare her....for å prøve å slå ned på vaksineskepsisen som er i ferd med å bre seg i Norge

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689068-superheksa/#findComment-142692476
Del på andre sider

Vaksineskepsisen er nok kommet for å bli. Det blir påstått at vaksiner er blitt sin egen fiende, i form av at sykdommer vi vaksinerer mot, nærmest er borte fra kartet. Det er nok ikke så enkelt. Flere og flere ser at det som blir fremhevet fra myndighetenes side ikke stemmer helt med det de selv erfarer. Det er da man begynner å stille ubehagelige spørsmål, og blir "slått i hodet" av provaksere.

Jeg er glad for at foreldre stiller "dumme" spørsmål, og tar valg ut fra innhentet informasjon. Om de så velger å vaksinere eller ei, er faktisk ikke kjernen, men at de tar en avgjørelse som de selv står for, og som ikke er tredd ned over hodene deres.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689068-superheksa/#findComment-142692614
Del på andre sider

Superheksa: jeg ser du går rundt og innbiller deg at du har lest deg opp på vaksiner, men om du tror Haemophilus influenzae type b er en type influensa beviser du din uvitenhet på en ganske åpenbar måte. Pinlig.

At mange kikhostesmittede har vært vaksinert tidligere, er alment kjent, og resultat av en vaksine som dessverre ikke har fungert bra nok. Det betyr ikke at ikke vaksiner fungerer generelt.

Hvorvidt de som døde av meslinger i Irland var vaksinerte eller ei, har jeg ikke vært istand til å finne ut. Imidlertid finnes mange studier som illustrerer mitt poeng. Eksempler:

Denne studien så på meslingdødsfall i USA fra 1987-2002, og fant at mellom 2,5 -3 % av de smittede døde. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15106092

90% av de 259 døde i denne perioden var uvaksinerte.

Ikke minst: I en stor studie (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19131097) som ble publisert i 2009 ble alle data om meslinger fra 32 land i Europa analysert fra årene 2006-2007. 12132 tilfeller av meslinger ble registrert, hvorav de fleste kom fra Romania, Tyskland, Storbritannia, Sveits og Italia. De fleste av de smittede (ca 90%) var uvaksinerte eller barn som ikke var fullstendig vaksinerte. 7 dødsfall ble registert.

Av de som døde var tre fra Romania, to av disse var ikke vaksinert og én var ufullstendig vaksinert. Én gutt døde i Storbritannia, han var ikke vaksinert. To barn døde i Tyskland, ingen av dem var vaksinert (den ene var for liten til å få vaksine). En jente døde i Italia, hun var ikke vaksinert.

Noen av dødsfallene skyldtes hjernebetennelse. I tillegg ble det rapportert om 8 tilfeller av ikke-dødelig hjernebetennelse i 2006; fem fra Tyskland, ett fra Hellas, ett fra Sveits, og ett i Storbritannia. 6 av disse var uvaksinerte, én hadde fått kun én vaksinedose, og i det siste tilfellet vet man ikke. I 2007 ble 7 tilfeller av hjernebetennelse rapportert; fem fra Sveits, ett fra Tyskland og ett fra Storbritannia. Ingen av disse var vaksinert mot meslinger.

Jeg er selvsagt ikke motstander av å tenke selv, men jeg foretrekker å ta mine beslutninger basert på seriøs og uavhengig forskning. At dere foretrekker å se den andre veien mens dere holder fingrene hardt inn i ørene og sier TRALALA mens dere later som om dere er beleste, får dere bare kjøre på med. Det er vondt å se på, men dere gjør selvsagt som dere selv vil. Mitt barn er vaksinert, og vi slipper å bekymre oss.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689068-superheksa/#findComment-142692789
Del på andre sider

Ostepop

Er det ikke rart hvor like vi er, samtidig som vi har tatt totalt ulike valg?

Jeg kan skrive nøyaktig det samme som deg bare med å sette inn et "IKKE" i siste setning:

Jeg er selvsagt ikke motstander av å tenke selv, men jeg foretrekker å ta mine beslutninger basert på seriøs og uavhengig forskning. At dere foretrekker å se den andre veien mens dere holder fingrene hardt inn i ørene og sier TRALALA mens dere later som om dere er beleste, får dere bare kjøre på med. Det er vondt å se på, men dere gjør selvsagt som dere selv vil. Mine barn er IKKE vaksinert, og vi slipper å bekymre oss.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689068-superheksa/#findComment-142694534
Del på andre sider

Annonse

Jeg er selvsagt ikke motstander av å tenke selv, men jeg foretrekker å ta mine beslutninger basert på seriøs og uavhengig forskning. At dere foretrekker å se den andre veien mens dere holder fingrene hardt inn i ørene og sier TRALALA mens dere later som om dere er beleste, får dere bare kjøre på med. Det er vondt å se på, men dere gjør selvsagt som dere selv vil. Mine barn er IKKE vaksinert, og vi slipper å bekymre oss.

-----------

Hehe. Verden hadde jammen vært et festlig plass om alle var som deg.

"Eksperterne, fagfolkene, menneskene som har brukt hele livet sitt på å jobbe med folkehelse og syke menensker anbefaler vaksiner, men du vet best.

For vi må vite at du er en mor som har lest på internett! Alle andre er idioter som holder fingerene hardt i ørene og sier "tralalala". Men gjennom "Google" så finner du det som virkelig er seriøs og uavhengig forskning - det er jo som regel første treffet på google-search.

Ahh, skulle ønske jeg var like naiv. Kasta elektrikeren på dør og lagt inn ledningene selv undervist ungene i historie slik ting EGENTLIG var og operert bikkja om den var syk.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689068-superheksa/#findComment-142694616
Del på andre sider

Modernemann: når jeg tenker etter er det helt nyttesløst å spørre. Vi kommer aldri til å få svar, denne tråden blir stående ubesvart som så mange andre. Det er så fint å slenge ut påstander for så å aldri måtte stå til rette for dem. Er vi så heldige å få et svar, blir det på ingen måte forskning, men et eller annet blogginnlegg funnet gjennom desperat og hektisk googling.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689068-superheksa/#findComment-142695186
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...