mamma til lillingen Skrevet 18. desember 2010 #1 Del Skrevet 18. desember 2010 To uker etter fødselen og jeg har enda ikke nok melk til jenta mi. Må gi mme i tillegg, 40 ml 4 ganger pr dag, sa helsesøster. Jeg ammer med maks 3 timers mellomrom, døgnet rundt, i tillegg pumper jeg 20 min på hvert bryst etterpå. Problemet er at hun kan ligge ved hvert bryst i 40 minutter, av og til mer/mindre. Siden jeg stort sett må vekke henne, er hun trøtt og sovner flere ganger mens hun spiser. Tar flere minutter hver gang jeg må vekke henne. Når jeg er ferdig med pumpinga, setter jeg vekkerklokka fram 3 timer. Det er ikke hver gang jeg rekker å legge meg i mellomtiden, må spise (noe jeg glemmer veldig ofte, eller prioriterer søvn først), lufte hunden el dusje - ca sånn hver 3.-4. dag får jeg tid til det. Heldigvis lager mannen middag i allefall. Før vi var hos helsesøster ga vi mme etter hver amming, for hun var tydelig mer sulten, og eneste som hjalp var mer mat. Vi gir med sprøyte, så det blir en del søl og hun får luft i magen. Hun gikk ned veldig mye de første dagene på føden, men har gått litt opp nå, sakte men sikkert. Må innom helsestasjonen 2 ganger i uka for å veie henne. Merker at produksjonen har tatt seg litt opp nå, men er så skrekkelig sliten! Frister å jukse litt av og til, og få pappaen til å gi masse mme og heller pumpe meg for produksjonen sin del, slik at jeg får sove. Det meste jeg har klart å pumpe ut er 10 ml tilsammen. Og det var 1,5 time etter at hun hadde spist. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689010-min-ammehverdag/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2010 #2 Del Skrevet 18. desember 2010 Men kjære deg da! Sånn kan du jo ikke holde på! Synes ikke du skal se på det å gi mme som juks. Jenta må ha mat og samtidig må jo du også fungere. Hvorfor gir dere ikke mme fra flaske? Min erfaring er at en del råd man får fra helsestasjon og andre steder ikke alltid fungerer så godt i praksis. Dere å finne ut hva som fungerer for dere. Og om det betyr å gi jenta mer mme så gjør for guds skyld det. Er enig i at det beste er å amme, men ikke for en hver pris. Tenk litt på deg selv også oppi alt dette. Synes du skal la mannen gi henne og pumpe selv som du sier. Har du ei god pumpe? Er ofte lettere å få ut mer melk hvis man bruker pumpe med motor. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689010-min-ammehverdag/#findComment-142689048 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til lillingen Skrevet 18. desember 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 18. desember 2010 Jeg vil jo gjøre alt "riktig", så prøver å følge instrukser fra jm og hs så godt jeg kan. Men fikk en veldig skjev start da vi var på føden, tok 3 dager og 6 jordmødre før vi fikk hjelp med amminga, og har hittil gått til en hs-vikar som alltid må spørre noen andre før hun varer på mine spørsmål. Jeg gir nok mme til at hun sovner, etter amming, selv om hs sier det ikke er bra, for da er hun ikke sulten etter 2-3 timer, da det er på tide med nytt måltid. Vi gir på sprøyte siden hun ikke er så flink til å suge, må bruke brystskjold for at hun skal få tak. Det er igjen hs som sier vi må styre unna flaske, siden tuppa da kan miste intr for å suge på puppen. Problemet er jo å få i gang melkeproduksjonen. Men føler at ved å følge hs' anbefalinger gjør jeg bare vondt verre. Bør jeg bare drite i hva hun sier, og gjøre det vi mener er bedre? Det jeg har lyst å gjøre er å gi mme etter hver amming, sånn at jenta blir mett, og pumpe meg like ofte, uten å vekke henne. Da er jeg garantert ei jente som sover noen timer (selv om hs mener 4-5 timer er aaaltfor lenge uten mat) og jeg får begrensa tiden jeg trenger å være våken midt på natta. Etter at vi begynte som hs sa, har jeg sittet på samme flekk i sofaen i 3 dager nesten i strekk. Begynner å tære på trivselen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689010-min-ammehverdag/#findComment-142689148 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kirvill Skrevet 18. desember 2010 #4 Del Skrevet 18. desember 2010 Kjære deg!!! Det her var som å lese om min start på rollen som nybakt mamma. Får vondt inni meg over den fortvilelsen det var - og som du nå opplever. Mitt første råd er å ta kontakt med en ammepoliklinikk, evt. ammehjelpen.no. Skriv en mail - du får raskt svar! Det beste rådet vi fikk - av jordmor/ammespesialist - var å gjøre barnet mett. Om det er på den ene eller andre måten, får så bare være. Jeg begynte med hjelpebryst da gutten min var i uke 3, dette fungerte svært godt - da fikk han utpumpet melk, men aller mest MME, gjennom sonder som han sugde på samtidig som han sugde på bryst (for å stimulere produksjonen, og få en positiv opplevelse ved brystet som ga han mat = mindre frustrasjon og puppenekt). Gutten min er nå 10 uker og ble flaskebarn i sin uke 7. Dette fungerer for oss, det er fortsatt sårt for meg å ikke kunne fullamme - men gutten er fornøyd. Jeg pumper meg fortsatt, er små mengder som kommer - men som en ammehjelper sa til meg, det er ikke mengden det kommer an på - de viktige næringsstoffene får han om det så er 10 eller 100 ml! :) Har du dobbelt-pumpe? Det er tidsbesparende. I tillegg kan kanskje en nesespray for å starte udrivingsrefleksen hjelpe på for å få melka ut. Denne får du på resept hos lege. Ellers kan kanskje å gi babyen mat med kopp (medisinbeger er ypperlig) være ok.. Litt søl der også, men.. Ellers har jeg forsøkt MYE for å øke min produksjon, går nå på tabletter for dette. Vet ikke om det her ble noen konkrete svar på dine spørsmål, det viktigste er vel at du gjør det du/dere synes er best for dere.. Du må gjerne sende meg en pm hvis du vil vite mer, trenger råd eller støtte. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689010-min-ammehverdag/#findComment-142689761 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til lillingen Skrevet 18. desember 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 18. desember 2010 Takk for svar, kirvill. Vi prøver oss fram, i dag har pappaen gitt mme på flaske så jeg har fått litt søvn. Jeg pumper etter hver amming, og når hun sover, så det blir sånn ca hver 2.-3. time når jeg selv er våken. Det er viktig for meg å amme, men ikke for enhver pris, men synes det er for tidlig å gi opp nå. Det er så forvirrende å få råd hos andre, alle motsier hverandre og så sitter man der som et spørsmålstegn etterpå. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689010-min-ammehverdag/#findComment-142691704 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2010 #6 Del Skrevet 19. desember 2010 Hei igjen (jeg er den anonyme over her) Skjønner godt du synes det er forvirrende å få råd ettersom folk sier forskjellig.... men det er nok fordi barn (og pupper) er forskjellige og det er forskjellig ting som fungerer for folk. Dere må finne ut hva som fungerer for dere :-) Synes heller ikke du skal gi opp amminga :-) Du er veldig flink! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689010-min-ammehverdag/#findComment-142693488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille sprelle Skrevet 20. desember 2010 #7 Del Skrevet 20. desember 2010 Det viktigste du kan gjøre for å få produksjonen opp er å slappe av! Den melken du har er den melken du har. Resten får du ordne med mme. Jeg fikk beskjed på sykehuset at vi som var dødssyke, vi hadde aldri noe problem med produksjonen, for vi hadde ikke krefter til å bekymre oss! Råd: Reduser ammingen til max 30 min per bryst. "vekk" henne med et bleieskift mellom hver pupp. Pumpe etter amming. Det er ingen krise å bruke mme. Før siste amming (f.eks ca kl.21) gjør du deg i stand for natten. Når "puppen er tom", tar far over med mme og du stuper i seng. Det gjør at du får deg litt sammenhengende søvn før neste amming. Dette går seg til! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689010-min-ammehverdag/#findComment-142694848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pumba78 Skrevet 20. desember 2010 #8 Del Skrevet 20. desember 2010 Jeg er enig medolk over her. Jeg satt på sofaen i 6 timer i strekk med sulten hylende baby på puppen noen kvelder i begynnelsen. Fikk beskjed om at hun la på seg nok og dermed trengte hun ikke ekstra... Men hva hjelper det når ungen hyler av sult? Jeg stressa og gråt og hadde ikke nok melk. Min venninne som har 2 barn kom innom og tvang meg til å gi litt ekstra on kvelden, ungen var fornøyd og sovna, jeg slutta å stresse og noen kvelder senere hadde j nok melk. Nå nøler j ikke m å gi en top-up om hun fortsatt er sulten! Det har forresten heller ikke skadet å gi flaske og smokk fra hun var 2 uker. Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689010-min-ammehverdag/#findComment-142697360 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 23. desember 2010 #9 Del Skrevet 23. desember 2010 Dæven, du er kjempeflink! Ang flaske så fikk vi beskjed på ammepoliklinikken på St Olav om at når ungen ikke ville ha bryst etter ei uke så var det bare å gå over på flaske i stedet for å bruke kopp. Det var ikke noe poeng å pine seg gjennom koppmatinga (som jeg HATET) når det var et såpass langvarig behov (jeg hadde ei jente som ikke VILLE ha bryst. Etter 12 uker ombestemte hun seg, og nå er hun 9 mnd og jeg ammer henne.) Jeg ville nok gått for flaske etter 1-2 uker også når problemet er unge som sovner og suger for dårlig. Det er jo tross alt ikke så veldig mange som blir sugeforvirra, men som ammepol sa så var det umulig å vite på forhånd, så rådene var føre var. Jenta mi sov HELE natta fra hun var 2 uker, dvs fra i 21-tida til om morgenen. Hun veide ca 4.5 kg og selv om hs ikke akkurat var entusiastisk så mente hun det ikke var noe problem når hun var såpass stor og spiste godt hele dagen. Hun virket ikke dehydrert eller som om hun hadde lavt blodsukker (sløv). Vi pleide gi ei flaske med mme om kvelden og mm til alle andre måltider. Hun spiste vel rundt 120 ml 5-6 ganger om dagen da hun var 2-4 uker. Å øke til såpass store flasker var et bevisst valg, siden jeg egentlig ikke så for meg at hun kom til å bli ammet direkte. Etter at hun begynte å spise rett fra brystet, fortsatte jeg å gi en stor flaske om kvelden, og pumpet før jeg la meg. Det at hun sov såpass mye gjorde at jeg hadde energi til å pumpe om natta. Jeg pumpet ca hver 2.-3. time (avhengig av om faren var hjemme) på dagtid og med max 4 timers mellomrom om natta. Jeg brukte Medela pump-in-style dobbelpumpe og tidvis Syntocinon nesespray. Med Avent sine pumper fikk jeg ikke ut en dråpe, med Medela kom det vel ca 80-90 ml hver 2. time, eller rundt 120ml hver 3. (til sammen). Det tok ca 3 uker etter fødselen før produksjonen var omtrent på det nivået ungen trengte. Jeg tok en uke av gangen - syntes en dag var for lite å tenke fremover, men en uke kunne jeg planlegge for, og jeg så uansett ikke for meg å kutte ut pumpinga over natta - så en ukes horisont var passe. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689010-min-ammehverdag/#findComment-142706612 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til lillingen Skrevet 23. desember 2010 Forfatter #10 Del Skrevet 23. desember 2010 I morgen er jenta 3 uker, og jeg sliter enda med melka. Hun har funnet ut at hun skal sove 3-5 timer i strekk 3 ggr på dagen, og være våken fra kl 01 på natta, sove noen minutter innimellom, men ikke roe seg før kl 10 på dagen. Jeg er stort sett så sliten at jeg går med på det meste pappaen foreslår av forskjellige metoder som godtmenende kolleger og andre bedrevitere kommer med. Han som kommer med smokk, flaske og alskens greier jm og hs sier nei til. Regner med det er grunnen til at jenta nå nekter plent å ta ene puppen, den som visstnok er tregest. Før ga jeg den puppen først, så hun ikke skulle sovne på den, men nå hyler hun bare jeg snur henne over på venstre siden. Prøver å pumpe den ekstra lenge, det er jo melk der. Det jeg sliter med er at det tar hvertfall 2 timer å gi henne mat, og hvertfall 30 min å få henne til å sovne på natta. SÅ kan jeg sette meg ned å pumpe. Når jeg er ferdig med det tar det ca maks en time før hun våkner igjen. Det er skikkelig vanskelig å se lyset i enden av tunnellen. Spesielt siden svigermor har invadert huset og blir her til lørdag. Og bare for å gjøre alt komplett så ble bikkja mi syk i dag, og må passes på hele natta. Glade jul! Ønsker meg en liten hjelper i julegave Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689010-min-ammehverdag/#findComment-142706701 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kirvill Skrevet 24. desember 2010 #11 Del Skrevet 24. desember 2010 Hei igjen, synes det høres utrolig tøft og slitsomt ut din ammehverdag nå - så et forum der jeg fant en del hjelp var nybakt mamma forum. Legger ved link, så kan du lese litt der - hvis du får tid! Greit å ha lesestoff under pumping og amming! http://forum.nybaktmamma.com/forumdisplay.php?f=8 Som jeg har nevnt tidligere, jeg har forsøkt ulike medisiner for å øke produksjonen. Går nå på en medisin. Kan gi deg info om hvilke og min erfaring av dette hvis du er interessert i det, det har funket for meg - men ikke nok til å fullamme. Men det tar jo litt tid å få gjort noe nå i julen vil jeg tro - så mitt beste råd her og nå er vel å ta en dag av gangen .. Og prøv å få sove - la mann og svigermor bære og bysse litt - det kan være en velsignet julegave nå! God jul! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689010-min-ammehverdag/#findComment-142707135 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til lillingen Skrevet 26. desember 2010 Forfatter #12 Del Skrevet 26. desember 2010 Fikk ny pumpe i julegave, så nå har det blitt mer fart i sakene. Jenta patter til og med uten brystskjold av og til! Pumpa (forresten en medela swing) har gjort underverker for brystknoppene mine. I tillegg har jeg fått mannen til å forstå at jeg trenger å slappe av. Er han hjemme så lager han i stand flasken og gir den når jeg er ferdig å amme. Jeg har til og med hatt tid og overskudd til å gå tur med hunden! Og med hjelp fra en ammehjelper har jeg også klart å senke forventningene, og ikke stresse med mat og pumping. Jeg ammer før jeg legger meg, og mannen gir flaske om jenta våkner, så pumper jeg med en gang jeg våkner om hun enda sover. Det har vært så deilig i helgen mens han har hatt fri, da kan vi sove på skift når det passer! Han jobber bare halve dager i romjulen, så har han 2 uker ferie rett etter nyttår. Ser lyst på situasjonen nå! Kjenner det er mer melk nå enn noen gang, selv om det ikke kommer ut så mye når jeg pumper, så virker jenta mer fornøyd. Og jeg blir varm i mammahjertet hver gang hun patter uten skjoldet Selv om hun hyler og skriker ved puppen av og til, går det for det meste bra. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689010-min-ammehverdag/#findComment-142710851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snøugle Skrevet 28. desember 2010 #13 Del Skrevet 28. desember 2010 Ligner mye på vår start dette... Var vektkontroll støtt og hele dagen var amming og å lure på om gutten hadde fått nok mat... Det finnes mange grunner til for lav melkeproduksjon. Noe kan du fikse, noe ikke. Redningen for meg ble boka The breastfeeding mother's guide to making more milk, bestilles på amazon (UK). Nå vet jeg at jeg ikke vil kunne lage nok melk i denne runden, grunnet for lite melkekjertelvev. Dermed har jeg roet ned og funnet en rutine med ca 200 ml mme om dagen, fordelt på formiddag og kveld. For noen kan kosttilskudd funke (sjekk nettbutikk heibaby.no - More milk special), for noen akupunktur, eller kanskje EFT. Men om ikke hyppig amming gjør hele susen må en finne årsaken til problemet for å finne mulige løsninger - den nevnte boken går systematisk gjennom årsaker og løsninger. Lykke til - og gratulerer med en kjempeinnsats så langt! Det viktigste er at du gjør en innsats for ammingen, gjør ingenting om babyen vokser opp med litt tillegg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689010-min-ammehverdag/#findComment-142717436 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til lillingen Skrevet 29. desember 2010 Forfatter #14 Del Skrevet 29. desember 2010 Jeg pumper og ammer og alt mulig, har bare glemt meg selv oppi alt styret. Lite søvn, glemmer å spise og drikke, I natt har jeg bare gitt flaske, himmel og hav så deilig det var å bruke 30 min på et måltid, i stedet for en time amming, halvtime byssing, og en time med pumpa. Men fytte grisen så sprengt jeg var i natt! Har prøvd å håndpumpe før pumpa, og da får jeg ut nesten dobbelt så mye tilsammen. Kanskje derfor jeg har hatt så mye melk i natt. Men gjør det nok ikke helt rett, for har veldig vondt i brystene etter håndpumping Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689010-min-ammehverdag/#findComment-142718201 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snøugle Skrevet 29. desember 2010 #15 Del Skrevet 29. desember 2010 Stress kan påvirke utdrivingen av melken, og (uten at jeg er en ekspert) høres det ut som det skjer med deg. Kroppen bruker hormonet oxytocin for å drive ut melken, mens stresshormonet adrenalin holder melken tilbake. Brystmassasje bidrar til utdrivning, så det kan være derfor du får ut mer med håndmelking først. Har du prøvd syntetisk oxytocin-spray? Jeg slet meg ut med pumping før jeg fikk den, men nå er det meste gjort på 10-15 min, og da vet jeg at jeg har fått ut det som er der. Du skal ikke måtte holde på en time! Og kan pappaen ha flaskeansvar, hvertfall når han er hjemme? Er noe med å dele litt på ansvaret. For meg har det hvertfall vært godt å få fri når jeg har ammet, at pappaen, eller en farmor / tante / venninne kan gi flaske innimellom. Ja du har permisjon, men om du både skal amme og pumpe, tåler han fint å være våken en liten halvtime for å gi flasken... Du er bare betalt for 7,5 time av 24 timers vakten, så det er bare de timene han slipper unna Om å ta vare på seg selv: Det er travelt å være mamma, så jeg har lært følgende regel av en mer erfaren mor: Først spiser jeg, så ser jeg hva jeg rekker.... Og regel 2: Når gullet sover må du slappe av litt. Lese et blad, se favorittserie på tv, dusje, sove, kose deg med en kaffekopp... Ikke vaske flasker! For om du alltid skal rekke alt annet før du skal ta vare på deg selv, blir du gal. Og mødre med ammetrøbbel er 4 ganger så utsatt for barseldepresjon, så det er desto viktigere å ta vare på seg selv oppi amming, pumping, flasker og styr.... Ikke la amming knekke babykosen, det er det ikke verdt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689010-min-ammehverdag/#findComment-142718338 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snøugle Skrevet 29. desember 2010 #16 Del Skrevet 29. desember 2010 Fra MAKING MORE MILK boka: Hvis ikke jenta de får ut all melken som er der (er ikke så lett med så liten munn i starten): PUMP ETTER MÅLTIDER: Amme så lenge barnet suger aktivt, så gå over til pumping. Restmelken i brystet gir du før neste runde mme. Pump til melkeflyten stopper opp, men minst i 10 til 20 min (jo kortere ammetid, jo lengre pumpetid), selv om det ikke kommer melk hele denne tiden. Ikke stopp selv om melken slutter å renne. MENGDEN MELK DU PUMPER HAR INGEN BETYDNING - for babyen skal ta mesteparten først likevel. Intensjonen er å gi brystet ekstra stimuli, fordi babyen ikke suger effektivt nok lenge nok, og du ønsker å gi kroppen signaler om å produsere mer melk enn den gjør nå. Hvis babyen suger aktivt bare en kort stund, og så går over til kosing / sutting, la den die bare den aktive stunden, selv om det bare er 5 min per bryst, så du har tid nok til å gi tillegg, pumpe og beholde vettet. Finnes flere pumpestrategier, både mellom måltider, nattpumping og Power Pumping (pumping som økedøgn). I pumpestrategien ligger det også å ta en pause fra løperhjulet. Du ødelegger ikke alt fordi du ikke orket å pumpe en økt. All ekstra stimuli er positivt for melkeproduksjonen, så hold fokus på det du orker, ikke det du ikke orker... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689010-min-ammehverdag/#findComment-142718392 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til lillingen Skrevet 29. desember 2010 Forfatter #17 Del Skrevet 29. desember 2010 Takk for gode råd! Godt vi har hverandre her på forumet! I dag har jeg ammet bare to ganger (+2 pumpinger foreløbig), vil heller bruke tiden på å kose med pia mi, i stedet for å tvinge puppen på henne, hun hyler noe voldsomt når hun er for sulten til å ta puppen. I morrest da puppene holdt på å eksplodere ga jeg først halve flaska, så tok hun heldigvis puppene - nok til at det letta på trykket. Ammehjelpen sa jeg bør amme/pumpe hvertfall 8 ggr i døgnet, men kjenner at det blir for mye. Har innsett at det ikke bare er en lettvint løsning å gi opp amminga, klarer jeg ikke å få mer melk, så er det ikke noe å gjøre med det. Men håper jeg ikke blir helt tom, så hun kan koseamme innimellom, synes det er sååå koselig! Har bestilt nytt munnstykke til pumpa som er mindre, det har visstnok veldig mye å si at munnstykket ikke er for stort! Man lærer noe nytt hver dag. Så håper jeg slipper å håndpumpe, er så øm og sår som jeg aldri har vært. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689010-min-ammehverdag/#findComment-142720505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snøugle Skrevet 29. desember 2010 #18 Del Skrevet 29. desember 2010 Boka jeg henviser til har en flasketeknikk som kalles "finish at the breast". Hvis ikke det er nok melk / god nok melkeflyt i puppen til at babyen har tålmodighet med den, kan det være bedre å gi flaske først, så det som er i puppen. Da får hun følelsen av å bli mett og tilfreds av puppen heller enn av flasken, og kanskje hun sovner fornøyd på puppen. Ellers kan en gi mer flaske etterpå, og så avslutte med kosestund på puppen. Hyppig amming er viktig om en ønsker å øke / opprettholde produksjon. Helst minst hver annen time om en ønsker å øke, altså 12 ganger i døgnet. 8 er nok minimum selv når en har holdt på en stund. De fleste babyer på rundt en uke vil ha mat ca 12 ganger i døgnet om de får bestemme selv, og det er ikke så uvanlig at dette mønsteret holder seg i opptil 3 mnd. 8 ganger i døgnet vil si ca hver tredje time, og det er normalt også ved 3-4 mnd, kanskje så lenge melk utgjør hoveddelen av ernæringen. Så får en velge om det er mest mulig morsmelk som gjelder, litt pupp for kosens skyld, eller om det hele blir mer stress en en orker. Bedre å kjøre 10 min på hver pupp hver andre til tredje time (min. 5 min for å få igang stimuli av prolaktin), enn 1 time noen få ganger i døgnet, om det er å øke / opprettholde produksjonen som er målet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689010-min-ammehverdag/#findComment-142720882 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til lillingen Skrevet 31. desember 2010 Forfatter #19 Del Skrevet 31. desember 2010 Prøver alltid å la henne amme før flaska, om det ikke går prøver jeg etter halve flaska, og til slutt etter flaska om hun ikke har sovna. Men hun bare hyler. Hun har tatt puppen 3 ganger over de siste 3 dagene. Ser ut til at amminga er over for denne gang. Jeg pumper enda litt, men det kommer enda så lite at det er egentlig ikke vits. Men jeg vil prøve å holde på til jeg får nytt munnstykke til pumpa som jeg har bestilt, kanskje det hjelper på. Etter å ikke ha sovet, spist, nesten ikke vært på do i 4 uker begynner kroppen å si stopp, har vært svimmel i flere dager og hodepine. I dag kom influensaen. Mitt største ønske har vært å fullamme, men innser nå at det ikke lar seg gjøre. Skulle bare ønske jeg hadde visst det før, så vi kunne kost oss istedet for å ha hatt en grusom start på en periode som skulle vært koselig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142689010-min-ammehverdag/#findComment-142726159 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå