Gå til innhold

Er det vanlig å sove hele døgnet fremdeles når du er 5-6 uker??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da nr 1 var like gammel mener jeg han var mere våken enn det denne jenta er. Hun vil bare sove igjen med det samme hun har spist seg ferdig og hyler hvis hun ikke blir lagt til det brystet hun bruker som sutt (tar ikke vanlig sutt).

Sovner godt i bil eller vogn og kan ellers sove 3 timer i strekk på dagtid, 4-5 timer i strekk om natten. Kanskje vi har 2-3 øyeblikk på max 10 min pr gang pr dag som vi får blikkontakt og kanskje et smil, ellers er det grining eller soving.

Helsesøster mente at det ikke virket som hun hadde smerter siden hun sover så mye, ellers fikk jeg ikke noe vettugt svar. Tror det kokte bort.

Hun virker ellers frisk, legger på seg godt. Skal jeg bare slappe av og nyte at jeg har et soveglad barn eller er det noe jeg bør ta videre? Noen som vet? Husker at da nr 1 var like gammel var han svært fornøyd i våken tilstand og gråt sjelden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt ble født 9 nov så ca like gammel som din baby, og han er mye våken. Får mye blikkontakt. Vårt problem er motsatt, han er så mye våken og kaver med armer og bein. Bruker vldig lang tid på å sovne igjen etter amming og stell. I går f. eks sovnet han for natten ca 20.30. Jeg er fornøyd og går og legger meg 21.30 (må utnytte å sove når han sover), men da våknet han igjen og sovnet ikke før 23.00, sov da til 03.15 og så ammet vi, han kaver og sovner ikke før 05.00, og typis så står storebror opp kl 05.30. Så jeg har ikke sovet siden 03.15. Dette er vanlig for oss.

Jeg hadde bare vært glad for at babyen hadde sovet mye særlig siden den legger på seg som den skal og virker fornøyd.

Skrevet

her i huset er det ganske så anderledes :)

Mini sover stort sett ikke om dagen, bare korte lurer på kanskje 30 min hvis jeg/han er heldig. Så du kan tenke deg alt man skal klare å gjøre på 2x30 min lurer på en hel dag.

Resten av tiden er han våken og bruker meg som klatrestativ/klagemur.

Han vil kun være hos meg og gråter når andre holder han.

Om natten sover han alt fra 3 timer til 1 time om gangen og han legger seg for natta mellom 9 og 23 og står opp mellom 7 og 9.

Sånn har han vært siden han var 2-3 uker og nå er han 7 uker.

Så nyt at du har en mere "avslappet" baby :)

Skrevet

og akkurat som jeg sa at han ikke sover noe særlig, tok han seg en blund på 2 1/2 time, hurra! :)

Skrevet

Her er det også bare en 2-3 øyeblikk på ca. 10-15 minutter som vi får blikkontakt i løpet av en dag, ellers er det soving eller skriking. Og ikke noe smil enda! Min er litt over 5 uker...

Skrevet

Høres ut som dattera mi, dette her. Vi er vel egentlig heldige, men det er jo typisk å bekymre seg uansett :) Min datter er 5,5 uker og sover ganske mye. Noen netter våkner hun hver tredje time, og noen sover hun 5-6 timer i strekk. I natt sov hun faktisk 9 timer i strekk!! Det er jo helt vanvittig. Hun har sovet masse i dag også, men spiser og bæsjer og tisser så jeg må jo regne med at hun har det bra. Det hører med til historien at hun var veldig urolig i går ettermiddag/kveld og bare spiste, gråt og hang på meg. Hun sovna halv to ca og sov til halv elleve!

Bortsett fra sånne unntak som i natt, så sover hun ofte 3-4 timer i strekk på dagen, særlig hvis vi er på farta med bil og/eller vogn. Noe helt annet enn storebror som var av det våkne slaget, og aldri sov mer enn 3 timer i slengen før han var minst 6 mnd....

Vi får mer og mer blikkontakt, men ikke mer enn det du beskriver over. Hun smiler en del, men ikke til oss - tror lyspærer og lamper er det hun liker best å se på og smile til :)

Så lenge de små legger på seg som de skal og ellers virker fornøyde er det vel ikke noe vi bør bekymre oss over tror jeg!

Skrevet

Poden vår var også sånn. Nå når han nærmer seg seks måneder er han fortsatt ikke våken mer enn maks 2,5 time på dagen. Men frisk og rask og utvikler seg som han skal. Så jeg priser meg bare lykkelig over å ha fått et barn med godt sovehjerte. Min første var nemlig ikke sånn ; )

Skrevet

Heisann, jeg har to jenter, 10 mnd, i kjempehumør og aktiv når de er våken, men sover MASSE... Sover fra ca 20.00 - 06.30 på natt, får da en skvett melk på senga, og sover videre til jeg vekker de ca 8.30. Så ligger de i senga og koser med hverandre til ca 9.00, da er det frokost. Når klokka passerer 11 begynner de å bli trøtte, og så sover de vanligvis fra 11.30 - 13.00. Så er det frukt eller yoghurt til lunsj, middag ca 15.00 - og ny hvil fra ca 16 - 17. Vekker de senest kl 17. SÅ er det aktivitet og lek før kvelds og kveldsstell og natt igjen kl 20.00. Når jeg regner sammen, ser jeg at de er våken bare ca 9 - 10 timer i døgnet... ble nesten bekymret nå, men de vokser, er aktive, de liker mennesker, og ser ut til å trives:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...