Gå til innhold

Introduserer meg selv

Modesty Blaise

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 38 år og gravid med nr to. Termin 07 aug 2011. Fikk en gutt i april 08 og føler nå tiden er inne. Har vært prøvere siden litt før sommeren og tok en positiv test for halv annen uke siden.

Innser at med denne graviditeten så vil jeg bli stilt overfor valget fostervannsprøve og dette er jeg spent på. Har bestilt time hos fastlegen min i midten av januar og da et jeg nesten 12 uker på vei. Forrige gang så mistet jeg to før det satt så jeg er vel av den skeptiske typen som tenker at jeg må prøve noen runder før det sitter.

Fortsetter under...

Dersom du ønsker å vite om barnet i magen har kromosomfeil ville jeg heller foreslå duotest kombinert med ultralyd rundt uke 11-12, da det ikke er noen risiko forbundet med disse prøvene. Så kan du ut ifra svarene se om det i det hele tatt er noen grunn til å gå videre med fostervannsprøve, som jo innebærer en 0,5-1% risiko for abort.

Da må du i tilfelle kontakte fastlegen din nå, så hun/han får henvist deg snarest.

Det kan være lurt å gjøre seg noen tanker på forhånd om hva du vil. Vi opplevde, etter å ha takket ja til testene, at de tok det som en selvfølge at vi ville avslutte svangerskapet da noe viste seg å være galt.

Har laget en hjemmeside med litt informasjon om fosterdiagnostikk mm:

http://www.trisomi18.com

Takk for råd! Jeg må sjekke om jeg kan få skyndet frem timen hos legen.

Mumrikken; husker også deg fra forrige runde. Så gøy med gamle "kjente". Og du med tvillinger da!!! Hjelpe og trøste. Doble gratulasjoner fra meg! Vi får håpe at vi begge to kommer oss trygt gjennom dette!

Jeg ringte på GYN på sykehuset her i byen og spurte om Duotest, men der var det ingen som skjønte hva jeg snakket om....men jeg har nå fått fremskyndet min legetime en uke slik at jeg er kun 11 uker på vei ved første legetime og vil heldigvis få prioritet ifordhold til en slik Duotest siden jeg sikkert må reise et stykke for å ta den. Jeg bor i Kristiansund og må vel sikkert til Trondheim for å testes.

Takk for rådet SFB. Og jeg leste historien deres med tårer rennende nedover kinn. Ei helt nydelig jente du bærte frem.

Annonse

Du må nok til Trondheim for duotest ja. Kanskje litt lurt at du sjekker opp ang timebestilling allerede nå? Gyn ville sende henvisning allerede nå dersom jeg skulle ta duotest. Han sa at lokalsykehusene kan måle nakkefold, men skal en ta duotest må en i vårt tilfelle både måle nakkefold og ta blodprøve i Tronheim. Det gikk visst ikke ann å dele opp og ev ta scanning en plass og blodprøve Tronheim. Det gikk visst heller ikke ann å sende prøvene.

Lykke til!

• 1 måned senere...

Hei Vilsågjerne.

Takk for lykkeønskinger. Det går fint med meg og har nå kommet til uke 16 og har fått fine resultater på Duotester som gjør at vi fullfører dette svangerskapet og satser på at alt er fint.

Håper du har det fint også. Sender deg en PM.

• 1 måned senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...